کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۰:۲۹:۲۷
کد خبر: ۱۳۰۳۶۵

گذر قیمت نفت از مرز 81 دلار

تسنیم| قیمت جهانی نفت در معاملات دیروز به روندی صعودی خود ادامه داد و بالای 80 دلار تثبیت شد.به گزارش رویترز، هر بشکه نفت برنت دریای شمال در لحظه مخابره خبر به 80 دلار و 84 سنت رسیده است. قیمت نفت در این روز نسبت به روز قبل 31 سنت افزایش داشته است. قیمت نفت سبک امریکا نیز با افزایش 13 سنتی به 72 دلار و 21 سنت در هر بشکه رسیده است.

از چهار نوامبر امریکا صادرات نفت ایران را تحریم خواهد کرد و دولت‌ها و شرکت‌های سراسر دنیا را تحت فشار قرار داده تا خرید خود از تهران را متوقف کنند.هری چیلینگوریان، رییس کمپانی استراتژی بازارهای کالا گفت: « ایران بخش زیادی از صادرات خود را از دست می‌دهد و با توجه به بی میلی اوپک برای افزایش تولید، بازار برای جبران این کمبود مشکل خواهد داشت».

بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایران روز دوشنبه توافق کردند با وجود تحریم‌های امریکا با ایجاد مکانیزم‌های جدید پرداخت به داد و ستد با ایران ادامه دهند. با وجود این اکثر تحلیلگران انتظار دارند تحریم ایران بین یک میلیون تا 1.5 میلیون بشکه در روز نفت خام از بازار بیرون بکشد.

تانکرهای نفتکش؛ همچنان در تردد

ایلنا| سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: ما مشکلی در حوزه سوخت‌رسانی با تانکرهای نفتکش نداشته‌ایم و کار سوخت رسانی طبق روال قبلی ادامه دارد. فاطمه کاهی درباره شایعاتی مبنی بر اعتصاب تانکرهای سوخت‌رسانان اظهار داشت: ما مشکلی در حوزه سوخت‌رسانی با تانکرهای نفتکش نداشته‌ایم و کار سوخت رسانی طبق روال قبلی ادامه دارد.وی درباره شلوغی برخی جایگاه‌های سوخت در هرمزگان، اهواز نیز گفت: در این شهرها به خاطر برخی شایعات افزایش تقاضا به وجود آمد اما کمبودی بابت تامین وجود نداشت.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: میزان ذخیره‌سازی سوخت در تأسیسات و انبارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان و هرمزگان به میزان مورد نیاز مردم موجود است و نگرانی از بابت تأمین سوخت وجود ندارد.وی یادآور شد: سوخت‌رسانی به صورت مستمر در جایگاه‌های توزیع بنزین این استان‌ها در حال انجام است و از شهروندان تقاضا می‌شود از تجمع در جایگاه‌های سوخت خودداری کنند.

دبیر‌کل اوپک به دنبال وفاق اعضا

ایسنا| دبیرکل اوپک خواستار همکاری میان کشورهای اوپک و غیراوپک شد و هشدار داد کوتاهی در این امر به بحران‌های پیاپی منجر خواهد شد.

محمد بارکیندو در کنفرانسی که از سوی شرکت نفت و گاز اسپانیایی سپسا در مادرید برگزار شد، اظهار کرد مهم است که کشورهای اوپک و غیراوپک همکاری کنند تا از بحرانی به بحران دیگر گرفتار نشوند.بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران روز یکشنبه گفته بود امیدوار است تصمیماتی که از سوی کمیته وزیران اوپک و غیراوپک گرفته می‌شود، تحت تاثیر اظهارات دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا درباره تولیدکنندگان نفت نباشد.ترامپ هفته گذشته در توییتی، ادامه حمایت از کشورهای خاورمیانه را به قیمت‌های نفت مرتبط کرد و مکررا از اوپک خواست قیمت‌های نفت را پایین بیاورد.تولید اوپک و متحدانش در اوت به دلیل افت تولید ایران که ناشی از تحریم‌های امریکا بوده است، کاهش یافت.بارکیندو با اشاره به دورنمای بلندمدت اوپک برای نفت جهان، اظهار کرد انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای انرژی به میزان ۳۳ درصد تا سال ۲۰۴۰ رشد کند.بر اساس گزارش رویترز، دبیرکل اوپک در جلسه پرسش و پاسخ گفت: نفت برای یک آینده قابل پیش‌بینی همچنان نقش اساسی در سبد انرژی ایفا خواهد کرد.

طرح زیمنس برای بحران برقی عراق

ایرنا| شرکت زیمنس آلمان اعلام کرده است که طرحی آماده کرده است که با تولید 11 هزار مگاوات برق به بحران برق عراق پایان دهد.

جو کیسر رییس شرکت زیمنس در گزارش روز سه شنبه روزنامه رسمی الصباح گفته است که شرکت زیمنس و دولت آلمان با قاطعیت برای پیشرفت بخش برق عراق تلاش می‌کنند.

الصباح از زبان رییس این شرکت آورده است که شرکت برای توسعه پایدار این بخش در عراق یک نقشه راه ترسیم کرده است. وی افزود: راهکار‌های این شرکت برای ارتقای این بخش بر سه پایه بلندمدت، میان مدت و کوتاه‌مدت است.

مصعب الخطیب رییس اجرایی این شرکت در عراق نیز اعلام کرد که هدف از طرح ارایه شده از سوی شرکت زیمنس، توسعه بخش برق عراق برای تامین نیازهای مربوط به بازسازی کشور و تامین نیازهای مربوط به توسعه اقتصادی است.

الخطیب افزود: شرکت زیمنس برای تامین برق برای 23 میلیون شهروند عراقی با تولید برق 11 هزار مگاوات برق اعلام آمادگی کرده است.

طبق اعلام وزارت برق عراق این کشور روزانه به 23 هزار مگاوات برق نیاز دارد که خود می‌تواند 15 هزار و 700 مگاوات آن را تولید کند.

 

ارسال نظر