کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۰۰:۲۳:۳۴
کد خبر: ۱۳۰۷۰۰

توافق روسیه و پاکستان برای انتقال گاز ایران

ایلنا| وزارت انرژی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: سند همکاری در اجرای پروژه خط لوله دریایی گاز از ایران به پاکستان و هند میان روسیه و پاکستان به امضا رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت نفت روسیه از امضای توافقی میان روسیه و پاکستان برای اجرای پروژه خط لوله دریایی از ایران خبر داد. از طریق این خط لوله، گاز ایران به پاکستان و هند صادر می‌شود.

بر اساس این گزارش، در این سند شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در این پروژه حضور دارند مشخص شده‌اند و قرار است در زمینه توسعه مطالعات امکان‌سنجی، تعیین منابع اولیه، پیکربندی و مسیر خط لوله گاز فعالیت کنند.

ایران، پاکستان و هند در گذشته قراردادی را برای انتقال گاز به پاکستان و از خاک این کشور به هند امضا کرده بودند که به دلیل وجود اختلافات دیرینه میان دهلی و اسلام‌آباد و نگرانی هند از امنیت این پروژه در خاک پاکستان، هند خود را از پروژه کنار کشید و پاکستان نیز به دلیل ناتوانی در تأمین مالی احداث خط لوله گاز در خاک خود، از اجرای قرارداد سر باز زد.

برخی کارشناسان معتقدند که ورود طرف سومی مانند روسیه می‌تواند به ادامه همکاری‌ها برای انتقال گاز ایران به هند و پاکستان کمک کند.

2 هزار نیروگاه پشت‌بامی، آماده نصب

پاون| معاون وزیر نیرو و رییس سازمان ساتبا با تاکید بر اینکه دو هزار نیروگاه کیلوواتی بالای پشت بامی در کشور در حال نصب است، گفت: تا پایان سال آینده چهار هزار نیروگاه کوچک و 150 تا 200 مگاوات نیروگاه بزرگ تجدیدپذیر در کشور خواهیم داشت.

سیدمحمد صادق‌زاده با اشاره به فعالیت 85نیروگاه مگاواتی تجدیدپذیر در کشور، گفت: نیمی از این واحدها خورشیدی و نیمی دیگر از آنها بادی، آبی و زیست‌توده است.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق افزود: همین تعداد نیروگاه در کشور در حال احداث است و به سرعت نیز در حال افزایش هستند. وی با تاکید بر اینکه دو هزار نیروگاه کیلوواتی بالای پشت بامی در کشور به بهره‌برداری رسیده است، عنوان کرد: بر اساس برآورد صورت گرفته همین تعداد نیروگاه‌ نیز در کشورمان در حال نصب است.  صادق‌زاده در پایان اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر به بیش از 650 مگاوات رسیده است و حدود 500 مگاوات نیز در حال نصب روی زمین است که امیدواریم تا پیش از پیک سال 98 بتوانیم با تکمیل این نیروگاه‌ها ظرفیت تجدیدپذیرها را در کشور به هزار و 100مگاوات برسانیم.

تسهیل تامین تجهیزات نفتی بهرگان

شانا| رییس سکوی بهرگانسر شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: دفتر پشتیبانی از فرآیند تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز در مناطق عملیاتی بهرگان و خارک، در یک ماه آینده در شهر اهواز راه‎اندازی می‎شود. شاهرخ باحقیقت روز یکشنبه (هشتم مهر ماه) در بازدید مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از سکوی بهرگانسر، با اعلام این مطلب، به اقدام‌های انجام شده به منظور بهبود محیط زیست نیز اشاره کرد و گفت: با تمهیدات اندیشیده شده، در سال‎های اخیر هیچگونه آلودگی نفتی در این منطقه روی نداده است.

وی با اشاره به تعمیر پمپ انتقال نفت و بهینه‌سازی شبکه آب‎زدایی، ابراز امیدواری کرد که با شناسایی نقاط ضعف و قوت کار در این سکو، عملکرد بهبود یابد. سکوی بهرگانسر نخستین و قدیمی‌ترین تاسیسات نفتی بهره‌برداری نفت و گاز در خلیج‌فارس به شمار می‎رود که عملیات راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن سال ۱۳۳۸ آغاز شده است. این سکو در شمال غربی خلیج‌فارس و در فاصله ۵۷ کیلومتری منطقه بهرگان در استان بوشهر واقع است.

تراز تولید برق کشور مثبت شد

پاون| مدیرعامل توانیر با اشاره به کاهش 16هزار مگاوات مصرف برق کشور با گذشت تابستان، گفت: عبور از فصل تابستان و کاهش درجه دما باعث شده تا تولید برق ما به میزان قابل‌ملاحظه‌ای بالاتر از مصرف باشد. محمدحسن متولی‌زاده افزود: پیک بار فعلی ما به حدود 42هزار مگاوات رسیده است که این رقم در زمان اوج مصرف تابستان به بیش از 58 هزار مگاوات نیز می‌رسید. وی تاکید کرد: با عبور از فصل تابستان و کاهش درجه دما مصرف برق در کشور هم کاهش پیدا کرده است و این امر موجب شده است تا از نظر تراز تولید و مصرف در شرایطی مثبتی به سر ببریم. مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر تصریح کرد: ادامه این روند باعث شده تا تولید برق به میزان قابل ملاحظه‌ای بالاتر از مصرف باشد. گفتنی است با رسیدن پیک مصرف برق هفتم مهرماه به حدود 42 هزار مگاوات شاهد کاهش 16 هزار مگاواتی مصرف برق با گذر از تابستان هستیم. در این شرایط تعمیرات دوره‌ای نیروگاه‌ها برای آمادگی پیک بار 98 نیز آغاز شده است. میزان صادرات برق کشور در روز شنبه نیز به هزار و 205 مگاوات و ذخیره نیروگاه به بیش از 3 هزار و 500 مگاوات رسیده است.

 

 

ارسال نظر