کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۵:۴۵
کد خبر: ۱۲۸۱۲۶

ارجاع مناقشه گازی با ترکمنستان به دادگاه بین‌المللی

ایرنا|  دولت ترکمنستان اعلام کرد که به پیشنهاد شرکت ملی گاز ایران، دیروز رسمأ حل مناقشه گازی با ایران را تسلیم دادگاه داوری بین‌المللی کرده است. خبرگزاری ترند آذربایجان روز دوشنبه به نقل از خبرگزاری دولتی ترکمن نوشت: با توجه به اینکه نمایندگان دولت ترکمنستان بعد از چندین مرحله مذاکره با نمایندگان ایرانی نتوانستند موضوع بدهی قیمت گاز فروخته شده به تهران را حل و فصل کنند، عشق‌آباد تصمیم گرفت به پیشنهاد ایران این موضوع را به دادگاه داوری بین‌المللی ارجاع دهد تا آن مرجع قضایی بتواند یک راه‌حل عینی و قابل قبول برای حل این بحران پیدا کند.  ایران به دلیل قطع یک طرفه گاز ترکمنستان به ایران به سبب بحران سرما و یخبندان سال 1395 و تا حدودی نیز به دلیل تحریم‌های اقتصادی از پرداخت 1، 8 میلیارد دلار به عشق‌آباد خودداری کرد.

نرخ جدید برق تجدیدپذیر

پاون| نرخ‌های پایه خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های برق‌آبی توسط وزیر نیرو ابلاغ شد که این نرخ‌ها در راستای توسعه هر چه گسترده‌تر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و حضور حداکثری سرمایه‌گذاران غیردولتی تصویب و اعلام شده است. بر اساس این مصوبه، برق تولیدی از نیروگاه‌های برق‌آبی روی رودخانه‌ها به قیمت ۳۸۰۰ ریال بر کیلووات‌ساعت و برق تولیدی روی خطوط انتقال آب و فاضلاب و تاسیسات جانبی سدها ۳۲۵۰ ریال برکیلووات ساعت خریداری خواهد شد.

کاهش قیمت نفت در روز دوشنبه

ایسنا| قیمت نفت روز دوشنبه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی که بازارها را نگران آسیب دیدن تقاضا کرده است، کاهش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۵ سنت کاهش نسبت به قیمت نهایی روز جمعه، به ۷۱.۷۸ دلار در هر بشکه رسید و بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدییت امریکا با ۴ سنت کاهش، به ۶۵.۸۷ دلار در هر بشکه رسید. ادوارد بل، کارشناس بانک “اماراتس ان بی دی “ در یادداشتی نوشت: آمار صنعتی ناامیدکننده‌ای که از سوی چین منتشر شد به همراه نگرانی‌ها نسبت به اقتصادهای بازار نوظهور که حول ترکیه ایجاد شده، بر قیمت کالاها تاثیر منفی گذاشته است..

به گفته بل، افت اخیر قیمت‌های جهانی احتمالا روند رشد فعالیت اکتشاف و تولید در امریکا را آهسته خواهد کرد و به رشد تولید کمتری منتهی می‌شود.

 

ارسال نظر