کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۶/۰۷ - ۰۰:۴۲:۵۸
کد خبر: ۱۲۸۵۵۱

اصلاح نرخ پایه فرآورده‌های نفتی

تسنیم| شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، نرخ پایه اصلاح شده فرآورده‌های نفتی ویژه عرضه در بورس را منتشر کرد. در پی افزایش نرخ پایه خوراک صنایع پایین دستی نفت و اعتراض تولید کنندگان، به دستور وزیر نفت و با هدف حمایت از تولید داخل شرکت پالایش و پخش موظف به اصلاح قیمت‌ها شد. بر همین اساس شرکت پالایش و پخش، دیروز سه شنبه 6 شهریور، نرخ جدید فرآورده‌های نفتی ویژه عرضه در بورس را اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه، قیمت خوراک روانکارها شامل لوبکات سنگین به 19 هزار و 740 ریال و لوبکات سبک به 20 هزار و 255 ریال کاهش یافت. همچنین وکیوم باتوم خوراک پالایشگاه‌های قیر نیز به 12 هزار و 714 ریال برای هرکیلوگرم کاهش یافت. بر اساس نرخ اعلامی قبلی، نرخ (خوراک روانکاران) با حدود 90 درصد افزایش در لوبکات سنگین به 39 هزار 334 ریال و لوبکات سبک به 40 هزار و 360 ریال افزایش یافته بود.

کاهش تولید اوپک  بیش از میزان مقرر

ایسنا| کمیته نظارت بر پیمان نفتی اوپک و غیراوپک اعلام کرد تولیدکنندگان نفت که در توافق کاهش تولید مشارکت کرده‌اند تولیدشان را در ژوییه ۹ درصد بیشتر از میزان تعیین شده کاهش داده‌اند. یافته‌های این کمیته درباره تولید ماه گذشته با توجه به پایبندی ۱۲۰ درصدی به توافق کاهش تولید در ژوئن و پایبندی ۱۴۷ درصدی در مه به معنای آن است که مشارکت کنندگان بطور پیوسته تولیدشان را افزایش داده‌اند. اوپک و سایر تولیدکنندگان شامل روسیه در دیداری که روزهای ۲۲ و ۲۳ ژوئن داشتند، توافق کردند میزان پایبندی به توافق کاهش تولید به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز را به ۱۰۰ درصد بازگردانند. این تولیدکنندگان به دلیل سقوط تولید ونزوئلا، نیجریه و لیبی ماه‌ها کاهش تولیدی فراتر از سطح هدف‌گذاری شده داشتند. کمیته نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک متشکل از عربستان سعودی، روسیه، امارات متحده عربی، کویت، الجزایر، ونزوئلا و عمان است. منابع آگاه به رویترز گفتند کمیته فنی اوپک و غیراوپک قرار است ۱۱ سپتامبر دوباره دیدار کند. این دیدار پیش از نشست کمیته وزیران گروه اوپک پلاس که ۲۳ سپتامبر در الجزایر برگزار می‌شود، انجام خواهد شد.

افزایش صادرات گاز پس از برجام

ایلنا| به گزارش پایگاه خبری «اس پی گلوبال» صادرات گاز مایع ایران در ماه آگوست ۸۴ هزار متر مکعب نسبت به صادرات در ماه جولای افزایش داشته است. این میزان بیشترین صادرات گاز طبیعی بعد از لغو تحریم‌های امریکا در پی برجام بوده است. بر اساس این گزارش بیشتر این صادرات به مقصد چین بوده است. افزایش صادرات ایران به دلیل آغاز تحریم‌های امریکا در چهارم نوامبر است . تحریم‌های دور بعدی متوجه بخش نفتی ایران خواهد بود. برخی تجار نگران هستند که در صورت اعمال مجدد تحریم‌های امریکا در ماه نوامبر، واردکنندگان چینی هم واردات گاز طبیعی مایع از ایران را متوقف کرده و به دنبال منابع دیگر انرژی در بازار خاورمیانه باشند. بر اساس این گزارش، این ماه واردکنندگان چینی به سرعت محموله‌های گاز طبیعی مایع تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای را خریداری کرده‌اند و اخیرا محموله‌هایی که گفته می‌شود منشأ آن امریکاست را هم بازخرید کرده‌اند .

آسیب ساینوپک از نبود نفت ایران

شانا| ساینوپک اعلام کرد که توقف خرید نفت ایران به برخی پالایشگاه‌های این شرکت آسیب می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، هوانگ ونشنگ، نایب رییس شرکت ساینوپک، روز دوشنبه، پنجم شهریورماه اعلام کرد: اگر این شرکت خرید نفت از ایران را متوقف کند، برخی پالایشگاه‌های این شرکت آسیب می‌بینند. این نخستین اظهارنظر علنی یکی از مدیران ارشد نفتی چین درباره بازگشت تحریم‌های امریکا ضد ایران به شمار می‌آید. نایب رییس ساینوپک گفت: برخی پالایشگاه‌های پایین‌دستی ما برای پالایش نفت ایران طراحی شده‌اند؛ اگر ما واردات را متوقف کنیم، سودها تأثیر می‌پذیرند. ساینوپک نفتکش‌های ایرانی را  برای حمل‌ونقل نفت از ایران به چین، به کار گرفته است.

پالایشگاه‌های ژاپن در خرید نفت ایران مختارند

ایلنا| وزیر اقتصاد ژاپن درباره اینکه آیا دولت دستورالعملی برای خرید نفت از ایران تدوین کرده یا خیر گفت: این تصمیم به خود پالایشگاه‌های ژاپنی بستگی دارد. به گزارش «اس ان پی گلوبال»، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا دولت دستورالعملی برای پالایشگاه‌ها تدوین کرده یا خیر گفت: پالایشگاه‌های ژاپنی باید در مورد واردات نفت از ایران خودشان تصمیم بگیرند. «هیروشیگو سکو» وزیر اقتصاد ژاپن گفت: من می‌فهمم که این مساله در وهله نخست باید مورد قضاوت کمپانی‌های خصوصی قرار بگیرد. بریو مینامی مدیر شرکت METI که یک شرکت منابع معدنی، گاز و نفت ژاپنی است، پیش‌تر گفته بود: ژاپن به‌دنبال دریافت معافیت از تحریم‌های امریکا علیه ایران است. این یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها برای تامین امنیت انرژی کشور و همچنین نیاز پالایشگاه‌های داخلی به نفت ایران است.

 

ارسال نظر