کوتاه ازدنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۵:۳۲
کد خبر: ۱۲۷۵۵۳

  ممنوعیت واردات برخی تجهیزات نفتی

شانا| وزیر نفت در ابلاغیه‌ای خرید ۸۴ قلم کالا و تجهیزات خارجی مورد نیاز صنعت نفت که دارای تولید مشابه داخلی هستند را ممنوع کرد.

بیژن زنگنه در این ابلاغیه عنوان کرد: در اجرای منویات مقام معظم رهبری در حمایت از کالای ایرانی قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات» علاوه بر اجرای مصوبات هیئت وزیران درخصوص ممنوعیت خرید کالای خارجی دارای مشابه داخلی، تاکید می‌کند که خرید کالاها و تجهیزات خارجی فهرست پیوست این ابلاغیه نیز از سوی شرکت‌های اصلی و تابعه پیمانکاران طرف قرارداد آنها (به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم) ممنوع می‌شود.

در این ابلاغیه تاکید شده است که مدیران‌عامل شرکت‌های اصلی با تعبیه سازوکارهای کنترلی و نظارتی، برای حصول اطمینان خرید کالاهای یادشده از سازندگان داخلی، بر حسن اجرای آن نظارت لازم به عمل آورند.

تجهیزات سرچاهی و تاج چاه، پکیج نمک‌زدایی، انواع ضدخوردگی، کاتالیست بازیابی گوگرد، تابلوی کنترل سرچاهی و... برخی از ۸۴ قلم کالایی است که واردات آن ممنوع اعلام شده است.

  راهیابی امریکا به بازار نفت هند

تسنیم|در حالی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا بر کاهش خرید نفت شرکت‌ها از ایران اصرار دارد، یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران اکنون نفت بیشتری از امریکا خریداری می‌کند.

به گزارش بلومبرگ، شرکت دولتی ایندین اویل هند که قبلا به‌صورت تک‌محموله از امریکا نفت می‌خرید، یک قرارداد میان‌مدت برای خرید ماهیانه نفت از امریکا در فاصله ماه‌های نوامبر تا ژانویه به امضا رسانده است. آرون شارما، مدیر امور مالی شرکت ایندین اویل گفت: «این قرارداد اولین گام به‌سوی واردات نفت از امریکا در آینده از طریق قراردادهای بلندمدت است». افزایش تمایل شرکت‌های هندی به‌سوی نفت امریکا، به امریکا کمک می‌کند که بیش از گذشته به پرشتاب‌ترین بازار مصرف نفت جهان که هم‌اکنون در تسلط تولید کنندگان خاورمیانه‌ای قرار دارد راه یابد. گفته می‌شود که شرکت امریکایی اکسون موبیل در تلاش است تا به‌منظور افزایش صادرات نفت خود، قراردادهای بلندمدتی با پالایشگاه‌های آسیا منعقد کند. از آنجایی که صادرات نفت امریکا برای چندین دهه ممنوع بوده، انعقاد قراردادهای بلندمدت با بازه‌های 6ماهه یا حتی چندساله با شرکت‌های امریکایی در بازار آسیا چندان معمول نیست و اکثر خریدها از شرکت‌های امریکایی به‌صورت تک‌محموله صورت می‌گیرد.

  حمله به خط لوله نفت در کلمبیا

ایلنا|منابع خبری محلی از حمله به یک خط لوله انتقال نفت کلمبیا در نزدیکی مرز ونزوئلا خبر دادند. به گزارش خبرگزاری رویترز، «اکوپترول سا»، شرکت ملی نفت کلمبیا، انتقال نفت از خط لوله «لیمون-کووناس» را در پی یک بمب‌گذاری به حالت تعلیق درآورده است.

این حمله شامگاه جمعه در منطقه‌ای روستایی در بخش «ساراونا» صورت گرفت که در نزدیکی مرز ونزوئلا قرار دارد.  اکوپترول هیچ گروه مشخصی را مسوول این حمله ندانست. با این حال، به گفته منابع ارتش، در سال جاری میلادی گروه چریکی «ارتش آزادی‌بخش ملی» ۶۰ بار به این خط لوله حمله کرده است.  اکوپترول در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این حادثه باعث نشت نفت به منابع گیاهی و خاک شد اما آسیبی به منابع آبی وارد نشده است. نفت، بخش‌هایی از جاده منتهی به منطقه تامه را فرا گرفته است.» این خط لوله ۷۸۰ کیلومتری قابلیت انتقال ۲۱۰ هزار بشکه نفت خام در روز را داراست.

  استقرار پمپ بنزین‌های سیار در چالوس

شانا|همزمان با افزایش سفرهای تابستانی به منظور سوخت‌رسانی مطلوب به مسافران، ۲ جایگاه سیار سوخت‌رسان در مسیر پرتردد کرج - چالوس مستقر شد. نخستین جایگاه سیار مسیر کرج به چالوس روز شنبه، ۲۰ مرداد ماه در جایگاه در حال ساخت امیرکبیر در مسیر جاده کرج - چالوس مستقر و از صبح دیروز (یکشنبه، ۲۱ مردادماه) سوخت‌رسانی به مسافران در این جایگاه آغاز شده است.

این جایگاه سیار دارای یک تلمبه دو نازله است و ۲۶ هزار لیتر ظرفیت دارد، همچنین یک جایگاه سیار دیگر مجهز به دیزل ژنراتور و تلمبه دو نازله با ظرفیت ۱۲ هزار لیتر از صبح امروز در همین محل مستقر شده و از طریق آن سوخت‌رسانی به مسافران انجام خواهد شد.

شایان ذکر است جایگاه در حال ساخت امیرکبیر در مسیر جاده کرج - چالوس تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود. ظرفیت جایگاه‌های سیار متفاوت است، به نحوی که سوخت‌رسان‌های سیار p۲ که نسبت به کانتینرهای سوخت‌رسان کوچک‌تر بوده، اما امکان جابه‌جایی به نقاط در آنها وجود دارد، ظرفیت ذخیره حدود ۸۰۰ لیتر سوخت را دارند، اما کانتینرهای سوخت‌رسان با ظرفیت‌های حدود ۱۲ و ۲۶ هزار لیتری در واقع مخازنی هستند که به وسیله کشنده‌ها به محل منتقل شده و مستقر می‌شوند و امکانات سوخت‌گیری در آنها تعبیه شده است.

 

ارسال نظر