کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۷/۲۴ - ۰۰:۲۹:۳۶
کد خبر: ۱۳۱۸۰۶

وضعیت سفید در خلیج مکزیک

بلومبرگ|داده‌های ناظران گویای این است که تولید گاز و نفت خلیج مکزیک بعد از فروکش کردن توفان مایکل به حالت عادی بازگشته است. دفتر ایمنی و حفاظت از منابع طبیعی در گزارشی نوشت که اپراتورهای نفت و گاز به سکوهای خود بازگشته‌اند. با این همه چند روزی طول می‌کشد تا مقیاس دقیق صدمات توفان به سکوها معلوم شود و تمامی کارکنان به سر کار خود بازگردند و تولید نیز از چاه‌هایی که پیش از توفان مهروموم شده بودند از سر گرفته شود.  توفان مایکل به عنوان توفانی استوایی به خلیج مکزیک نزدیک شد و به سرعت به یک توفان بزرگ بدل شد که بادهایی به سرعت 250 کیلومتر در ساعت را روانه ساحل می‌کرد.

تولید خلیج مکزیک در ابتدای هفته، 278 هزار و 824 بشکه در روز و 227 میلیون فوت مکعب گاز گزارش شد. در کل، هزینه توفان مایکل برای تولیدکنندگان حوزه خلیج مکزیک بالغ بر 3 میلیون و 270 هزار بشکه شد.  بر اساس داده‌های اداره انرژی ایالات‌متحده، تولید در آب‌های متعلق به ایالات‌متحده در خلیج مکزیک 17 درصد کل تولید نفت خام و 5 درصد کل گاز در امریکا را تشکیل می‌دهد.

قطع واردات نفتی کره‌جنوبی از ایران

تسنیم|کره جنوبی، یکی از خریداران عمده آسیایی نفت ایران از ماه جولای به دلیل نامشخص بودن سرنوشت معافیت از تحریم‌های ضد ایرانی ترامپ، بارگیری نفت ایران را متوقف کرده است .به گزارش رویترز، آمارهای گمرکی حاکی است، آخرین بار خرید نفت ماهیانه کره جنوبی از ایران در سپتامبر 2012 صفر شده بود.

دولت کره جنوبی طی ماه‌های گذشته سرگرم مذاکره با مقامات دولت امریکا برای معاف کردن شرکت‌هایش از تحریم‌های نفتی علیه ایران بوده است. دردور قبلی تحریم‌های امریکا علیه ایران که در فاصله سال‌های 2012 تا 2015 رخ داد، کره جنوبی توانست با کاهش میزان خرید، واردات از ایران را همچنان ادامه دهد. یک مقام امریکایی در اوایل ماه اکتبر گفته بود، واشنگتن به شکل فعالانه‌ای در حال بررسی اعطای معافیت به کشورهایی است که خرید نفت خود از ایران را کاهش داده‌اند. صادرات نفت ایران در طی ماه‌های گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در 9 ماهه نخست سال جاری میلادی، کره جنوبی خرید نفت خود از ایران را نسبت به مدت مشابه سال قبل 49.1 درصد کاهش داده و به 7.15 میلیون تن رسانده است.

راه روسی برای دور زدن تحریم‌ها؟

ایلنا|به گزارش سپوتنیک، در آستانه موج جدید تحریم‌های امریکا علیه ایران در ماه نوامبر، یک رسانه اسراییلی مدعی شده توافق محرمانه‌ای میان مسکو و تهران در این رابطه منعقد شده است. بر اساس این گزارش روسیه بارها قصد کمک به ایران برای جلوگیری از خسارت اقتصادی به این کشور با استفاده از تاکتیک‌هایی داشته که از سوی اروپا نیز حمایت می‌شود. بسایت اسراییلی ماکو در گزارشی با اشاره به اسناد محرمانه‌ای که به دست وزارت خارجه رژیم صهیونیستی رسیده مدعی شده روسیه، ایران و ترکیه به توافقی رسیده‌اند که از طریق آن تاثیر تحریم‌های امریکا علیه صنعت نفت ایران را کاهش دهند. این گزارش گفته روسای جمهور سه کشور، پوتین، روحانی و اردوغان یک توافق محرمانه منعقد کرده‌اند که از طریق آن به اقتصاد جمهوری اسلامی کمک خواهد شد. این توافق در نشست مشترک این سه رییس‌جمهور در اوایل سپتامبر منعقد شد. در این گزارش گفته شده، بر اساس این توافق نفت ایران به پالایشگاه‌های روسیه در دریای خزر ارسال و از این طریق به سایر کشورها تحت عنوان نفت روسی فروخته می‌شود. علاوه بر این در این گزارش گفته شده شرکای اروپایی امریکا، بطور محرمانه به ایران اجازه صادرات نفت به کشورهای آسیایی را داده‌اند.

سمت و سوی جدید بارورسازی ابرها

ایسنا|مدیرعامل مرکز ملی، تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های جدیدی را برای باروری ابرها در نظر گرفته‌ایم و برای این منظور نیز مقرر شده از تجهیزات هوا و فضای سپاه استفاده بیشتری کنیم.

فرید گلکار با اشاره به تغییر برنامه بارورسازی ابرها اظهارکرد: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها در این حوزه به سمت دیگر منتقل شده، اگرچه از سال پیش از تجهیزات سپاه استفاده کردیم و این مجموعه اعلام آمادگی کرد تا ما را در پیشبرد برنامه‌های خود کمک کند، امسال هم قرار شد که بهره بیشتری از این حوزه ببریم.

وی با تاکید بر این مساله که بخش هوا و فضای سپاه امسال نیز مجدانه پیگیر سیاست‌های بارورسازی ابرهاست، ابراز کرد: قرار شده تا با سیستم‌ها و هواپیماهای جدید و راهبردهای جدید کار را دنبال کنیم. گلکار خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشغول تجهیز هواپیماها و ایجاد استانداردهای بالا در تجهیزات سپاه هستیم. وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ پروژه بارورسازی اجرا نشده است، تصریح کرد: تا آماده‌سازی هواپیماها فاصله زیادی نداریم و اگر برنامه‌ها خوب پیش برود، می‌توانیم نیمه اول آبان‌ماه نخستین پروژه را حداقل با یک فروند هواپیما اجرایی کنیم.

 

ارسال نظر