کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۰۱۸

دلیل عدم حضور زنگنه در الجزیره

شانا| بیژن زنگنه، وزیر نفت در نشست کمیته نظارتی وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک که روز یکشنبه (۲۳ سپتامبر، یکم مهرماه) در الجزایر برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد و حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیات عامل اوپک، ریاست تیم ایرانی را به‌عهده خواهد داشت. زنگنه به تازگی در گفت‌وگویی با موسسه خبری پلاتس و خبرگزاری بلومبرگ درباره موضع ایران در این نشست گفته است که اعتقاد داریم که کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک حق تصمیم‌گیری ندارد. این کمیته اختیار قانونی ندارد و از نظر حقوقی دارای صلاحیت نیست که درباره هیچ مساله‌ای به تصمیم برسد و نظارت‌ آن هم تعیین کننده نیست. وزیر نفت اعلام کرد که هر تصمیم اوپک که به ضرر منافع ملی ایران باشد را وتو خواهد کرد.

تولیدکنندگان نفت عضو و غیرعضو اوپک سال ۲۰۱۶ توافق کردند تولید نفت خام خود را در مجموع حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند این توافق تا پایان ماه دسامبر ۲۰۱۸ معتبر است. نشست‌های عادی وزیران نفت و انرژی اوپک هر سال ۲ بار در تابستان و زمستان برگزار می‌شود، دومین نشست امسال وزیران اوپک یعنی نشست ۱۷۵ این سازمان سوم دسامبر (۱۲ آذرماه) در مقر دایمی اوپک واقع در وین اتریش برگزار می‌شود.

بخش خصوصی مجاز به صادرات برق

ایسنا| رییس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق با اشاره به اینکه حدود یک ماه پیش وزیر نیرو دستورالعمل عقد قراردادهای تضمینی برای صادرات برق از انرژی‌های تجدیدپذیر را ابلاغ کرد، افزود: با توجه به این مساله اکنون می‌توانیم به بخش خصوصی مجوزهای لازم را برای انجام صادرات برق بدهیم و شبکه را در اختیار آنها قرار دهیم. وی ادامه‌ داد: سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند در بیابان‌هایی که استعداد تولید برق از انرژی خورشید و باد وجود دارد، سرمایه‌گذاری کنند و برق تولیدی خود را به صورت کامل به کشورهای همسایه صادر کنند. سید محمد صادق‌زاده با تاکید بر این مساله که بخش خصوصی خودش قراردادها را با کشورهای خارجی منعقد و صورت حساب‌ها را نیز وصول می‌کند، تصریح کرد: در این بین سهم ملی که ۱۵ درصد از قیمت فروش برق است، دریافت می‌شود. وی با تاکید بر این مساله که بنای توسعه انرژی تجدید پذیر در کشور توسعه سرمایه‌گذاری است، ادامه‌ داد: هر فردی که بخواهد در حوزه تجدیدپذیرها سرمایه‌گذاری کند راه برای آن باز است و ما قطعا به آن فرد خوش آمد می‌گویم و در این حوزه هیچ تفاوتی بین سرمایه‌گذار داخلی و خارجی وجود ندارد. رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت: با توجه به برنامه ٠٩٨ معادل ٢٠ هزار میلیارد تومان برای توسعه تجدیدپذیرها و گذر از پیک سال آینده در نظر گرفته شد.

پرداخت ‌بهای نفت ایران  به روپیه

ایرنا| مقامات آگاه هندی اعلام کردند پالایشگاه‌های این کشور پس از آغاز تحریم‌های امریکا علیه ایران در تاریخ 4 نوامبر (13 آبان)، بهای نفت ایران را با استفاده از بانک «یوکو» و «آی دی بی آی» به روپیه پرداخت خواهند کرد. به گزارش روزنامه اکونومیک تایمز، کارشناسان می‌گویند بدون معافیت‌های امریکا، ادامه تجارت نفت با ایران خطر مسدود شدن دسترسی هند به سیستم مالی امریکا را به دنبال دارد. پیش از آغاز تحریم‌ها بسیاری از کشورها واردات نفت خود از ایران را کاهش داده‌اند که این امر به کاهش تولید نفت تهران منجر شده است. شرکت‌های نفت هند، پتروشیمی منگلور و نارایا انرژی اسار  از جمله بزرگ‌ترین مشتریان هندی نفت ایران هستند. نفت ایران در مقایسه با سایر کشورها ارزان‌تر است و مدت زمان بیشتری (60 روز) برای پرداخت بهای این نفت وجود دارد. پالایشگاه‌های هند قصد دارند در ماه‌های سپتامبر (شهریور) و اکتبر (مهر) از ایران نفت بیشتری خریداری کنند و باید بهای این نفت را پس از آغاز تحریم‌های امریکا پرداخت کنند.

 

 

ارسال نظر