کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۷/۱۹ - ۰۰:۳۶:۵۰
کد خبر: ۱۳۱۴۷۸

تثبیت جایگاه گاز در آینده انرژی جهان

شانا| شرکت‌های بزرگ نفتی اعلام کردند که پس از دوران گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، گاز همچنان جایگاه خود را در انرژی جهان حفظ می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، شرکت‌های انرژی انتظار دارند تقاضا برای گاز طبیعی، در چند دهه آینده با شتابی چشمگیر افزایش یابد. شرکت‌هایی همچون شل، بی‌پی و توتال، با شتابی روزافزون خود را با ضرورت توسعه سوخت‌های پاک‌تر همراه می‌کنند و سرمایه‌گذاری بیشتری در انرژی خورشیدی، انرژی باد و فناوری خودروهای برقی انجام می‌دهند. با این همه، آنها اعتقاد دارند نفت و به‌ویژه گاز طبیعی که کم‌آلاینده‌ترین سوخت فسیلی است، نقشی عمده در دهه‌های آینده و در دوران گذار ایفا خواهد کرد، زیرا تقاضا برای برق و پلاستیک افزایش می‌یابد. سازمان ملل متحد به تازگی در گزارشی اعلام کرد محدود کردن روند گرم شدن کره زمین، مستلزم تحولاتی بی‌سابقه در شیوه مصرف انرژی است. از جمله این تحولات، سه برابر کردن سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق و رساندن این سهم به ۷۰ تا ۸۵ درصد تا سال ۲۰۵۰ میلادی است. گاز طبیعی اکنون حدود ۲۲ درصد از انرژی جهان را تامین می‌کند.

آغاز مبارزه نفتی ایران

تسنیم| رویترز مدعی شد صادرات نفت خام ایران در هفته اول اکتبر تا 1.1 میلیون بشکه در روز سقوط کرده است این در حالی است که هنوز چهار هفته تا آغاز تحریم‌ها علیه ایران فاصله داریم. ایران پیش از تحریم‌ها 2.5 میلیون بشکه در روز نفت و میعانات گازی صادر می‌کرد. بارگیری نفتکش‌ها هفته‌به‌هفته در طول یک ماه تغییر می‌کند ولی مقدار بسیار کم آن در اوایل اکتبر نشان می‌دهد که صادرات نفت خام ایران ضربه خورده و سریع‌تر از حد انتظار بازار کاهش می‌یابد. طبق اطلاعات نفتکش‌ها، هیچ نفتکشی در هفته اول اکتبر از ایران به سمت اروپا حرکت نکرده است. طبق این اطلاعات نفتکش‌های ایران در این ماه تنها به سمت چین، هند و خاورمیانه روانه می‌شوند.

طبق اطلاعات ردیاب نفتکش‌ها، صادرات ثبت شده نفت خام و مشتقات آن از سوی ایران با کاهش 260 هزار بشکه‌ای، در ماه سپتامبر به 1.72 میلیون بشکه رسید که این کمترین حد آن از فوریه 2016 بوده است. یک مساله پیچیده در مورد صادرات ایران است که تعداد نفتکش‌هایی که حرکت آنها رسما ثبت شده شدیداً کاهش یافته ولی منابع کشتیرانی و تجارت اعلام کرده‌اند که «کشتیرانی مخفیانه» ایران آغاز شده است. ایرانی‌ها فرستنده نفتکش‌های خود را خاموش می‌کنند تا مقصدشان فاش نشود.

آغاز تولید اکتشاف عظیم نفتی عراق تا 2021

ایسنا| تولید نفت میدان عظیم لوک‌اویل در جنوب عراق که بخشی از برنامه رشد قابل توجه این شرکت روسی در این کشور است، در سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد. پس از اعلام این خبر از سوی شرکت لوک اویل که ذخایر قابل برداشت به میزان ۲.۵ میلیارد بشکه نفت از چاه اریدوی، بزرگ‌ترین اکتشاف نفتی عراق در ۲۰ سال گذشته است، علی ورید، مدیرکل شرکت نفتی ذی‌قار اعلام کرد اکتشاف در بلوک ۱۰ ادامه خواهد یافت. ورید به پایگاه خبری “اس‌اند پی گلوبال پلاتس “ اعلام کرد شرکت بوهای چین حفاری در چهارمین چاه در بلوک اکتشافی دهم را آغاز کرده است. عملیات حفاری همزمان با اسکن سه بعدی شرکت اکتشاف نفت عراق دنبال می‌شود.

لوک اویل در مناقصه‌ای که در سال ۲۰۱۲ برگزار شد، بلوک ۱۰ را به دست آورد. این بلوک در استان ذی‌قار در غرب پروژه وست کورنای ۲ لوک اویل قرار دارد.

 

 

ارسال نظر