کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۶۴۳

نفت ایران در آستانه 81  دلاری شدن

ایرنا| قیمت نفت خام سنگین ایران در هفته منتهی به پنجم اکتبر (13مهرماه) 2 دلار و 9 سنت افزایش یافت و به بشکه‌ای 81 دلار نزدیک شد. بر اساس اعلام روز شنبه وزارت نفت، قیمت هر بشکه نفت خام سنگین ایران در هفته منتهی به پنجم اکتبر، 80 دلار و 86 سنت برای هر بشکه معامله شد، در حالی که بهای آن در هفته پیش از آن (هفته نخست مهر) 78 دلار و 77 سنت برای هر بشکه بود.

قیمت نفت خام سنگین ایران همچنین نسبت به مدت مشابه پارسال، بشکه‌ای 27 دلار و 59 سنت رشد را نشان می‌دهد.ایران در بهار امسال روزانه 2.6 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی صادر کرد.افزایش قیمت نفت سبب شده است میزان درآمدهای نفتی ایران با افزایش همراه شود. رییس سازمان برنامه و بودجه به ‌تازگی اعلام کرد که نرخ تحقق درآمدهای نفتی 16 درصد بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده و نسبت به پارسال 61 درصد افزایش یافته است.

رضایت دبیرکل اوپک از عرضه نفت

دبیرکل اوپک اعلام کرد که اوپک عرضه نفت در بازارهای جهانی را کافی می‌داند و درباره ایجاد عرضه مازاد در سال آینده میلادی نگران است.به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، محمد سانوسی بارکیندو در سخنرانی خود در همایش پول و نفت در لندن، اعلام کرد عوامل غیربنیادین بسیاری بر بازار نفت تأثیر می‌گذارند که فراتر از اختیار تولیدکنندگان نفت هستند.دبیرکل اوپک همچنین اعلام کرد: ما باید به ارزیابی ادامه دهیم و ببینیم چطور و چه زمانی به هدف پایبندی ۱۰۰ درصد دست می‌یابیم و بازار چه واکنشی نشان می‌دهد و امیدوار باشیم برخی از این عوامل غیربنیادین تا آن زمان از میان بروند.

بارکیندو همچنین اعلام کرد: تولیدکنندگان نفت درباره سطح ظرفیت مازاد تولید خود بسیار نگران هستند.وی گفت: بازار در حال واکنش به دورنمای احتمال کمبود عرضه بوده است؛ بازار همچنان از عرضه خوبی برخوردار است.دبیرکل اوپک تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۱۹ به روشنی احتمال بازسازی ذخیره‌سازی‌ها را نشان می‌دهند.بارکیندو در واکنش به انتقادهای ترامپ از اوپک درباره بحث قیمت‌های نفت خام، گفت: بازار به روشنی بیشتر تحت تأثیر تصمیم‌هایی است که در جایی دیگر، خارج از اوپک و غیراوپک، گرفته شده است.وی همچنین اعلام کرد: همچنان به توافق اتخاذ شده در ماه ژوئن امسال، پایبند هستیم.

هند در پی روش پرداخت پول نفت

ایسنا| یکی از مقامات وزارت دارایی هند اعلام کرد که این کشور هنوز سیستم پرداختی برای ادامه خرید نفت از ایران پیدا نکرده است.چاندرا گارگ، یکی از مقامات وزارت دارایی هند به کانال خبری CNBC تی وی ۱۸ گفت: دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند، این پیام را فرستاده که کشورش به خرید نفت ایران ادامه خواهد داد.برپایه اخبار اخیر، هند سرگرم مذاکره برای حذف دلار امریکا در معاملات نفت با روسیه، ونزوئلا و ایران و استفاده از روپیه هند یا انجام معاملات نفتی برمبنای توافقات تهاتری است.

هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است و انتظار می‌رود خرید نفت ایران را تحت فشار امریکا کاهش دهد، اما بعید است واردات نفت ارزان ایران را که برای پالایشگاه‌های این کشور مناسب‌تر هستند، بطور کامل متوقف کند.هند خواهان ادامه واردات نفت از ایران است، زیرا در شرایطی که دولت هند با قیمت‌های بالاتر نفت و سقوط ارزش روپیه دست و پنجه نرم می‌کند و با افزایش هزینه واردات انرژی مواجه شده، تهران تخفیف‌ها و مشوق‌های چشمگیری برای خریداران هندی عرضه می‌کند، اما امریکا هم‌چنان اصرار دارد که خریداران نفت ایران واردات‌شان را به صفر برسانند. مقامات هندی هفته گذشته اعلام کردند امیدوارند هند بتواند از امریکا معافیت بگیرد، زیرا خرید نفت ایران را به‌میزان قابل توجهی کاهش داده است.

صادرات برق روسیه به ایران از 2019

ایرنا| وزارت انرژی روسیه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از سال 2019 به صورت آزمایشی به ایران برق صادر خواهد کرد. وزارت انرژی روسیه در این اطلاعیه افزود: برق صادراتی از طریق کریدور انرژی روسیه - جمهوری آذربایجان - ایران به جمهوری اسلامی ارسال خواهد شد. خبرگزاری تاس گزارش داد که اطلاعیه وزارت انرژی روسیه در پایان نخستین نشست گروه کاری سه جانبه برای پیوستن سیستم‌های انرژی ایران- روسیه و جمهوری آذربایجان صادر شده است.

در اطلاعیه وزارت انرژی روسیه بدون ذکر نام مقام‌های ایرانی و جمهوری آذربایجان در نشست سه‌جانبه و محل برگزاری این نشست آمده است: در این نشست از طرف روسیه، آناتولی یانوفسکی معاون وزیر انرژی حضور داشت.

براساس این اطلاعیه، طرف‌های شرکت کننده در این نشست اتفاق نظر داشتند که شرکت‌های اینتر رائو روسیه، توانیر ایران و شرکت آذرانرژی جمهوری آذربایجان باید تنظیم پیشنهاد‌های معین برای تجارت نیروی برق در مجموعه شبکه برق سه کشور را سرعت بخشیده و امکان صدور نیروی برق بطور آزمایشی به ایران در سال 2019 را فراهم کرد.

 

ارسال نظر