عرضه نفت درگیر تحریم و تقاضا ی جنگ تجاری

۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۶۴۸
عرضه نفت درگیر تحریم و تقاضا ی جنگ تجاری

گروه انرژی|

در یک ماه گذشته، افزایش نگرانی‌ها درباره بالاگرفتن جنگ تجاری بین ایالات‌متحده و چین، ایجاد بحران‌ مالی در کشورهای درحال توسعه و بازار‌های نوظهور و درنتیجه احتمال کاهش رشد جهانی، به کاهش قیمت‌های طلای سیاه کمک کرده است. با این همه، افزایش نگرانی‌ها درباره افق عرضه، باعث شد قیمت نفت خام در ساعات ابتدایی معاملات در روز جمعه اندکی افزایش یابد.  

نفت خام دریای شمال، برنت، بعد از کاهشی 2 درصدی در روز سه‌شنبه، 8 سنت یا 0.1 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و بشکه‌ای 78 دلار و 26 سنت به فروش رسید. روز چهارشنبه، این شاخص نفتی جهانی به بیشترین قیمت خود از 22ام ماه به این سو رسید و رکورد 80 دلار و 13 سنت را به جای گذاشت. به گزارش رویترز، قیمت قراردادهای آتی نفت خام امریکا، وست‌تگزاس‌اینترمدیت نیز بعد از سقوط 2.5 درصدی در روز سه‌شنبه، دیروز 18 سنت یا 0.2 درصد افزایش یافت و 68 دلار و 76 سنت در هر بشکه معامله شد. برآورد‌ها حاکی از این است که برنت در این هفته افزایش قیمت هفتگی 1.8 درصدی را به ثبت رساند.

شرکت اطلاعات انرژی ای‌ان‌زی در یادداشتی درباره تحرکات قیمتی در بازار نفت خام نوشت: «نگرانی‌های زیادی در بازار درباره مشکلات ساختاری در عرضه وجود دارد. همین مساله قیمت‌ها را بالا نگه داشته است». در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که هفته پیش منتشر شد، آمده بود که با وجود تنگنای عرضه در بازار امروز نفت و پیش‌بینی افزایش تقاضا به مرز 100 میلیون بشکه در روز در 3 ماه آتی، ریسک ژئوپلیتیک جهانی در حال افزایش است. آژانس در گزارش خود آورده بود: « با نزدیک شدن به سال 2019، مشکلات بازارهای نوظهور و کاهش ارزش پول آنها که در عمل به معنای افزایش قیمت انرژی‌های وارداتی است، پیش‌بینی‌های ما را تهدید می‌کند. علاوه بر این، خطر بالاگرفتن تنش‌های تجری نیز در میان است». اشاره آژانس به جنگ تجاری از این منظر اهمیتی بیشتری می‌یابد که مقامات چینی با استقبال از دور جدید گفت‌وگو‌ها با همتایان امریکاییشان از عزم خود برای کوتاه نیامدن در برابر امریکا گفتند. به گزارش رویترز به نقل از ارگان حزب کمونیست، چین در برابر تقاضاهای ایالات متحده در مذاکرات تجاری، مماشات نخواهد کرد. روز سه‌شنبه رییس‌جمهور ایالات‌متحده در توئیتی اظهار کرد که ایالات‌متحده در این مذاکرات «دست بالا» را دارد. ترامپ نوشت: «ما برای رسیدن به توافق با چین تحت هیچ فشاری نیستیم. آنها برای رسیدن به نتیجه در مذاکرات با ما تحت فشار هستند».  دلیل نگرانی درباره آینده عرضه را می‌توان در آمار رویترز مشاهده کرد که از کاهش 100 هزار بشکه‌ای تولید امریکا در هفته گذشته و رسیدن تولید این کشور به 10 میلیون 900 هزار بشکه در روز، خبر می‌دهد. رویترز این مشکل را به دلیل مشکلات خط لوله در این کشور معرفی می‌کند.  

با وجود اینکه تولید هفتگی کاهش یافته است اما بر اساس تخمین اداره اطلاعات انرژی امریکا، تولید نفت خام این کشور در ابتدای سال جاری، از تولید عربستان سعودی و روسیه جلو زده و امریکا را به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان بدل ساخته است. آژانس بین‌المللی انرژی آمار تولید نفت خام روسیه و عربستان سعودی در افق کوتاه‌مدت منتشر نکرده است اما این نهاد برآورد کرده که تولید نفت ایالات‌متحده در ماه‌های باقی‌مانده از سال 2018 و تا آستانه سال 2019، از تولید دو رقیب خود در صدر جدول تولید‌کنندگان جلو بزند.  نگرانی در طرف عرضه نیز با نزدیک شدن به تاریخ چهارم نوامبر که مصادف با شروع تحریم‌های نفتی ایالات‌متحده علیه ایران است، افزایش می‌یابد. این نگرانی‌ها در گزارش روزانه رویترز از بازار نفت مشهود است. این خبرگزاری مدعی شده که پالایشگاه‌های مشتری نفت ایران از مدت‌ها پیش از نوامبر، خرید خود از ایران را کاهش داده‌اند. با گذر زمان، این نگرانی‌ها بیشتر و بیشتر خود را در قیمت طلای سیاه نشان خواهند داد.

 

 

ارسال نظر