حضور زنگنه در کمیته نظارتی «اوپک»

۱۳۹۷/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۷۸۳

 

ایسنا| بیژن زنگنه، وزیر نفت، در نشست سپتامبر کمیته نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک با روسیه و سایر متحدانش به منظور حفظ سهم بازار نفت خود شرکت خواهد کرد.

کمیته نظارتی مشترک وزیران قرار است ۲۳ سپتامبر در الجزایر نشستی برگزار کند که شش هفته پیش از آغاز تحریم‌های امریکا علیه بخش نفت ایران خواهد بود. ریاست این کمیته برعهده عربستان است که ماموریت دارد پایبندی به سهمیه‌های تولیدی که تحت پیمان نفتی اوپک و غیراوپک از ژانویه سال۲۰۱۷ اجرایی شده است را ارزیابی کند.

پس از آنکه اوپک و شرکایش در اواخر ژوئن با افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز موافقت کردند، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد: این کمیته مسوول تخصیص مجدد سهمیه‌های تولید نفت خواهد بود به خصوص با توجه به این حقیقت که برخی از کشورها قادر نیستند نفت بیشتری تولید کنند.

این مساله مخالفت شدید وزیر نفت ایران را برانگیخت که تاکید دارد پیمان نفتی به کشورها اجازه نمی‌دهد فراتر از سهمیه‌های فردی خود نفت تولید کنند. به غیر از فالح، وزیران انرژی روسیه، کویت، ونزوئلا، الجزایر و عمان در این کمیته حضور دارند. زنگنه عضو این کمیته نیست. با این حال وزیران ۲۴ کشوری که در پیمان نفتی اوپک و غیراوپک مشارکت کرده‌اند، می‌توانند بر فرآیند این جلسات نظارت کنند. حضور وزیر نفت در نشست سپتامبر در گفت‌وگوی یک مقام ایرانی با پایگاه خبری اس ان پی گلوبال پلاتس تایید شد. از زمانی که افزایش تولید در نشست اوپک و غیراوپک به تصویب رسید، وزیر نفت نامه‌های متعددی به همتایان خود در اوپک ارسال کرده و از افزایش تولید آنها انتقاد کرده است. زنگنه در آخرین نامه خود به رییس دوره‌ای اوپک نوشت: اگر کمیته نظارتی مشترک وزیران تلاش برای توزیع مجدد سهمیه‌های تولید میان کشورهای عضو اوپک و میان کشورهای اوپک و غیراوپک را متوقف نکند، خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک خواهد شد.

 

 

 

ارسال نظر