جنگ اقتصادی مانع اجرای طرح‌های آب و برق نیست

۱۳۹۷/۰۷/۱۲ - ۰۰:۱۹:۲۴
کد خبر: ۱۳۰۹۴۷
جنگ اقتصادی مانع اجرای طرح‌های آب و برق نیست

گروه انرژی|

چهاردهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب صبح دیروز با حضور 244 شرکت داخلی و خارجی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد، رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه آغاز به کار این نمایشگاه از جدی بودن دولت برای جریمه پرمصرف‌ها خبر داد و همچنین تاکید کرد که مسائل اخیر روی اجرای طرح‌های آب و برق تاثیری نمی‌گذارد.

به گزارش «تعادل»رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه افتتاح رسمی چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران در جمع خبرنگاران گفت: بطور مستمر و با هماهنگی ارگان‌های مختلف دولت مثل بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و دیگر وزارتخانه‌ها در تلاشیم تا وقفه‌ای در طرح‌های مهم وزارت نیرو در بخش آب و برق ایجاد نشود.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های سالانه آب، به منظور تعامل بیشتر فعالان صنعت آب و آشنایی با دانش و تکنولوژی روز بسیار موثر است و امسال چهاردهمین دوره این نمایشگاه با حضور 244 شرکت در حال برگزاری است که از این تعداد 28 شرکت خارجی از 12 کشور جهان حضور دارند.

وزیر نیرو با بیان اینکه امکان تعامل بخش خصوصی داخلی با شرکت‌های فعال اروپایی در بخش آب در نمایشگاه وجود دارد گفت: شرکت‌های داخلی ظرفیت‌های خوبی در سال‌های گذشته در بخش آب کسب کرده‌اند که می‌توان این ظرفیت‌ها را با آشنایی با تکنولوژی و دانش روز جهان ارتقاء دهند.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه جریمه پرمصرف‌ها و تشویق کم‌مصرف‌ها در دستور کار جدی دولت است گفت: به دنبال آن هستیم که با اصلاح تعرفه‌گذاری آب و برق، پرمصرف‌ها تشویق به اصلاح روند مصرف خود شده و به جمع خوش‌مصرف‌ها بپیوندند.

اردکانیان ادامه داد: همچنین مشترکان کم‌مصرف و کسانی که کمتر از الگوی تعیین شده مصرف کننده تشویق‌هایی خواهند داشت که مسلما بخشی از آن آوردهای مالی برای آنها به دنبال خواهد داشت.

وزیر نیرو درخصوص زمان اعمال تعرفه‌های جدید گفت: در سال جاری در بخش آب با موافقت دولت فقط 7 درصد افزایش تعرفه داشتیم و به دنبال آن هستیم که در کارگروه سازگاری با کم‌آبی، ساختراهای جدید تعرفه‌گذاری آب را تا پیش از شروع تابستان 98 نهایی و ابلاغ کنیم که در این خصوص در بخش برق نیز کارهای مشابهی برای اصلاح ساختار تعرفه برق در حال انجام است.

در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب 244 شرکت داخلی و خارجی حضور پیدا کرده‌اند که از این تعداد 216 شرکت از داخل کشور و 28 شرکت خارجی هستند.

رضا اردکانیان در درباره تامین مواد اولیه موردنیاز فعالین صنعت آب اظهار داشت: در خصوص مشکل تامین مواد اولیه این بخش بحث‌هایی شده و کارگروهی در ستاد وزارت نیرو برای تامین مایحتاج آنها و همچنین مشکلات ارزی و ما‌به‌التفاوت‌ها تشکیل شده است.

وی افزود: همزمان با دولت، دستگاه‌های متولی مثل بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نیز مسائل این بخش را پیگیری می‌کنند. در مجموع امیدواری زیادی داریم که وقفه‌ای در طرح‌های مهم وزارت نیرو که ارتباط مستقیمی با رفاه و آسایش مردم دارند، ایجاد نشود.

وزیر نیرو با اشاره به مزیت برگزاری نمایشگاه صنعت آب گفت: در شرایط فعلی که جنگ روانی برای ما ایجاد کرده‌اند که سطح امید و آرامش مردم را هدف قرار داده چنین مجموعه‌ای نشان می‌دهد که فعالیت‌های ما در زمینه پروژه‌های تامین، انتقال آب و جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب به سرعت در حال انجام است. هرچند مشکلاتی ایجاد شده و ممکن است تا مدتی ادامه پیدا کند.

وزیر نیرو گفت: محدودیت‌ها هر چند مشکلاتی ایجاد می‌کند و ممکن است تا مدتی این مشکلات باقی بماند، اما به یاد داشته باشیم که دستاوردهای فنی و مدیریتی ما در چهار دهه گذشته، همیشه در دورانی به دست آمده که ما با مشکلات سر و کار داشته ایم.

وی درباره افزایش قیمت آب اظهار داشت: اگر ارزش واقعی آب را در نظر بگیریم تا مدت‌ها ممکن است گران نشود ولی ممکن است به سمتی حرکت کنیم که تا حدی قیمت آب به ارزش واقعی خود نزدیک شود.

