دومین ماه متوالی صعود طلای سیاه

۱۳۹۷/۰۷/۰۸ - ۰۱:۰۱:۳۵
کد خبر: ۱۳۰۶۲۱
دومین ماه متوالی صعود طلای سیاه

گروه انرژی|

بهای معاملات نفت روز جمعه تحت تاثیر نشانه‌های محدودیت عرضه به بازار در آستانه بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران، افزایش یافت و دومین رشد ماهانه متوالی خود را در سپتامبر به ثبت رساند.

به گزارش مارکت‌واچ، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت امریکا برای تحویل در نوامبر در معاملات جمعه ۱.۱۳ دلار یا ۱.۶ درصد افزایش یافت و در ۷۳.۲۵ دلار در هر بشکه بسته شد.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در نوامبر با یک دلار یا ۱.۲ درصد افزایش، در ۸۲.۷۲ دلار در هر بشکه بسته شد. قرارداد تحویل دسامبر برنت که اکنون قرارداد ماه آتی به شمار می‌رود، با ۱.۳۵ دلار یا ۱.۷ درصد افزایش، در ۸۲.۷۳ دلار در هر بشکه بسته شد.

نفت برنت برای کل هفته پنج درصد، برای سپتامبر حدود ۶.۸ درصد و در سه ماهه سوم ۴.۱ درصد افزایش قیمت داشت. قیمت نفت امریکا افزایش هفتگی ۳.۵ درصد، رشد ماهانه حدود ۴.۹ درصد را نشان داد، اما برای سه ماهه سوم ۱.۲ درصد کاهش داشت.

به گفته استفن اینس، مدیر معاملات آسیا اقیانوسیه شرکت اونادا، تا زمانی که عرضه قابل توجهی از سوی اوپک انجام نگیرد، قیمت‌ها به سوی ۱۰۰ دلار در هر بشکه پیش رفته و خوش‌بینی دشوار خواهد بود.

قیمت‌ها در اواخر معاملات صبح جمعه افزایش یک‌باره‌ای را تجربه کردند. فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز، این افزایش را به معاملات فنی نسبت داد. وی همچنین اظهار کرد: به نظر می‌رسد قیمت‌ها از گزارش‌ها درباره کاهش خرید نفت چین از ایران و همچنین عدم تصمیم امریکا برای برداشتن از ذخایر نفت استراتژیک خود به منظور جبران افت عرضه ایران در بحبوحه تحریم‌ها، حمایت یافته‌اند.

تحلیلگران می‌گویند در مجموع بازار از افت صادرات ایران در آستانه تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه صنعت نفت ایران که از چهارم نوامبر آغاز می‌شود، تقویت شده‌اند.

مقامات شرکت ملی نفت ایران اعلام کردند: انتظار دارند صادرات در ماه میلادی جاری به حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۲.۳ میلیون بشکه در روز در ژوئن کاهش پیدا کند. اوپک و متحدانش شامل روسیه در نشست هفته گذشته در الجزایر توافق کردند به سهمیه تولید فعلی خود که از آغاز سال ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته‌اند، پایبند بمانند.

این به معنای ادامه افزایش تدریجی تولید است که این تولید کنندگان در آغاز تابستان به منظور بازگشت به نرخ پایبندی ۱۰۰ درصدی به پیمان با آن موافقت کرده بودند، اما همانطور که اکثر فعالان بازار انتظار داشتند، این تولیدکنندگان حاضر نشدند برنامه خاصی برای افزایش بیشتر تولید اعلام کنند و ظاهرا به درخواست‌های دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، از این گروه برای افزایش تولید به منظور جلوگیری از رشد قیمت‌ها توجهی نکردند.

در نتیجه قیمت‌ها از دوشنبه هفته گذشته به بالای مرز ۸۰ دلار صعود کرد که بالاترین رکورد در چهار سال اخیر به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش مارکت واچ، در اخبار مربوط به نفت که روز جمعه منتشر شد، آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان داد تولید نفت این کشور در ژوییه به ۱۰.۹۶ میلیون بشکه در روز رسیده است که ۲.۵ درصد نسبت به ژوئن و حدود ۱۸.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت. از سوی دیگر، آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت در امریکا که معیار سنجش فعالیت این بخش در آینده است، هفته گذشته سه حلقه کاهش یافت که دومین کاهش هفتگی متوالی بود.

 

ارسال نظر