کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۷/۰۸ - ۰۱:۰۲:۳۰
کد خبر: ۱۳۰۶۲۲

تلفات سنگین انرژی در نیروگاه‌ها

ایسنا| مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه در کشور تلفات انرژی تا قبل از اینکه به دست مصرف کننده نهایی برسد تقریبا معادل ۵۰۰ میلیون بشکه نفت‌خام است، اقدامات این سازمان را در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت تشریح کرد. محسن دلاویز در مورد اقداماتی که در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام شده است، توضیح داد: برای بهینه‌سازی مصرف سوخت همکاری‌های خوبی بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در بهبود راندمان پالایشگاه‌های نفت‌وگاز آغاز شده است. وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از انرژی کشور در پالایشگاه‌های نفت و گاز و نیروگاه‌های برق تلف می‌شود، افزود: در کشور تلفات انرژی تا قبل از اینکه به دست مصرف کننده نهایی برسد تقریبا معادل ۵۰۰ میلیون بشکه نفت‌خام است که رقم بسیار سنگینی است و تقریبا معادل بیش از ۳۰۰ میلیون بشکه نفت‌خام فقط در نیروگاه‌های برق اتلاف انرژی می‌شود. بر اساس این گزارش، دلاویز پیش از این از تمرکز شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بر بالا بردن راندمان پالایشگاه‌های نفت و گاز و نیروگاه‌ها خبر داده بود.

هند به خرید نفت از ایران متعهد است

شانا| وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که هند به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دهلی نو، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پس از دیدار با سوشما سواراج، همتای هندی خود اعلام کرد: هند به خرید نفت از ایران و ادامه همکاری اقتصادی دو کشور متعهد است. ظریف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با سواراج دیدار کرده بود.

وزیر امور خارجه ایران گفت: دوستان هندی ما همواره در زمینه قصد خود برای ادامه همکاری اقتصادی و واردات نفت از ایران صریح بوده‌اند؛ من همین اظهارنظر را از همتای هندی خود شنیدم.

وی افزود: ما همکاری جامعی با هند داریم و این همکاری جامع همچنین شامل همکاری در زمینه انرژی است، زیرا ایران همواره منبعی مطمئن برای انرژی هند بوده است. ظریف همچنین اعلام کرد ایران خواهان توسعه روابط دوجانبه خود با هند است. به گفته وی، بندر چابهار همچنان عملیاتی است و ایران می‌خواهد ظرفیت آن را با حمایت هند و دیگر سرمایه‌گذاران توسعه دهد.

وضعیت انرژی‌های نو در پایان شهریور

پاون| از تیرماه سال 88 تا پایان شهریورماه سال 97 حدود دو میلیارد و 572 میلیون کیلووات ساعت برق از محل انرژی‌های نو تولید شده که این میزان باعث صرفه‌جویی 566 میلیون لیتری مصرف آب در کشور شده است. این میزان تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر توانسته از انتشار حدود یک میلیون و 775 هزار تن گاز گلخانه‌ای بکاهد.

همچنین این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده 730 میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در کشور که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاسته شود. بر اساس این گزارش، هم‌اکنون 424 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درون کشور در حال احداث است و ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو کشور نیز به 650 مگاوات رسیده است. همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر موجب اشتغال 42 هزار و 700 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده است. در حال حاضر 43 درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از نوع بادی، 39 درصد از نوع خورشیدی، 15 درصد از نوع برق‌آبی کوچک، دو درصد از نوع بازیافت حرارت و یک درصد نیز از نوع زیست توده است.

کاهش خرید نفت سینوپک چین از ایران

تسنیم| در حالی که تحریم‌های نفتی امریکا علیه ایران از ماه نوامبر به‌اجرا گذاشته خواهد شد، شرکت سینوپک چین، تحت فشار شدید دولت امریکا، در حال به نصف رساندن بارگیری نفت خود از ایران در ماه جاری میلادی است.

به گزارش رویترز، منابع آگاه به رقم دقیق خرید این شرکت دولتی چینی اشاره‌ای نکردند، اما بر اساس قرارداد خرید نفت میان شرکت سینوپک و شرکت ملی نفت ایران، میزان بارگیری این شرکت از ایران احتمالاً به حدود 130 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت که20 درصد متوسط واردات روزانه نفت چین از ایران در سال 2017 است و لطمه‌ای قابل توجه به فروش نفت تهران محسوب می‌شود.

این کاهش شدید نشان می‌دهد که سینوپک به عنوان یک شرکت ثبت‌شده در بورس‌های هنگ‌کنگ و نیویورک با فشارهای مستقیم دولت امریکا مواجه است. یکی از این منابع گفت، این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که مقامات ارشد امریکایی ماه گذشته با سفر به پکن خواستار کاهش شدید خرید نفت از ایران شدند. این منابع به‌دلیل حساسیت بالای موضوع نخواستند نامشان فاش شود. سینوپک از هرگونه اظهارنظر در این باره خودداری کرده است. شرکت ملی نفت ایران هم به درخواست اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداده است.

منابع کشتیرانی و بیمه‌ای گفتند، مساله‌ای که موجب پیچیده‌تر شدن موضوع می‌شود، این است که ایران برای بیمه محموله‌های نفتی‌اش با دشواری مواجه است، زیرا اکثر شرکت‌های بیمه اتکایی مستقر در اروپا و امریکا در حال قطع همکاری با ایران هستند.

 

 

ارسال نظر