سایه ترامپ روی نشست الجزایر

۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۰۱۷

گروه انرژی|

روز جمعه، قیمت طلای سیاه تحت تاثیر توئیت رییس‌جمهور ایالات‌متحده قرار گرفت. دونالد ترامپ، پیش از نشست شورای نظارتی اوپک در پایتخت الجزایر، از اعضای سازمان کشورهای تولید‌کننده نفت خواسته تا قیمت نفت خام را کاهش دهند.  در روز پایانی هفته کاری، شاخص بین‌المللی نفت، برنت تحویل ماه نوامبر 5 سنت افزایش یافت و در ساعت 4:24 صبح به وقت گرینویچ بشکه‌ای 78 دلار و 75 سنت به فروش رسید. قیمت دیگر شاخص نفت جهان یعنی وست‌تگزاس‌انیترمدییت برای تحویل ماه اکتبر 8 سنت کاهش یافت و به بشکه‌ای 70 دلار و 24 سنت رسید.

ترامپ در توئیت خود از کشورهای عضو اوپک خواسته بود که از قیمت نفت بکاهند. وی در حساب خود در این شبکه اجتماعی نوشته بود: «آن‌ها (کشورهای اوپک) بدون ما مدت زیادی روی آرامش را نمی‌بینند؛ با این همه، قیمت را بطور مداوم افزایش می‌دهند».

اوپک و متحدانش قرار است تا روز یک‌شنبه در الجزایر نشستی داشته باشند تا درباره تخصیص میزان افزایش تولید اوپک تصمیم‌گیری کنند. اوپک در ماه ژوئن و در نشست 174ام خود در وین تصمیم گرفت برای کاهش تنگنا در طرف عرضه بازار نفت، تولید خود را به سطح توافق 2017 برگرداند و کاهش تولید کلی سازمان و متحدانش را در حد 1 میلیون 800 هزار بشکه در روز نگه دارد. این به‌معنای افزایش تولید روزانه 1 میلیون بشکه نفت است. حال که تنها 6 هفته تا شروع تحریم‌های نفتی ایالات‌متحده علیه ایران باقیست، به ادعای سی‌ان‌بی‌سی، نشست کمیته ناظر در نظر دارد تا با رویکرد جبران کاهش تولید ایران، به مساله تقسیم سهم‌ها میان تولید‌کنندگان رسیدگی کند.

استفان اینس، مدیر بخش آسیا‌پاسیفیک در شرکت مبادلات ارز اونادا در این باره به سی‌ان‌بی‌سی گفت که توئیت ترامپ آن‌هم چند روز مانده به نشست اوپک، توجه‌ها را به «تاثیرات احتمالی تحریم‌های نفتی ایالات‌متحده علیه ایران» معطوف ساخت. وی در ادامه گفت: «تحلیلگران و فعالان بازار پیش‌تر تصور می‌کردند که اوپک تمایل دارد هر بشکه نفت برنت بین 70 تا 80 دلار قیمت‌گذاری شود اما حال، این نقل در حال گردش میان تحلیلگران است که عربستان سعودی با برنت 80 دلاری یا حتی بیشتر نیز مشکلی ندارد».

قیمت برنت در چند وقت اخیر نیز به پشتوانه نگرانی‌ها درباره کاهش تولید نفت ایران به دلیل تحریم‌های ایالات‌متحده در ماه نوامبر، در حوالی قیمت 80 دلار در هر بشکه، معامله می‌شد.  در گزارشی از بانک ای‌ان‌زی در این باره که به دست سی‌ان‌بی‌سی افتاده آمده است: «کاهش صادرات نفت خام ایران در زمانی اتفاق می‌افتد که تفاضای فصلی برای نفت بالاست. از همین رو، با در نظر گفتن کاهش شدید حجم ذخایر، بازار در معرض شوک‌های قیمتی ناشی از تحولات طرف عرضه قرار دارد».

با وجود اینکه نگرانی‌ها درباره عرضه قیمت نفت را افزایش داده اما منابع نزدیک به سازمان کشورهای تولید‌کننده نفت به سی‌ان‌بی‌سی گفته‌اند که بعید است اوپک و متحدانش بتوانند در نشست پیش رو در مورد افزایش تولید نفت خام به توافقی برسند.

تاییدی بر این ادعای سی‌ان بی‌سی را می‌توان در اظهارات دبیر اوپک نیز یافت. محمد بارکیندو اخیرا در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفته بود: «تقاضای قوی برای نفت با وجود موانعی که نتیجه عواملی است که ما روی آنها کنترل نداریم، ضعیف شده است. اوپک به دنبال ادامه همکاری با شرکای غیراوپک خود نه تنها برای ادامه تعادل میان عرضه و تقاضا، بلکه به منظور اطمینان از مطلوب بودن این تعادل برای مصرف کنندگان است. هدف نهایی ما به عنوان یک گروه تولیدکننده این است که نفت برای یک آینده قابل پیش‌بینی، منبع انرژی منتخب باشد». بارکیندو درباره آینده توافق کاهش تولید میان اوپک و غیراوپک که از ژانویه سال ۲۰۱۷ آغاز شد، عنوان کرده بود: «هیچ گزینه مناسب دیگری به جز نهادینه کردن این همکاری و دایمی کردن آن میان کشورهای اوپک و غیراوپک وجود ندارد. صنعت نفت به این همکاری نیاز دارد و ما شاهد بازگشت ثبات آن هستیم».

 

ارسال نظر