پلاستیکی‌ها در انتظار روزهای آرام

۱۳۹۷/۰۷/۰۵ - ۰۰:۲۵:۱۳
کد خبر: ۱۳۰۴۵۱
پلاستیکی‌ها در انتظار روزهای آرام

گروه انرژی|

تمام مکالمات چه تلفنی چه حضوری به قیمت‌گیری مواد اولیه از مستربچ و پ و پ و دیگر مواد مشابه ختم می‌شود، بر سر میز ناهار، لا به لای غرفه‌ها وضعیت تفاوتی ندارد. آیا باید روزهای فعلی را نقطه‌ای عطف و تعیین کننده در وضعیت صنایع تکمیلی پتروشیمی ایران تلقی کرد؟  همزمان شدن برگزاری نمایشگاه ایران پلاست با روزهای متلاطم تولیدکنندگان این حوزه باعث شده است نمایشگاه به ویترینی از بازخورد سیاست‌های دولت و همچنین وضع جهان بر این حوزه تبدیل شود. قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی به دلایل مختلفی دستخوش تغییر شده است.   جز نوسانات نرخ ارز و رشد سرسام‌آور ارزش دلار نسبت به ریال، آزاد سازی سقف رقابت در بورس کالا نیز باعث شده است حاشیه امن و اطمینان پلاستیکی‌ها از بین برود.  این وضعیت در مراودات این بخش با شرکای خارجی نیز تاثیرگذار بوده است. یکی از تولیدکنندگان ایتالیایی مستر بچ در حاشیه ایران پلاست به تعادل می‌گوید: «ما سال‌هاست که در ایران فعالیت می‌کنیم و در دور قبلی تحریم‌ها نیز فروش محصولات ما در ایران ادامه داشت. در حال حاضر اما به نوعی در وضعیت استندبای قرار گرفتیم.» این فرد ادامه می‌دهد: «برآورد هزینه‌ها بر اساس وضعیت فعلی دشوار شده است. در نتیجه نمی‌توانیم برنامه‌ریزی دقیقی برای آینده انجام دهیم» نماینده پاویون ایتالیا می‌گوید: «مشتریان ما می‌خواهند صبر کنند چرا که حرف از سرمایه‌گذاری چند صدهزار یورویی برای خرید هر دستگاه است.»

البته آن طور که به نظر می‌رسد و نماینده کومک ایتالیا نیز تایید می‌کند اغلب امیدوار هستند وضعیت فعلی به نقطه‌ای نسبتا ثابت که در آن امکان برآورد هزینه تمام شده در صنعت پلاستیک وجود داشته باشد ختم شود.

البته مشاهدات خبرنگار تعادل حاکی از این است که آلمانی‌ها بیشترین حضور را در فضای بین الملل فعالیت در صنعت پلاستیک ایران دارند. نمایندگان غرفه‌های آلمانی به تعادل می‌گویند که علاقه‌مند به ادامه حضور در ایران هستند و روی راه‌حل‌هایی که می‌تواند کسب و کار آنها و شرکایشان را حفظ کند کار می‌کنند.  چینی‌ها نیز همان‌طور که انتظار می‌رود در نمایشگاه ایران پلاست بیشترین حضور را دارند، غرفه‌های ساده و کم وسیله آنها کم و بیش میزبان مشتریان ایرانی است و به نظر می‌رسد وضعیت در میان این شرکت‌ها تغییر چندانی را تجربه نکرده است. در این میان وجود فرصت‌هایی چون «بانک کونلون» را نمی‌توان نادیده گرفت. بانکی که فقط برای ارتباط با ایران در چین ایجاد شده است. یکی از غرفه‌های چینی که دستگاه‌های تزریق مواد اولیه پلاستیک را تولید می‌کند با چسباندن کاغذی با این مفهوم که «در بانک کونلون حساب داریم» توجه مشتریان را به خود جلب کرده است.  البته در حالی که اغلب تولید کنندگان حوزه پلاستیک از کمبود و گاها کمیاب شدن مواد اولیه خود به دنبال تغییرات اخیر صحبت می‌کنند، رضا نوروز‌زاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان کرده است که این شرکت برای بهبود وضع بازار پیشنهادهایی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت کرده است و با اجرای این پیشنهادها وضع بازار در مهر و آبان بهبود می‌یابد.

 او که در جمع تولید کنندگان و ماشین‌سازان صنعت پلاستیک صحبت کرده در ادامه این پیشنهاد را توضیح داده و گفته است: «مشکل موجود بازار ناشی از نامتعادل بودن تقاضا و توزیع است که به وزارت صمت پیشنهاد دادیم لیست تولیدکنندگانی که از ما مواد می‌خرند را پایش کند و لیست سه ماهه اول سال 96 را به عنوان مبنا قرار دهد و طبق خرید سال گذشته به آنها سهمیه تعلق گیرد. همچنین برای برخی افراد که اعلام می‌کنند ما تازه به تولید رسیدیم و یا اینکه ما پارسال از بازار خرید می‌کردیم پیشنهاد دادیم که با بازدید از کارخانه و تایید واحد تولیدی به لیست متقاضیان اضافه کنند و یا براساس اظهارنامه مالیاتی‌شان محصول ارایه دهند.»

 

ارسال نظر