کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۹:۵۴
کد خبر: ۱۳۱۲۱۶

قطع آب 200 روستای سیل‌زده مازندران

ایرنا| مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران اعلام کرد که آب آشامیدنی حدود 200 روستای سیل زده این استان همچنان قطع است.

بارندگی شدید همراه با سیلاب که از عصر جمعه در مازندران آغاز شد و تا ظهر روز یکشنبه در بعضی از مناطق ادامه داشت خسارات زیادی به بخش‌های مختلف زیربنایی، راه‌های ارتباطی، تاسیسات برق‌رسانی، آبرسانی و بناهای مسکونی منطقه وارد کرده است.

مجید فقیه عبدالهی روز یکشنبه در حاشیه بازدید استاندار مازندران از مناطق سیل زده تنکابن اظهار داشت: بارندگی شدید و سیلاب سبب تخریب چشمه‌ها و نیز شکستگی خطوط انتقال آبرسانی در برخی از روستاهای این استان به ویژه تنکابن و رامسر شده است.

وی افزود: به علت تخریب راه‌های دسترسی به آسانی نمی‌توان خطوط انتقال را اصلاح و آب آشامیدنی این روستاها را وصل کرد ضمن اینکه آب آشامیدنی برخی از روستاها نیز به علت قطعی برق، قطع شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران میزان خسارت اولیه ارزیابی شده ناشی از سیل به تاسیسات آبرسانی روستاهای این استان را حدود 15 میلیارد ریال برآورد کرد.

بر اساس آمارهای رسمی، حدود 43 درصد از جمعیت سه میلیون و 300 هزار نفری مازندران در مناطق روستایی سکونت دارند.

مازندران 2 هزار و 432 روستای بالای 20 خانوار دارد که یک هزار و 650 روستا با 420 هزار مشترک زیر پوشش آبفای روستایی هستند.

کارون، رکورددار کاهش بارندگی

پاون| حوضه کارون‌بزرگ با 254 میلی‌متر اختلاف با تراز نرمال، بیشترین کاهش بارندگی در سال آبی گذشته را داشته است.

بررسی آمار بارندگی تجمعی حوضه‌های سی‌گانه آبریز درجه‌دو در سال آبی 97-96 نشان می‌دهد، میزان بارش در اکثر حوضه‌ها کاهشی بوده و در این میان، بیشترین کاهش بارندگی در حوضه «کارون‌بزرگ» با 254 میلی‌متر اختلاف با تراز نرمال به ثبت رسیده است.

بر اساس این گزارش، حوضه‌ کارون‌بزرگ با 380 میلی‌متر بارندگی در سال گذشته و 488 میلی‌متر در سال 96-95، با تراز نرمال 254 میلی‌متر اختلاف داشته که خشک‌ترین حوضه در سال آبی جاری گذشته می‌شود.

همچنین بیشترین کاهش بارندگی 10 سال اخیر در حوضه آبریز «بندرعباس، سدیج » با 86 درصد اختلاف ثبت شده است.

بر همین اساس، در مقایسه بارش‌ها در دیگر حوضه‌های درجه دو کشور نسبت به سال آبی 96-95، حدود 90 درصد کاهش بارندگی در حوضه آبریز «بندرعباس، سدیج »، 76 درصد در حوضه آبریز «کل، مهران و مسیل‌های جنوبی» و 72 درصد کاهش در حوضه آبریز «مند، کاریان و خنج» گزارش شده است.

کاهش صادرات  میعانات گازی

ایسنا| صادرات انواع میعانات گازی در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶ درصد کاهش داشته است.

بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی شش ماهه نخست سال جاری، در این مدت چهار میلیون و ۶۴۴ هزار تن میعانات گازی از ایران صادر شده است که ارزش آن به دو میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار می‌رسد.

به این ترتیب، سهم میعانات گازی از صادرات ایران، ۸.۲ درصد از وزن کل صادرات انجام شده و ۱۰.۴۶ درصد از ارزش کل صادرات انجام شده است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته هشت میلیون و ۶۲۹ هزار تن انواع میعانات گازی به ارزش سه میلیارد و ۳۸۵ میلیون دلار از ایران صادر شده بود. میعانات گازی در سال گذشته ۱۴.۷۴ درصد از وزن صادرات شش ماهه ایران و ۱۶.۵۴ درصد از کل ارزش صادرات در این مدت را به خود اختصاص داده بود.

به این ترتیب مقایسه آمار صادرات میعانات گازی در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن تقریبا نصف شده و بیش از ۴۶ درصد کاهش داشته است.

همچنین از لحاظ ارزش نیز، صادرات این محصولات نسبت به سال گذشته با کاهش ۲۸.۵۸ درصدی همراه بوده است.

شوک تحریم‌ها در انتظار بازار نفت

شانا| یک تحلیلگر بانکی اعلام کرد که تحریم‌های امریکا ضد صادرات نفت ایران سبب شوک عرضه در بازار نفت خواهد شد.

به گزارش شبکه سی ان بی سی، آبیشک دسپانده، از مدیران بانک امریکایی جی پی مورگن، اعلام کرد پیش‌بینی این بانک درباره قیمت شاخص نفت خام برنت ۹۰ و قیمت شاخص دبلیو‌تی‌آی امریکا ۸۰ دلار است. وی اعلام کرد که در چند روز گذشته، بازار نوسان‌های شدیدی را در معاملات میان روز تجربه کرده و با آغاز تحریم‌های ضد صادرات نفت ایران، این حرکت‌ها شدیدتر خواهند شد. این مدیر جی پی مورگن گفت: بی‌تردید مهم‌ترین دلیل امیدواری ما به افزایش قیمت نفت، تحریم‌های ضد ایرانی است که موجب شوک عرضه خواهد شد.

 

 

ارسال نظر