کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۱۲۳

سهمیه بندی بنزین در دستور کار نیست

ایسنا| یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: فعلا سهمیه بندی بنزین در دستور کار نیست، اما به عنوان یک فرض احتمالش وجود دارد.

علی ادیانی در پاسخ به این سوال که آیا بنزین سهمیه‌بندی خواهد شد، بیان‌ کرد: ما امروز در جنگ اقتصادی قرار داریم و در شرایط جنگی بطور طبیعی باید شرایط را درک کنیم و برنامه‌ریزی‌ها را متناسب با شرایط انجام دهیم. تاکنون تصمیمی برای سهمیه‌بندی بنزین صورت نگرفته شده است، اما به عنوان یک فرض این احتمال وجود دارد. وی در ادامه‌ بیان‌ کرد: دشمن به دنبال تحت فشار قرار دادن اقتصاد کشور است که یکی از این حوزه‌ها مربوط به حامل‌های انرژی می‌شود. دولت و مجموعه نظام با هر عملی که منجر به اذیت مردم و اختلال در امور و معیشتی آنها شود مقابله می‌کند. نماینده مردم قائمشهر، تصریح کرد: اگر کشور به این نتیجه‌ برسد که برای مدیریت شرایط و کمک به مردم باید همانند دوره جنگ بنزین را سهمیه بندی کرد، تصمیم منطقی است.

وی در پایان گفت: تاکنون نه مجلس شورای اسلامی و نه دولت به این سمت حرکت نکرده است، اما اگر قرار باشد سهمیه بندی صورت بگیرد، اینکه چقدر سهمیه باید داده شود و قیمت‌ها نیز چگونه باشد، ساز و کار خاص خود را می‌طلبد.

انفجار قیمت نفت در صورت اختلال در تولید اوپک

ایرنا|به گزارش وال استریت ژورنال، بهای نفت بالای 80 دلار به هنجار تبدیل شده است و به این ترتیب رسیدن بهای نفت به بالای 100 دلار تا پیش از پایان سال جاری میلادی یک احتمال واقعی است. یک دلیل بزرگ این مساله این است که کاملا مشخص نیست اوپک برای جبران کاهش تولید کشورهایی مانند ایران چه مقدار نفت می‌تواند وارد بازار کند.

حلیما کرافت استراتژیست اقتصادی موسسه آربی‌سی در این باره گفت: اگر در تولید یکی از اعضا وقفه‌ای ایجاد شود یا شاهد افزایش تنش در خاورمیانه باشیم به نفت بشکه‌ای 100 دلار نزدیک خواهیم شد.

بهای نفت خام برنت در یک ماه گذشته حدود 10 درصد افزایش داشته است . اکنون مقامات اوپک با دو ابهام رو به رو هستند: برآوردها از میزان کاهش تولید در لیبی، نیجریه، ونزوئلا، عراق و ایران بسیار متفاوت است و موضوع دیگر اینکه بسیاری از مقامات، در توانایی اوپک برای جبران کامل کاهش تولید در زمانی اندک ابراز تردید می‌کنند. بسیاری از تولیدکنندگان منطقه خلیج فارس هم اکنون در حال نزدیک شدن به سطح بی سابقه‌ای از تولید هستند. تردیدها در بازار نفت از ابتدای دهه جاری که ترکیب تحریم‌های سابق بر ایران و انقلاب‌های عربی قیمت نفت را تا بشکه‌ای 100 دلار افزایش داد تا کنون هیچ‌گاه تا این اندازه زیاد نبوده است.

پتروشیمی محرک اصلی تقاضای نفت

نیپنا| آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که محصولات پتروشیمی در سال‌های آتی بزرگ‌ترین محرک رشد تقاضای جهانی برای نفت خام خواهد بود. به گزارش پلاتس، تولیدمحصولات پتروشیمی تا سال 2050 میلادی نزدیک به نیمی از رشد تقاضا برای نفت خام را به خود اختصاص می‌دهند. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز جمعه 13 مهرماه اعلام کرد: انتظار می‌رود تقاضا برای نفت خام از سوی تولید‌کنندگان محصولات پتروشیمی در سال‌های آتی از بخش حمل و نقل (transport sector)، به عنوان بزرگ‌ترین محرک رشد تقاضای جهانی پیشی گیرد. آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: در حالی که رشد فروش وسائط نقلیه الکتریکی (electric vehicles) و بهبود بیشتر راندمان مصرف سوخت، تقاضا برای نفت خام از سوی بیشتر وسایل نقلیه جاده‌ای را کاهش داده است؛ پیش بینی می‌شود تولید ترموپلاستیک‌های کلیدی (key thermoplastics) در فاصله سال‌های 2010 تا 2050 میلادی با افزایش بیش از دو برابری همراه باشد. بر اساس تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، به این ترتیب تقاضا برای محصولات پلاستیکی سبب می‌شود تولید محصولات پتروشیمی تا سال 2030 میلادی بیش از یک سوم از رشد تقاضای جهانی نفت خام را به خود اختصاص دهند.

مبارزه با قاچاق بنزین با کارت سوخت

خانه ملت| نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس، گفت: دولت پس از مصوبه مجلس در حال طراحی هوشمندتر کارت سوخت است تا بتواند به گونه‌ای مدیریت کند که از کارت سوخت سوءاستفاده نشود و مراحل نهایی این طرح در وزارت نفت پیگیری می‌شود.  حسین امیری خامکانی با بیان اینکه برای مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق فرآورده‌ها مجلس تصمیم گرفته که دولت را به استفاده از قاچاق سوخت مجبور کند، اظهار داشت: دولت پس از مصوبه مجلس در حال طراحی یک سازوکار جدید در بخش سخت افزاری است تا بتواند کارت‌ها را به صورت هوشمند طراحی کند. وی افزود: در دوره قبل که از کارت سوخت استفاده می‌شد کشور به نقطه‌ای رسید که کارت خرید و فروش شده و یا کارت برخی خودروهای بلااستفاده را در جایگاه‌های مرزی کشف می‌کردند که یعنی بخشی از قاچاق در دوره قبل توسط کارت‌های سوخت انجام می‌شد. امیری خامکانی با بیان اینکه دولت پس از مصوبه در حال طراحی هوشمندتر کارت سوخت است تا بتواند به گونه‌ای مدیریت کند که از کارت سوخت سوءاستفاده نشود، ادامه داد: مراحل نهایی طرح کارت سوخت در وزارت نفت پیگیری می‌شود که با این اقدام جلوی قاچاق گرفته و در داخل کشور مصرف استاندارد می‌شود.

 

ارسال نظر