کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۰:۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۲۸۸۰۱

مذاکره ایران با تاجر بزرگ نفت

ایلنا|یک مجله امریکایی از مذاکرات طرف ایرانی با شرکت نفتی ویتول سوییس جهت از سرگیری یک توافق نفتی یک میلیارد دلاری خبر داد و نوشت: احتمالا شرکت سوییسی این توافق را کنار خواهد گذاشت.

به گزارش اسپوتنیک، ایران به دنبال توسعه یا بازسازی توافقی ۱ میلیارد دلاری با گروه ویتول سوییس است. بر اساس گزارشی از وال استریت ژورنال، شرکت ملی نفت ایران در حال مذاکره با شرکت ویتول برای یک توافق مربوط به سال ۲۰۱۶ است که طی آن تجار توافق کرده بودند که معادل ۱ میلیارد دلار مبادله در برابر عرضه نفت آتی داشته باشند. وال استریت ژورنال با انتشار این خبر از قول منابع آگاه نوشت: شرکت انرژی سوییسی احتمالا این توافق را متوقف خواهد کرد. سخنگوی این گروه سوییسی گفته به همه تحریم‌های بین‌المللی متعهد هستند.تهدید امریکا علیه تجارت خارجی با ایران مورد انتقاد اروپایی‌ها قرار گرفته است. اتحادیه اروپا قانون مسدودسازی تحریم‌های امریکا را به عنوان یک سپر دفاعی برای کمپانی‌های این قاره تصویب کرده اما سوییس یکی از اعضای این اتحادیه نیست.

آخرین آمار بارش‌ها

پاون|در حالی به روزهای پایانی سال آبی جاری نزدیک شده‌ایم که میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تاکنون به 169 میلیمتر رسیده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته  27 درصد کاهش داشته است.

در حالی به روزهای پایانی سال آبی جاری نزدیک شده‌ایم که میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی 97-96 (ابتدای مهرماه) تاکنون به 169 میلیمتر رسیده که در مقایسه زمان مشابه سال گذشته

27 درصد کاهش داشته است. بارشی که سال گذشته در همین بازه زمانی به 230 میلیمتر رسیده بود.با وجود اینکه بارش‌های فصل بهار امسال در مقایسه با سال گذشته رشد 12 درصدی داشته است ولی افت 45 بارندگی‌ها در فصل زمستان و کاهش 26 درصدی بارش‌ها در فصل پاییز سال 96 موجب شده تا تابستان امسال را با کاهش 63 میلیمتری نزولات جوی نسبت به سال گذشته سپری کنیم.از میان 6 حوضه آبریز اصلی کشور (دریای خزر،

خلیج فارس و عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره‌قوم) حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان که قسمت‌های وسیعی از غرب، ‌جنوب غربی و جنوب کشور را شامل می‌شود با افت 41 درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته بدترین شرایط را در میان سایر مناطق یاد شده تجربه می‌کند. ثبت 212 میلیمتر بارش این حوضه در سال آبی جاری در حالی است که مقدار بارش‌های آن در مدت مشابه سال گذشته 366 میلیمتر بوده است.

کاهش صادرات نفت ایران

تسنیم|آمارهای کشتیرانی گردآوری‌شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در ماه اوت به زیر 2.1 میلیون بشکه در روز رسیده که پایین‌ترین رقم از مارس 2016 تاکنون است.

پس از آنکه دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا در ماه مه ‌اعلام کرد که از ماه نوامبر صنعت نفت ایران را تحریم می‌کند، فشارها بر مشتریان نفت ایران افزایش یافته است.میشاییل تران، تحلیلگر موسسه آربی‌سی کپیتال مارکتس در این باره گفت: «هنوز 2 ماه تا آغاز تحریم‌های نفتی در ماه نوامبر باقی مانده و ما انتظار داریم شاهد کاهش بیشتر صادرات نفت ایران، به آسیا، اروپا، و هند باشیم».وی افزود: انتظار می‌رود ایران برای یافتن مشتری در قیمت نفت خود تخفیف بیشتری بدهد.

میزان صادرات نفت ایران به اروپا، در ماه اوت اندکی افزایش داشته و از 323 هزار بشکه در ماه جولای به 355 هزار بشکه رسیده است. میزان صادرات به ترکیه شاهد اندکی کاهش بوده است.در مجموع، میزان صادرات نفت خام و میعانات ایران در ماه اوت نسبت به ماه آوریل، یعنی ماه قبل از اعلام خروج امریکا از برجام 755 هزار بشکه کاهش یافته است.

 «۰۹۸» به کمک خاموشی

ایسنا|سخنگوی صنعت برق کشور از تدوین برنامه ۰۹۸ برای گذر از خاموشی سال آینده خبر داد و افزود: با تدابیر در نظر گرفته شده با اجرای درست این برنامه می‌توان ۸۰۰۰ مگاوات را به ظرفیت فعلی شبکه برق کشور اضافه کرد.

محمودرضا حقی فام در خصوص جزییات برنامه ۰۹۸ اظهار کرد: در بخش تولید، انتقال، توزیع و مدیریت مصرف برنامه‌ریزی‌های متعددی صورت گرفته تا پیک سال ۹۸ بدون خاموشی سپری شود. لذا برنامه‌های عملیاتی و زمان‌بندی آنها بطور کامل مشخص شده و در حال حاضر تنها منتظر اخذ مجوز از هیات دولت و شورای اقتصاد هستیم.

وی ادامه داد: بر اساس مجوزهایی که اخذ می‌شود می‌توانیم برنامه‌ها را به ترتیب عملیاتی کنیم اما این مساله به این معنا نیست که اکنون هیچ اقدامی آغاز نشده و باید گفت که در حال حاضر نیز استارت برخی از پروژه‌ها که نیاز به اخذ مجوز نداشته زده شده است.وی با اشاره به برنامه‌هایی که در حال حاضر وارد مرحله اجرا شده‌اند گفت: تکمیل نیروگاه‌ها، افزایش قدرت مانور در شبکه توزیع و کارهایی از این قبیل وارد فاز عملیاتی شده است. اما در خصوص برخی موارد همچون اصلاح ساختار تعرفه یا تامین منابع برای تکمیل نیروگاه‌ها و انجام پروژه‌ها نیازمند اخذ مجوز هستیم.

 

ارسال نظر