کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۰۰:۲۹:۵۵
کد خبر: ۱۳۲۱۴۱

تحریم ایران گریبان امریکا را گرفت

شانا| به گزارش روزنامه واشنگتن ایگزماینر، اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرد که انتظار دارد به دلیل افزایش قیمت نفت در جهان که تا حدی به دلیل نگرانی بازارها از تحریم‌های ضد ایرانی امریکا است، قیمت سوخت گرمایشی در امریکا در زمستان امسال بیشتر از پارسال باشد. این نهاد پیش‌بینی کرد میانگین قیمت شاخص نفت خام برنت که برای تعیین قیمت فرآورده‌های نفتی در امریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد، در زمستان امسال به ۷۹ دلار برسد که ۱۵ دلار بیشتر از پارسال است.اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرد: افزایش پیش‌بینی درباره قیمت شاخص نفت خام برنت، نتیجه کاهش تدریجی عرضه در بازار و نگرانی‌ها درباره اختلال‌های احتمالی در عرضه در ماه‌های آینده است بخش‌های عمده‌ای از مناطق شمال شرق امریکا برای گرمایش به سوخت‌های گرمایشی متکی هستند. اداره ملی اقیانوس و جو امریکا پیش‌بینی می‌کند که دمای هوا در بیشتر مناطق این کشور، امسال حدود یک درجه کمتر از پارسال باشد.

نیروگاه اتمی روسی برای ازبک‌ها

ایرنا| ساخت نیروگاه اتمی با حضور رییسان جمهوری روسیه و ازبکستان امروز جمعه در مراسمی نمادین در تاشکند آغاز شد. «ولادیمیر پوتین» که برای شرکت در این مراسم به ازبکستان سفر کرده بود با «شوکت میرضیایف» درخصوص همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای نیز تبادل نظر کرد. همچنین نمایندگان شرکت روس اتم و آکادمی علوم ازبکستان در حضور روسای جمهوری دو کشور یادداشت تفاهم همکاری در عرصه آموزش کادر فنی امضا کردند. نخستین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان قرار است سال 2028 راه‌اندازی شود. هزینه این پروژه 11 میلیارد دلار اعلام شده و شرکت دولتی روس اتم وعده داده است تا پایان پروژه دو بلوک با ظرفیت تولید هر کدام 1200 مگاوات احداث کند. رآکتورهای نیروگاه اتمی ازبکستان در طبقه بندی نسل'3+' قرار می‌گیرند و به صورت کامل با شرایط آژانس بین المللی انرژی اتمی در عرصه ایمنی و ارتقای سطح فناوری‌های پیشرفته مطابقت دارند.

انسداد 5000 چاه غیر‌مجاز آب     

ایرنا| جواد میبدی، مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو، با بیان اینکه کنترل منابع آب سطحی کشور از طریق یک‌هزار و 167 ایستگاه هیدرومتری به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود، افزود: از ابتدای اجرای طرح احیا در سال 1394 تا نیمه اول سال جاری، در مجموع 44 هزار و 572 حلقه چاه غیرمجاز با حجمی معادل 2 میلیارد و 257 میلیون مترمکعب مسدود شده است. وی با اشاره به نصب 24 هزار و 710 دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های کشاورزی، از ابتدی اجرای طرح احیا تاکنون تصریح کرد: در سال جاری تعداد 2 هزار و 64 دستگاه کنتور هوشمند توسط شرکت‌های آب منطقه‌ای در سطح کشور نصب شده که معادل حدود 28 درصد از برنامه عملیاتی سال 1397 است. مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو درخصوص اجرای قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره­‌برداری اظهار کرد: تشکیل کمیسیون‌های رسیدگی به امور آب‌های زیرزمینی در تمامی استان‌ها، تهیه فهرست چاه‌های حفر شده فاقد پروانه تا قبل از پایان سال 85، ایجاد سامانه اطلاع‌رسانی اینترنتی تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه و تهیه دستورالعمل‌های مورد نیاز برای تشریح نحوه تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه بهره‌برداری از جمله اقدام‌های انجام شده در این زمینه است.

کمبود جهانی استایرن‌ها

نیپنا|همزمان با افزایش تعطیلی‌های برنامه‌ریزی نشده مجتمع‌های قدیمی در اروپا و ایالات متحده، بی ثباتی قیمتی و کمبود عرضه استایرن در بازار جهانی ادامه خواهد یافت. به گزارش پایگاه اینترنتی‌ای سی‌ای اس (ICIS)، در نشست امسال انجمن پتروشیمی اروپا (EPCA) در وین اتریش، بیشتر گفت‌وگوهای مرتبط با استایرن، پیرامون عرضه جهانی این محصول و بررسی میزان احتمال راه‌اندازی مجتمع‌های تولید استایرن جدید در آینده‌ای نزدیک بود.

برآورد موسسه‌ای سی‌ای اس با اطمینان بالایی نشان می‌دهد که مجتمع‌های تولید این محصول در چین به زمان نسبتا قابل ملاحظه‌ای نیاز دارند تا به بهره‌برداری برسند. از طرفی برآورد یادشده خاطرنشان می‌کند که روی کار آمدن ظرفیت‌های جدید و عرضه این محصول در دیگر بخش‌های جهان نیز محدود خواهد بود.

با افزایش تعطیلی‌های برنامه‌ریزی نشده مجتمع‌های قدیمی در اروپا و ایالات متحده، بی‌ثباتی قیمتی و کمبود عرضه این محصول در بازار جهانی ادامه خواهد یافت.

بر اساس داده‌های تحلیلی و مشاوره‌ای موسسه‌ای سی‌ای اس، نرخ‌های عملیاتی جهانی (Global operating rates) استایرن در سال 2018 میلادی به 90 درصد می‌رسد. این نرخ بهره‌برداری (utilization) قوی در شرایطی به دست می‌آید که رشد تقاضا کم، ظرفیت‌های جدید ایجاد شده به مراتب کمتر و تعدادی مجتمع تولید این محصول در بازارهای توسعه یافته تعطیل شده‌اند.

 

ارسال نظر