کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۱:۰۷:۲۸
کد خبر: ۱۲۸۳۰۲

مصونیت گاز از تحریم

ایلنا| معاون وزیر نفت رقم صادرات گاز ایران را حدود 40 میلیون متر مکعب و سوآپ 47 میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و گفت: صادرات گاز تحت هیچ تحریمی نیست و نقل و انتقال پول آن از طریق سیستم بانکی انجام و پول وارد کشور می‌شود.

حمیدرضا عراقی در مورد صادرات گاز به اروپا اظهار داشت: برنامه ما این است که اگر احیانا بحث صادرات به اروپا مطرح شود هر خطی که از ترکیه به اروپا برود ایران هم در آن شریک شود ولی فعلا اینکه بحثی مطرح، قرارداد و یا تفاهمنامه‌ای منعقد شده باشد، نیست. وی افزود: در حال حاضر به دلیل هزینه کمتر، استراتژی و ترجیح وزارت نفت بیشتر روی صادرات به همسایه‌ها از جمله ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان و سوآپ است. مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر حدود 6 میلیون متر مکعب در روز به آذربایجان گاز سوآپ می‌کنیم.  وی همچنین درباره شکایت گازی ترکمنستان توضیح داد: ما از طریق سوآپ به وسیله بخش خصوصی از ترکمنستان گاز وارد می‌کنیم و قرارداد ما نیز سر جایش هست ولی با توجه به اختلافی که داریم تا زمان داوری از طریق سوآپ وارد می‌کنیم، یعنی فعلا گاز وارد می‌شود.

تلاش هند برای حفظ مبادلات با ایران

شانا| یک موسسه حقوقی بین‌المللی اعلام کرد که هند برای یافتن راه‌هایی برای حفظ پیوندهای دوجانبه با ایران با وجود تحریم‌های امریکایی، تلاش می‌کند. به گزارش شبکه ان‌دی‌تی‌وی از دهلی نو، موسسه حقوقی زایوالا اعلام کرد مشتریان عمده نفت ایران از جمله هند و چین نشان داده‌اند که قصد دارند راهی برای دور زدن تحریم‌های امریکا و حفظ معاملات نفتی با ایران بیابند. به گفته منابع رسمی، افزون بر تلاش برای دریافت معافیت از امریکا در برابر تحریم‌های ضد ایرانی، هند با اعضای اتحادیه اروپا برای یافتن یک راه‌حل، رایزنی می‌کند. موسسه زایوالا در بیانیه‌ای اعلام کرد: هند اکنون توافقی مطلوب با ایران برای عرضه نفت دارد؛ هزینه‌های حمل نفت از ایران در مقایسه با امریکا بسیار اندک است و ایران دوره‌های اعتبار بازپرداخت طولانی‌تری ارایه می‌کند. در بیانیه یاد شده آمده است: با توجه به بی‌میلی کشورهایی همچون چین و هند برای توقف کامل واردات نفت از ایران و حمایت اتحادیه اروپا از برجام، امریکا خود را موضع ضعف می‌یابد. به گفته مسوولان هندی، در سفر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا، و جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا، در روزهای آینده به هند، به احتمال زیاد مساله تحریم‌های ایران یکی از مسائل مورد گفت‌وگوی دو طرف خواهد بود.

کمین رقبای ایران برای سهم بازار نفت اروپایی

ایسنا|  عربستان و عراق با افزایش تولید گریدهای مشابه تلاش می‌کنند سهم بازار اروپایی را پیش از آغاز مجدد تحریم‌های امریکا علیه صادرات نفت ایران تصاحب کنند. به گزارش رویترز، ایران به دنبال پیشنهاد عربستان برای تولید بیشتر به منظور پوشش هر گونه کمبود عرضه از جانب ایران، اخیرا به اوپک اعلام کرد هیچ کشور عضوی نباید اجازه پیدا کند سهم صادرات نفت دیگری را بگیرد. اما نگاهی به آمارهای صادرات نشان می‌دهد که حداقل در اروپا چنین اتفاقی روی داده و عربستان سعودی و عراق به این اقدام موفق شده‌اند. بر پایه آمار رهگیری کشتی و آمار رویترز، از آغاز سال صادرات ایران به اروپا ۳۵ درصد کاهش یافته و به حدود ۴۱۵ هزار بشکه در روز رسیده در حالی که صادرات عربستان سعودی دو برابر شده و صادرات عراق ۳۰ درصد رشد کرده است. عراق و عربستان تولیدشان را مجموعا ۲۴۵ هزار بشکه در روز از ابتدای امسال بالا بردند و قیمت فروش رسمی گریدهای نفتی سبک خود را برای مشتریان در آسیا کاهش دادند. گرید “ایران لایت “ یک نفت ترش مدیوم است که شیل امریکا با وجود ارزانی و فراوانی نمی‌تواند جایگزین آن شود. اکثر پالایشگاه‌های جهان برای پالایش نفت با چگالی ۳۲ API مجهز شده‌اند در حالی که میانگین چگالی گریدهای شیل امریکا ۳۵.۷ API است.

جنگ نفتکش‌های ایرانی  با تحریم‌ها

تسنیم|  ترکیب تانکرهایی که طی چند هفته گذشته نفت ایران را به چین حمل کرده‌اند نشان می‌دهد که با وجود پا پس کشیدن تانکرهای چینی، تانکرهای ایرانی توانسته‌اند روند صادرات نفت این کشور به مشتریان را تداوم ببخشند. به گزارش بلومبرگ، موسسه مشورتی اف‌جی‌ای اعلام کرد که با فرض اینکه پس از اجرای تحریم‌ها در 4 نوامبر، صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه کاهش یابد و چین هم مشتری عمده نفت ایران باشد، «ایران می‌تواند به راحتی کل صادرات نفت خود را از طریق ناوگان تانکری خودش انجام دهد.» این موسسه مشورتی مدعی شده، در ماه جولای و 2 هفته نخست ماه اوت، تمام صادرات نفت ایران به چین توسط تانکرهای ایرانی انجام شده، زیرا تانکرهای چینی از حمل نفت ایران امتناع کرده‌اند.  بر اساس برآورد موسسه اف‌جی‌ای، ایران اکنون در حال استفاده از حدود 30 درصد از ظرفیت تانکری خود برای حمل محموله‌های نفتی خود است و به دنبال کاهش شدید صادرات، ایران مجبور خواهد شد روزانه حدود 140 هزار بشکه از میعانات تولیدی در پارس جنوبی بر روی دریا ذخیره کند تا بتواند تعادل صنعت انرژی خود را حفظ نماید. بر این اساس، ممکن است 98 میلیون بشکه از ظرفیت کشتیرانی ایران برای ذخیره‌سازی میعانات مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

ارسال نظر