کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۷/۲۸ - ۰۱:۰۸:۳۳
کد خبر: ۱۳۲۰۵۱

ترکیه به دنبال معافیت از تحریم‌های نفتی

ایلنا| نمایندگان بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت خام ترکیه برای مذاکره درباره معافیت از تحریم‌های علیه ایران به امریکا سفر کردند. به گزارش رویترز، نمایندگان شرکت «توپراس» ترکیه برای مذاکره درباره معافیت از تحریم‌های علیه ایران به امریکا سفر کردند. توپراس، بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت خام ترکیه و بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی این کشور می‌خواهد به خرید محدود نفت از ایران ادامه دهد. نتیجه مذاکرات توپراس و امریکا، می‌تواند نشان دهد که آیا روابط دو تن از اعضای ناتو بهبود یافته یا همچنان تحت تاثیر حوادث چند ماه اخیر قرار دارد. عدم استرداد گولن، اختلاف آنکارا و واشنگتن در رابطه با سوریه و پس از آن زندانی شدن کشیش امریکایی در ترکیه، دلایل اصلی افزایش تنش‌ها میان این دو عضو ناتو بوده است.

شرکت توپراس می‌خواهد مجوز خرید ماهانه سه الی چهار محموله نفت خام از ایران را دریافت کند.

یک منبع آگاه از مذاکرات گفت که شرکت ترکی اعلام کرده در صورت مخالفت امریکا با این روند، خرید نفت از ایران را متوقف می‌کند.

عراق به دنبال بستن بازار سیاه نفت

ایسنا| شرکت دولتی سوموی عراق از خریداران نفت بصره درخواست کرده است کشور مقصد نهایی محموله‌های نفتی عراقی را مشخص کنند. هدف از این اقدام محدود کردن فروش مجدد محموله‌های نفتی است که یک شیوه متداول به شمار می‌رود و تحت آن، شرکت‌ها نفت را به شرکت‌های دیگر به قیمت بالاتر می‌فروشند. به گزارش بلومبرگ، نفت برنت اوایل ماه میلادی جاری برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۴، مرز ۸۵ دلار در هر بشکه را شکست و اکنون در مرز ۸۰ دلار معامله می‌شود.  در حالی که عربستان سعودی و ایران محدودیت‌های مقصد برای عرضه نفت خود تعیین کرده و اجازه نمی‌دهند خریداران تحت قراردادهای بلندمدت، محموله‌های نفت آنها را مجددا به فروش برسانند مقررات عراق سهل‌تر بوده است. شرکت سومو عمدتا نفت خود را به دارندگان خدمات فنی که در پروژه‌های اکتشاف و توسعه این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سایر خریداران که دارایی‌های پالایشی دارند، می‌فروشد.  بر اساس گزارش بلومبرگ، این استراتژی یک چرخش ۱۸۰ درجه نسبت به اوایل امسال است که عراق با رقابت از سوی امریکا و آفریقا در شرایط وجود عرضه بالا در بازار مواجه شده بود. در آن زمان سومو به خریداران اجازه می‌داد بدون اعلام اینکه مقصد نهایی محموله کجاست، به بارگیری نفت بپردازند.

 

 

ارسال نظر