پتروشیمی تحت تأثیر تحریم‌های امریکا قرار نمی‌گیرد

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۰۰:۳۳:۳۶
کد خبر: ۱۳۱۷۲۲
پتروشیمی تحت تأثیر تحریم‌های امریکا قرار نمی‌گیرد

ایرنا|صنعت پتروشیمی از برگ‌های برنده ایران در دوران تحریم به شمار می‌رود زیرا تحریم آن به سادگی امکان پذیر نیست و مشتریان فراوانی خواستار خرید محصولات متنوع پتروشیمی هستند.

ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور با راه‌اندازی طرح‌های جدید به 65 میلیون و 500 هزار تن افزایش یافته است که بیش از 13 میلیارد دلار درآمد برای کشور دارد.

افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و مصرف انواع خوراک، خام فروشی در صنعت نفت را گرفته و می‌تواند برای کشور درآمدزایی بیشتری داشته باشد.

امریکا تلاش می‌کند صنعت پتروشیمی کشورمان را در کنار صنعت نفت مشمول تحریم‌های خود قرار دهد. به گزارش وزارت نفت، «علی‌محمد بساق‌زاده» مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تاثیر تحریم‌ها بر صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در دوره‌ پیش تحریم‌ها که همه‌جانبه بود، امریکا، اروپا و شورای امنیت ما را تحریم کردند. با این حال صنعت پتروشیمی تحت‌الشعاع قرار نگرفت و تولید آن بیشتر شد. بساق‌زاده اظهار کرد: اکنون شرایط بهتری نسبت به تحریم‌های گذشته داریم و کارها با سرعت در حال پیشرفت است. وی با تشریح جزییات طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی، گفت: تکمیل زنجیره ارزش از سیاست‌های اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی است و به این مساله در سال‌های اخیر بیش از پیش توجه شده است. بساق‌زاده افزود: همسو با این سیاست، سعی ما این است که در پروژه‌های جدید، تنوع محصول بیشتری را شاهد باشیم و تولیدات نهایی به صورت زنجیره باشد.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: به همین منظور 18 پروژه جی.تی.ایکس (GTX) که از گاز، «پروپیلن» تولید می‎کند تعریف کرده‌ایم که در مرحله آغاز اجرا در چابهار و قشم قرار دارند. بساق‌زاده با یادآوری تعریف 10 واحد پی.دی.اچ (PDH) که از گاز «پروپان»، «پلی پروپیلن» تولید می‌کند، افزود: این طرح‌ها همسو با استفاده بهینه از خوراک گاز برای تکمیل زنجیره مواد پتروشیمی در مناطق عسلویه و ماهشهر در حال اجراست. وی به افتتاح 2 طرح جدید پتروشیمی در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: با توجه به پروژه‌های در دست اقدام، تا پایان امسال چند پروژه دیگر راه‌اندازی می‌شود؛ امیدواریم هر سال شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های جدید باشیم.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: خوشبختانه پروژه‌های در دست اجرا بالای 90 درصد پیشرفت دارند که از جمله می‌توان به پتروشیمی لردگان، الفین ایلام، پتروشیمی میاندوآب، متانول کاوه و فاز یک بوشهر اشاره کرد.

بساق‌زاده با بیان اینکه تولید تجاری پروژه متانول کاوه به‌زودی آغاز می‌شود و شاهد افتتاح آن خواهیم بود، گفت: دیگر پروژه‌ها نیز با سرعت مناسبی در حال پیگری است.

 

 

ارسال نظر