وی ادامه داد: تصمیم دولت امسال فقط افزایش 7 درصدی بود که از اردیبهشت ماه اعمال شد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در کارگاه سازگاری با کم‌آبی با توجه به تجربه تابستان تصمیم گرفته شد تعرفه پرمصرف‌ها به جهت تشویق آنان به پیوستن به جرگه رعایت الگوی مصرف اصلاح شود که روال خود را طی می‌کند و در دستور کار دولت قرار دارد.

مقام عالی وزارت نیرو همچنین درباره تعرفه برق بیان کرد: ایده‌هایی مطرح است که در برق هم کار مشابهی انجام شود. برنامه مفصلی تدارک دیده شده که برای تابستان سال 98، سه هزار مگاوات به شکلی مدیریت مصرف شود.

وی خاطرنشان کرد: در قالب 11 برنامه یکی از آنها اصلاح تعرفه پرمصرف‌ها و تشویق کسانی است که از الگوی مصرف هم کمتر مصرف می‌کنند که طبیعتاً بخشی از تشویق ما به ازای مالی است که اکنون در حال طراحی و برنامه‌ریزی است.

همچنین دیروز عباس سروش معاون وزیر نیرو معاون وزیر نیرو اعلام کرد که پیشنهاد افزایش تعرفه آب برای مشترکان پر مصرف از سوی وزارت نیرو به هیات دولت داده شد و اخیرا نیز بر اساس شنیده‌ها این طرح به تصویب رسیده است.

او در خصوص آخرین وضعیت افزایش تعرفه آب برای مشترکان پر مصرف گفت: در حال حاضر این مساله در هیات دولت تصویب شده و در حال حاضر باید وارد مرحله اجرا شود که پیش‌بینی می‌شود نهایتا تا یک ماه آینده این طرح ابلاغ و اجرایی شود.

وی با تاکید بر این مساله که در حال حاضر این طرح در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: از مدت‌ها پیش یک جدول برنامه‌ای برای میزان مصرف مشترکان در نظر گرفته و قرار شد بر اساس آن به مشترکانی که زیر الگو، مصرف دارند در پرداخت هزینه‌ها ارفاق شود. همچنین در استان‌هایی که مشترکان بیش از الگو مصرف می‌کنند بها به صورت پلکانی از آنها اخذ شود.

به گفته سروش، البته تا کنون نیز بهای آب به صورت پلکانی بوده اما منظور این است که افراد پر مصرف که الگوی مصرف را پشت سر می‌گذارند قیمت‌های بیشتری از آنها اخذ شود اما باید گفت که باز هم تمام این اعداد زیر قیمت واقعی آب است.

وی با تاکید بر این مساله که این امر با هدف کسب درآمد نیست و عمده‌ترین هدف اجرای این طرح عوامل کنترلی در مصرف آب است، تصریح کرد: بر اساس مصوبه مجلس قرار نیست که قیمت تمام شده از مشترکان پر مصرف اتخاذ شود بلکه قرار است قیمت آب به صورت پلکانی از مشترکان اخذ شود. بدین معنا که طبق تعریف الگوی مصرف در هر استان پس از گذر از الگوی مصرف اضافه مصرف از مشترک به صورت اضافه‌تر محاسبه شود.

معاون وزیر نیرو افزود: این مساله در بین استان‌ها متفاوت است اما باید گفت که عدد در نظر گرفته شده برای امسال زیاد نیست و تنها به منظور عوامل بازدارنده در مصرف آب این طرح اجرایی می‌شود اما برای سال آینده قطعا تصمیم‌های دیگری خواهیم گرفت.

 گفتنی است در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب 244 شرکت داخلی و خارجی حضور پیدا کرده‌اند که از این تعداد 216 شرکت از داخل کشور و 28 شرکت خارجی هستند.

این رویداد بین‌المللی از دیروز به مدت چهار روز در فضایی به وسعت 21 هزار مترمربع دایر خواهد بود که در این دوره آخرین دستاوردهای صنعت آب و تاسیسات فاضلاب شامل لوله واتصالات، سامانه‌های تصفیه، فیلتراسیون و نمک‌زدایی آب، شیرآلات، سامانه‌های اتوماسیون، ابزارهای دقیق، سیستم اندازه‌گیری و تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات صنعتی در معرض دید صنعتگران و بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

نمایندگان 12 کشور خارجی شامل کشورهای ایتالیا، چین، آلمان، اتریش، ترکیه، دانمارک، اسپانیا، هلند، انگلستان، یونان، امریکا و فرانسه در این دوره از نمایشگاه حاضر هستند که کشورهای آلمان، چین و ترکیه به صورت پاویونی در این دوره حضور دارند.

هدف اصلی این نمایشگاه کاهش تصدی‌گری دولت و سپردن حوزه‌های تخصصی به بخش خصوصی در راستای توجه ویژه دولت تدبیر عنوان شده که در جهت تبادل تجربیات و نوآوری‌های جدید و حضور اصحاب صنعت به ویژه فراهم کردن زمینه حضور شرکت‌های دانش بنیان یا نوپا که در حوزه صنعت آب وارد شده‌اند، نقطه عطف این دوره از نمایشگاه خواهد بود.

 

ارسال نظر