طلای سیاه به مدار صعود بازگشت

۱۳۹۷/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۳۹۲

گروه انرژی|

 صندوق بین‌المللی پول دیروز در گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان، پیش‌بینی خود برای متوسط بهای نفت خام در سال جاری میلادی را نسبت به گزارش پیشین در ماه آوریل افزایش داد. صندوق در گزارشی که دیروز منتشر شد پیش‌بینی کرد بهای متوسط نفت خام در سال 2018 میلادی معادل 69 دلار و 38 سنت در هر بشکه باشد.  پیش‌بینی صندوق در گزارش آوریل خود برای بهای سال جاری 62 دلار و 30 سنت و پیش‌بینی از قیمت در سال 2018 در گزارش سال 2017 این نهاد مهم 52.80 دلار بود.  این بازنگری در حالی در گزارش صندوق صورت گرفت که بهای نفت خام دیروز بر خلاف 2 روز کاری قبل روند نزولی را ادامه نداده و افزایش یافت. به این ترتیب برنت دیروز 84 دلار و 17 سنت در هر بشکه معامله شد که 3 درصد افزایش را نسبت به روز دوشنبه نشان می‌داد.  قیمت نفت روز سه‌شنبه تحت تاثیر تداوم نگرانی‌ها نسبت به کمبود احتمالی عرضه در بازار به دلیل تحریم‌های امریکا علیه ایران، افزایش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۶ سنت (۰.۳ درصد) افزایش یافت و به ۸۴.۱۷ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه تا رکورد پایین ۸۲.۶۶ دلار عقب‌نشینی کرد، اما پس از آن با خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به تدابیر محرک اقتصادی چین که تقاضای این کشور برای نفت را افزایش خواهد داد، بهبود پیدا کرد. برنت هفته گذشته تا رکورد ۸۶.۷۴ دلار صعود کرده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت امریکا ۲۴ سنت (۰.۳ درصد) کاهش یافت و به ۷۴.۵۳ دلار در هر بشکه رسید. نفت امریکا روز گذشته تا رکورد پایین ۷۳.۰۷ دلار عقب‌نشینی کرده بود، اما تا پایان معاملات با پنج سنت کاهش بسته شد.

طبق اظهارات منابع آگاه، صادرات نفت ایران در نخستین هفته اکتبر کاهش بیشتری پیدا کرده و چالشی را برای سایر تولید کنندگان اوپک برای جبران کمبود عرضه ایجاد کرده است.

 هفته گذشته عربستان سعودی که بزرگ‌ترین تولید‌کننده اوپک است، برنامه‌هایی را برای افزایش تولید به ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز اعلام کرد. بر اساس گزارش رویترز، از سوی دیگر شرکت‌های نفتی که در خلیج مکزیک فعالیت می‌کنند، با نزدیک شدن توفان مایکل به ایالت‌های شرق این منطقه از جمله فلوریدا، ۱۹ درصد از تولید نفت خود را کاهش دادند.

تحلیلگران در نظرسنجی اس‌اند پی گلوبال پلاتس پیش‌بینی کردند ذخایر نفت امریکا در هفته منتهی به پنجم اکتبر، به دلیل کاهش فعالیت پالایشگاهی و صادرات کمتر، ۱.۶۱ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است. آمار موسسه امریکن پترولیوم روز سه شنبه و آمار رسمی اداره اطلاعات انرژی امریکا روز چهارشنبه منتشر خواهد شد. با این حال تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی اعلام کرد قیمت‌های نفت به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کمبود شدید عرضه به دلیل بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران و عرضه کمتر از سوی لیبی و ونزوئلا رو به افزایش هستند.

با وجود این، گزارش صندوق‌ بین‌المللی پول نسبت به افق افزایش عرضه روشن است چنانکه در گزارش این نهاد بین‌المللی آمده است: «انتظار می‌رود که عرضه جهانی نفت بطور تدریجی به چیزی ورای برآورد گزارش رفته و در سال 2019، قیمت هر بشکه نفت را به 68 دلار و 76 سنت و در سال 2023 قیمت را به 60 دلار در هر بشکه برساند».

 

 

ارسال نظر