کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۳:۵۹
کد خبر: ۱۲۹۵۶۷

وزیر نفت: مشکل کمبود بنزین نداریم

ایسنا|  بیژن زنگنه ظهر دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد کمبود بنزین سوپر در کشور اظهارکرد: ما در کشور مشکل کمبود بنزین نداریم اما ممکن است بنزین سوپر در یک جایگاهی کم باشد.

وی درباره انتقادات نسبت به توافق با آذربایجان در خصوص میادین نفتی الوند و البرز تصریح کرد: حرف‌های بی ربط و بی خودی در این زمینه می‌زنند که پایه واقعی ندارد. در این شرایط هر کسی در این زمینه صحبتی می‌کند. توافق ما با آذربایجان مربوط به اواخر سال قبل و اوایل امسال بود و قرار شده است بر مبنای 50 – 50 از این میادین بهره‌برداری شود.

زنگنه همچنین درباره نرخ گازی که در اختیار پتروشیمی‌ها قرار می‌گیرد، گفت: نرخ گاز صادراتی کشور 20 سنت است ولی قیمتی که به پتروشیمی‌ها داده می‌شود منطقی است و به قیمت صادرات نیست. نرخ تسهیل ارز پتروشیمی‌ها هم نرخ رسمی است و آنها کالاهای خود را با نرخ رسمی عرضه می‌کنند آنچه در بورس رخ می‌دهد ربطی به پتروشیمی نداشته بلکه مربوط به تنظیم بازار است که باید برای آن تصمیم گرفته شود از نظر ما در حق مصرف کننده نهایی اجحاف می‌شود.

شیرین‌سازی 415 هزار متر مکعب آب در روز

ایلنا|  معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: تا پایان سال 1396 شمار دستگاه‌های نمک‌زدایی آب کشور که در تأمین آب شرب شهری و روستایی مشارکت دارند، به 78 واحد با مجموع ظرفیت بیش از 415 هزار مترمکعب در شبانه روز رسیده است.

شاهین پاکروح با اشاره به وضعیت توسعه آب شیرین‌‌کن‌ها در دولت تدبیر و امید، گفت: بخش به نسبت قابل توجهی از منابع آبی کشورمان بطور طبیعی در پهنه‌های درون و اطراف دشت‌های شور و نمک‌زارها قرار دارد و این امر کاربری مستقیم آب‌های شور و یا لب‌شور را محدود می‌سازد.

پاکروح ادامه داد: در مقیاس جهانی، بازار نمک‌زدایی آب از رشد بالایی برخوردار است و شمار تأسیسات شیرین‌سازی آب در جهان رو به افزایش است. این امر دلالت بر آن دارد که اولاً در نواحی ساحلی سهم دریاها در تأمین آب مورد نیاز بیشتر شده است و ثانیاً در سرزمین‌های داخلی، کیفیت آب‌های زیرزمینی رو به نقصان نهاده است.

معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آبفای کشور عنوان کرد: براساس برخی گزارش‌ها بیش از 150 کشور از جمله استرالیا، چین، ژاپن، امریکا، کشورهای واقع در جنوب غربی آسیا و کشورهای اطراف دریای مدیترانه هر یک شمار قابل توجهی از تأسیسات نمک‌زدایی آب را در اختیار دارند.

برق عراق در گرو معافیت  از تحریم‌ها

ایرنا| معاون وزارت برق عراق اعلام کرد که این وزارتخانه تمام تلاش خود را می‌کند تا معافیت از تحریم‌های امریکا علیه ایران در تبادل انرژی با جمهوری اسلامی را به دست آورد. عبد‌الحمزه هادی در گفت‌وگو با روزنامه رسمی الصباح گفت: توافقی میان ایران و عراق برای واردات 1200مگاوات برق وجود دارد اما در تابستان سال جاری سه خط از مجموع چهار خط از سوی ایران قطع شد و اکنون دو خط (یصره – خرمشهر) و (دالی – میرساد) 300 مگاوات برق به عراق می‌دهد.  عبود افزود: عراق همچنین با ایران برای واردات گاز به ایستگاه‌های تولید انرژی در مناطق میانی و جنوبی عراق به توافق رسیده است و اکنون واردات روزانه 750 میلیون مترمکعب ادامه دارد. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که کشورش برای تولید 11 هزار مگاوات برق با شرکت زیمنس آلمان در شرف امضای قرارداد است.

وی گفت: این وزارتخانه از سال 2016 قراردادی با این شرکت برای توسعه و ارتقاء شبکه برق عراق امضا کرده است و اکنون دنبال همکاری با این شرکت برای افزایش تولید برق از طریق ایجاد نیروگاه‌های جدید و تعمیر و نگهداری نیروگاه‌هاست.

آغاز ذخیره‌سازی نفت در نفتکش‌ها از سوی ایران

تسنیم|  در حالی که تحریم‌های نفتی امریکا علیه ایران تا کمتر از ۲ ماه دیگر آغاز می‌شود، ایران مجددا به استراتژی قبلی خود یعنی ذخیره سازی نفت روی دریا روی آورده است.

به گزارش بلومبرگ، افزایش نفت ذخیره شده ایران روی دریا واکنشی از سوی ایران در برابر تحریم‌های جدید دولت ترامپ علیه صنعت نفت ایران است. این تحریم‌ها قرار است به صورت رسمی از اوایل ماه نوامبر اجرایی شود، اما خریدارانی همچون فرانسه، کره جنوبی و دیگران از همین حالا شروع به کاهش جدی خرید نفت از ایران کرده‌اند.

بر اساس آمارهای تانکری، تاکنون بخش عمده نفتکش‌های ایرانی، نفت را تنها برای چند هفته روی دریا ذخیره می‌کردند، در حالی که این مدت طی تحریم‌های سال‌های 2012 تا 2016 به ماه‌ها می‌رسید. در ماه اوت، تقریبا تمام مشتریان اصلی نفت ایران خرید نفت از این کشور را نسبت به ماه آوریل، یعنی ماه قبل از خروج امریکا از برجام کاهش دادند.

حداقل 5 تانکر نفتکش بیش از دو و نیم هفته است که در نزدیکی سواحل ایران لنگر انداخته‌اند. دو نفتکش حامل میعانات ایران نیز هفته‌هاست در نزدیکی سواحل دوبی متوقف مانده‌اند.

 

ارسال نظر