ایران سومین تامین‌کننده نفت هند در آگوست

۱۳۹۷/۰۶/۲۱ - ۰۱:۰۱:۰۵
کد خبر: ۱۲۹۴۷۶
ایران سومین تامین‌کننده نفت هند در آگوست

گروه انرژی| ایران همچنان در ماه آگوست (مرداد/ شهریورماه) نیز پس از عراق و عربستان، سومین صادرکننده نفت به هند بوده است. موضوع واکنش هند در دور جدید تحریم‌های نفتی امریکا علیه ایران همچنان محل سوال است. همچنین واکنش ایالات متحده نیز به هند در قبال تبادلات تجاری خود با ایران و روسیه و خرید نفت از ایران به عنوان بخشی از این تبادلات هنوز دقیقا روشن نیست. روز گذشته ایالات متحده اعلام کرد که هیچ تصمیمی دال بر اعطای معافیت به هند برای خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ از روسیه یا ادامه عملیات استراتژیک در بندر چابهار گرفته نشده است.

بر اساس گزارش «ایندیا تودی»، آلیس ولز، معاون رییس اداره امور آسیای مرکزی و غربی وزارت خارجه امریکا در یک گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگاران گفته تا امروز، امریکا توصیه‌هایی را به هند داشته و از همه کشورها انتظار دارد واردات نفتشان از ایران را در اسرع وقت به صفر برسانند.

هند که سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است، 80 درصد نیاز نفت خود را از طریق واردات تأمین می‌کند. ایران در ماه پیشین میلادی همچنان سومین تامین‌کننده نفت خام هندوستان بوده است.  به گزارش رویترز عراق در ماه آگوست جایگاه عربستان را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به هند، از آن خود کرده و سعودی را پشت سر گذاشت. پالایشگاه‌های نفتی هند، روزانه بیش از یک میلیون و 20 هزار بشکه از عراق وارد کرده‌اند که این میزان نسبت به ماه پیش 46 درصد افزایش نشان می‌دهد. در مقابل، گزارش منابع نفتی حکایت از آن دارد که واردات نفت هند از عربستان در ماه آگوست با پنج درصد کاهش، روزانه تنها بالغ بر 747 هزار بشکه بوده است.

واردات نفت هند از نفت امریکا نیز به رقم بی‌سابقه 275 هزار بشکه در روز رسید که در واقع شش درصد مجموع صادرات نفت سبک امریکا را تشکیل می‌دهد. این درحالی است که واردات نفت هند از نیجریه 34 درصد کاهش یافت و به روزانه 279 هزار بشکه رسید.

همچنین دیروز رویترز نوشت که شرکت دولتی «بهارات پترولیوم» هندوستان که ماه پیش به دلیل تغییرات در واحد خود خرید نفت از ایران را متوقف کرده بود در ماه جاری 1 میلیون بشکه نفت خام از ایران خریداری خواهد کرد. البته توضیحی در خصوص خرید نفت خام این پالایشگاه در ماه نوامبر که زمان آغاز رسمی تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران است عنوان نشده است.

 

 

ارسال نظر