می‌خواهند کمر پتروشیمی را خم کنند

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۲:۲۳
کد خبر: ۱۲۹۵۶۵

ایرنا|   دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ضمن ارایه جزئیات عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازار از میزان هجمه‌ای که به این صنعت وارد است، انتقاد کرد و گفت‌: می‌خواهند کمر پتروشیمی را خم کنند. احمد مهدوی با تاکید بر اینکه در برهه حساس کنونی شفاف‌سازی ضروری است، گفت: امروز که در جنگ اقتصادی قرار داریم صنعت پتروشیمی از یک طرف از دشمن خارجی آسیب می‌بیند و از طرف دیگر عده‌ای دانسته یا ندانسته در داخل صحبت‌هایی می‌کنند که باعث می‌شود به این صنعت آسیب وارد شود. البته ما می‌گوییم این صحبت‌ها ناآگاهانه و بدون بررسی است.

وی با بیان اینکه بعد از صنعت نفت و گاز، صنعت پتروشیمی در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: باید این صنعت را برای مبارزه با دشمن تقویت کرد. جنگ اقتصادی با شعار حل نمی‌شود، بلکه با تولید، صادرات و بهینه استفاده کردن از منابع ارزی محقق می‌شود. در حال حاضر قسمتی از وقت مدیران صنعت پتروشیمی صرف پاسخ دادن به سوالاتی می‌شود که جواب آنها روشن است.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه عده‌ای قصد دارند کمر صنعتی که در این شرایط ایستاده است را خم کنند، گفت: این افراد هرگز موفق نخواهند شد. از زمانی که معاون اول ریاست‌جمهوری سیاست‌های ارزی را از طریق صداوسیما بیان کرد شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی عرضه کردند. می‌توانیم برای صحت این حرف از بانک مرکزی استعلام بگیریم. مهدوی با اشاره به سامانه نیما گفت: شرکت‌های پتروشیمی در سامانه نیما هم هماهنگ عمل کردند. البته انتقاداتی به این سامانه داشتیم و از نظر ما پاسخگو نبود.

ما در آن زمان هم اعلام کردیم احتمالا این سامانه مورد سوء‌استفاده قرار بگیرد.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با انتقاد از اتهام‌هایی که به صنعت پتروشیمی زده می‌شود، اظهار کرد: هرکس هرجا چیزی کم آورده است اعلام کرده تقصیر پتروشیمی‌ها است.

وی در ادامه با اشاره به آمارهایی که از عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازار موجود است، اظهار کرد: از تاریخ ششم مردادماه تا ۱۹ شهریورماه یعنی از زمانی که بسته جدید ارزی معرفی شد کل ارزی که در بازار ثانویه ارایه شد یک میلیارد و ۴۶۷ میلیون و ۹۳۲ هزار یورو بود که سهم پتروشیمی‌ها از این مقدار یک میلیارد و ۷۶ میلیون و ۸۵۹ هزار یورو یا به عبارت دیگر ۷۳ درصد است.

مهدوی با اشاره به تذکر رییس‌جمهور در مورد عرضه ارز صادرات غیرنفتی، ادامه داد: سهم ۷۳ درصدی پتروشیمی‌ها قبل از تذکر رییس‌جمهور ۸۲ درصد بود بطور کلی سایر صادرکنندگان غیرنفتی ۳۹۱ میلیون یورو ارز عرضه کرده‌اند.

 

ارسال نظر