کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۲۱۶

هزینه‌کرد «توتال» در ایران می‌ماند

ایلنا   بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران درباره سرنوشت قرارداد ایران و توتال و سرنوشت هزینه کرد این شرکت، گفت: قرار نیست توتال مبلغی به عنوان جریمه به ایران پرداخت کند، بلکه مبلغی که تاکنون این شرکت در فاز 11 پارس جنوبی هزینه کرده بازپرداخت نمی‌شود تا زمانی که فاز 11 پارس جنوبی به تولید برسد. وزیر نفت، تصریح کرد: شرکت فرانسوی توتال تجهیزات ویژه‌ای در ایران نداشته است که در کشور باقی بماند. تیرماه سال 96 بود که قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی بین ایران و توتال و شرکت چینی CNPC پس از کش و قوس‌های فراوان منعقد شد؛ اما عمر این قرارداد حدود یک سال بود و در 29 مرداد وزیر نفت از خروج رسمی شرکت فرانسوی توتال از ایران خبر داد. محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز درباره شکایت از توتال برای ترک پروژه به ایلنا گفته بود: شرایط بین‌المللی باعث شده که این شرکت نتواند کار خود را انجام دهد بنابراین جایی برای شکایت وجود ندارد.

نظام تعرفه جدید برق در انتظار تصویب دولت

تسنیم    سخنگوی شرکت توانیر با اشاره به نظام تعرفه‌ای جدید مصرف برق گفت: این طرح برای تصویب به هیات دولت ارسال شده است.

محمودرضا حقی‌فام بیان کرد: هدف از طراحی این نظام تشویق مشترکان پرمصرف به سمت مشترکان خوش‌مصرف و حرکت در دایره الگوی مصرف بوده است و برای این منظور میزان مصرف به سه پله «مشترکان زیر الگوی مصرف»، «تا دو برابر الگو مصرف»، و «بیش از دو برابر الگو مصرف» طبقه‌بندی شده است. حقی فام در خصوص پله نخست یعنی مشترکان زیر الگوی مصرف گفت: این دسته از مشترکان مورد تشویق وزارت نیرو قرار می‌گیرند و اگر میزان مصرف برق مشترکان در یک دوره مشابه نسبت به سال قبل کمتر شده باشد خانوارها به میزان کاهش مصرف از مشوق‌های مالی بهره‌مند و عدد مزبور در قبض دوره بعدی آنان ذکر خواهد شد. سخنگوی شرکت توانیر بیان داشت: پله دوم مربوط به کسانی می‌شود که تا دو برابر الگو مصرف دارند و در نظام تعرفه‌ای مزبور یک ضریب جریمه‌ای به این دسته از مصرف‌کنندگان منظور شده است. وی در ادامه یادآورشد: پله سوم مشترکانی هستند که بالای دو برابر الگو مصرف می‌کنند که بدون شک با یک ضریب جریمه‌ای بیشتری رو به رو خواهند شد.

کاهش 4.5 هزار مگاواتی مصرف برق

ایلنا     پیک مصرف برق کشور در روز جمعه 44هزار و 321 مگاوات گزارش شد که نسبت به سال گذشته در همین زمان بیش از 4 هزار و 500مگاوات کاهش داشته است. براساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، با کاهش نسبی دما در اکثر نقاط کشور، پیک مصرف برق در روز جمعه (شانزدهم شهریورماه)، 44 هزار و 321 مگاوات گزارش شد که در سال گذشته در همین زمان 48 هزار و 834 مگاوات بود. همچنین میزان مصرف برق صنایع روز جمعه چهار هزار و 599 مگاوات بود که در مقایسه با روز پنجشنبه حدود 140 مگاوات افزایش داشته است. گفتنی است، تولید روزانه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور شامل نیروگاه‌های برق‌آبی، بادی و خورشیدی برای روز جمعه سه هزار و 385 مگاوات بوده است. خطر قطع گسترده برق در پیک مصرف برق تابستان امسال، شرکت توانیر و وزارت نیرو را بر آن داشت که برنامه‌هایی را برای مدیریت مصرف برق برای عبور از بحران در پیش بگیرد. مدیریت مصرف برق با نتیجه صرفه‌جویی 2 هزار مگاواتی در زمان پیک بار و عبور سربلندانه از خاموشی‌های گسترده به کار خود پایان داد، اما به نظر می‌رسد صرفه‌جویی‌های مردمی در مصرف برق که خطر خاموشی‌ها را به خوبی احساس کرده بودند، تبدیل به یک عادت نیک شده است.

افزایش صادرات نفت عربستان به امریکا

ایسنا    عربستان سعودی صادرات نفت خود به امریکا را به میزان قابل توجهی افزایش داده که نشان می‌دهد بزرگ‌ترین صادرکننده اوپک به فشار دونالد ترامپ برای آرام کردن بازار انرژی پاسخ گفته است. به گزارش بلومبرگ، طبق آمار دولتی، صادرات نفت عربستان سعودی به امریکا هفته گذشته برای نخستین‌بار از اواخر سال ۲۰۱۷ به یک میلیون بشکه در روز رسید و حدودا ۲۵۰ هزار بشکه در روز از اواخر ماه مه افزایش یافته است. به گفته‌گری هنینگر، مدیرعامل شرکت ماراتون پترولیوم که دومین پالایشگاه بزرگ امریکا از نظر ظرفیت میعانات است، تولید‌کنندگان خاورمیانه‌ای تکاپوی بیشتری پیدا کرده و می‌خواهند صادرات‌شان به امریکا را افزایش دهند. افزایش صادرات عربستان سعودی به امریکا تقریبا معادل نصف افزایش تولیدی بوده که این کشور از اواخر ماه مه پس از توافق اوپک و متحدانش برای افزایش تولید صورت داده است.

صادرات نفت عربستان سعودی به امریکا در اکتبر سال گذشته به پایین‌ترین میزان در ۳۰سال گذشته رسیده بود و در اواخر اکتبر میانگین چهار هفته‌ای واردات نفت امریکا از عربستان سعودی به رکورد پایین ۵۰۶ هزار بشکه در روز رسید در حالی که میانگین چهار هفته‌ای واردات در هفته گذشته به یک میلیون و ۹ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

 

ارسال نظر