کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۳۹۵

رهایی «رهام» از تحریم امریکا

ایسنا| امریکا به شرکت‌های BP و سریکا انرژی مجوز جدیدی برای اداره یک میدان گازی دریای شمال که ایران در آن سهم دارد، اعطا کرد. به گزارش رویترز، تمدید معافیت برای اداره این میدان، به سریکا اجازه خواهد داد خرید سهم شرکت BP در میدان‌های Rhum، بروس و کیت و همچنین خرید سهم توتال در بروس و کیت را کامل کند.شرکت نفت ایران که زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است، در میدان Rhum نیمی سهم دارد. این میدان حدود پنج درصد از تقاضای گاز انگلیس را تامین می‌کند.اداره کنترل دارایی‌های خارجی امریکا مجوزی را برای شرکت‌ها و نهادهای امریکایی یا تحت کنترل شرکت‌های امریکایی به منظور فراهم کردن کالا، خدمات و پشتیبانی از میدان Rhum صادر کرد.شرکت سریکا اعلام کرد مجوز جدید به شرط ایجاد حسابی صادر شده که تمامی سود حاصل از فعالیت این میدان تا زمان برقرار بودن تحریم‌ها علیه ایران، در آن نگهداری شود. مکانیسم مشابه در دور قبلی تحریم‌های امریکا علیه ایران وجود داشت. مجوز جدید تا ۳۱ اکتبر سال ۲۰۱۹ اعتبار دارد و ممکن است بنا به درخواست سریکا، تمدید شود.

مصرف بنزین 91 میلیون لیتر در روز

تسنیم| آمار مصرف بنزین که از پایان تیرماه تا امروز محرمانه مانده بود، بالاخره از سوی دولت اعلام شد. هم‌اکنون مصرف بنزین ۹۱میلیون لیتر در روز است.سی و یکم تیرماه سال جاری با ثبت مصرف 121 میلیون و 800 هزار لیتر در یک شبانه‌روز رکورد جدیدی در تاریخ مصرف بنزین کشور ثبت شد.میانگین مصرف بنزین در تیرماه سال جاری به رقم بی‌سابقه 91 میلیون و 700 هزار لیتر رسید. ثبت متوسط مصرف 31روزه در مرز 92 میلیون لیتر در حالی رقم خورد که 4 ماه قبل از این تاریخ، میانگین مصرف بنزین کشور در مرز 80 میلیون لیتر بود.در حال حاضر روزانه 95.5 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود. تولید روزانه 95.5 میلیون لیتر بنزین در ایران در حالی است که با بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و یک طرح توسعه‌ای در پالایشگاه لاوان، تولید روزانه بنزین کشور به بیش از 105 میلیون لیتر در روز می‌رسد.تنها موضوعی که می‌تواند خودکفایی در تولید بنزین را به‌چالش بکشد، رشد افسارگسیخته مصرف بنزین است و به‌نظر می‌رسد دولت باید هرچه سریع‌ تر برای ساماندهی بخش مدیریت مصرف به‌منظور جلوگیری از ادامه روند مصرف افسارگسیخته بنزین، چاره‌اندیشی کند.

افزایش نرخ حمل محموله نفتکش‌ها

بازار نفتکش با اقدام تولیدکنندگان نفت رقیب ایران برای بالا بردن صادراتشان در آستانه بازگشت تحریم‌های امریکا علیه تهران، شاهد افزایش نرخ‌های حمل محموله بوده است.طبق آمار شرکت «کلارکسون ریسرچ سرویس «، نرخ حمل یک محموله دو میلیون بشکه‌ای به آسیا در هفته منتهی به پنجم اکتبر، به ۴۰ هزار و ۲۷۵ دلار افزایش یافت.همچنین شرکت تحقیقاتی پتروماتریکس اعلام کرده است آسیا نفت بیشتری از امریکا و غرب آفریقا خریداری می‌کند.به گفته اولیویه جیکوب، مدیرکل پتروماتریکس، تقاضا برای نفت از سوی آسیا از اکتبر افزایش خواهد یافت و در دو ماه آینده به اوج خود می‌رسد. به همین دلیل انتظار می‌رود چارتر نفتکش در اکتبر بالاتر از سپتامبر باشد.بر اساس گزارش بلومبرگ، خلیج فارس بزرگ‌ترین منطقه صادرکننده نفت در جهان است که در آن عربستان سعودی برای جبران عرضه کمتر ایران، تولیدش را افزایش داده است. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، هفته گذشته در مصاحبه با بلومبرگ گفت: عربستان سعودی تولیدش را افزایش داده و در صورت لزوم، نفت بیشتری تولید خواهد کرد.به گفته مدیرکل پتروماتریکس، خریداران آسیایی نفت بیشتری از امریکا و غرب آفریقا خریداری می‌کنند و این مساله باعث طولانی شدن سفر نفتکش‌ها و کاهش دسترسی به آنها شده است.

افزایش تولید گازوئیل یورو4

شانا| مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از افزایش ۱۰۰ درصدی تولید و توزیع نفت‌گاز یورو ۴ کشور تا پایان سال ۹۷ خبر داد. علیرضا صادق‌آبادی اعلام کرد: هم اکنون بطور میانگین روزانه ۲۹ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ در کشور تولید می‌شود که با راه‌اندازی واحد هیدروتریتور نفتای پالایشگاه بندرعباس، بزودی بطور میانگین روزانه ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ در این پالایشگاه تولید خواهد شد.

وی افزود: با راه‌اندازی این واحد، گوگرد گازوئیل تولیدی در پالایشگاه بندرعباس از ۳۵۰ پی‌پی‌ام به حدود ۵۰ پی‌پی‌ام خواهد رسید.

صادق‌آبادی تاکید کرد: واحد ایزومرسازی این پالایشگاه نیز بزودی وارد مدار می‌شود که با راه‌اندازی آن ۱۲ میلیون لیتر بنزین روزانه تولیدی این پالایشگاه به یورو ۴ تبدیل خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش همچنین با اعلام خبر تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال گفت: با احتساب گازوئیل تولیدی در این ۲پالایشگاه تا پایان امسال شاهد رشد ۱۰۰درصدی در تولید و توزیع گازوئیل یورو ۴ در کشور خواهیم بود که جهش قابل توجهی است.

افزایش تولید و عرضه گازوئیل با استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا یکی از برنامه‌های اولویت‌دار صنعت پالایش نفت ایران است.

 

ارسال نظر