«توتال» بطور رسمی پارس جنوبی را ترک نکرده است

۱۳۹۷/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۳:۱۵
کد خبر: ۱۲۷۵۵۱

گروه انرژی|

دوازدهم تیر پارسال نخستین قرارداد جدید نفتی در فضای پسابرجام بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد. براساس این قرارداد، یک کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال فرانسه ایجاد شده بود که شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPC) و پتروپارس ایران اعضای دیگر آن را تشکیل می‌دادند. همچنین در صورت کنار رفتن توتال، قرار بر این بود که شرکت ملی نفت چین سهم این شرکت فرانسوی را در اختیار گرفته و به عنوان رهبر کنسرسیوم، فعالیت کند.

توتال که پیش‌تر در سال ۲۰۰۹ به دلیل تحریم‌ها از پارس جنوبی خارج شده بود، قرار بود در قالب قرارداد جدید در مرحله اول یک میلیارد دلار در فاز ۱۱ پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کند و در نهایت روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز معادل ۴۰۰ هزار بشکه نفت شامل میعانات از این میدان تولید داشته باشد. این قرارداد ۲۰ ساله بود. اما تنها چند روزی پس از خروج امریکا از برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، توتال که تا آن زمان حدود ۴۰ میلیون یورو (۴۵.۷ میلیون دلار) در این پروژه هزینه کرده بود، از عدم تمایل به ادامه پروژه فاز 11 خبر داد.در همین رابطه، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت روز شنبه با انتشار مصاحبه‌ای از محمد مصطفوی، مدیر سرمایه‌گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که «شرکت ملی نفت چین (CNPC) با سهم 80.1 درصدی در فاز 11 پارس جنوبی جایگزین توتال فرانسه شد و به کار ادامه می‌دهد».

خبرگزاری بلومبرگ بر مبنای همین خبر در گزارشی اعلام کرد که شرکت نفت ملی چین CNPC «پروژه ۵ میلیارد دلاری توسعه بزرگ‌ترین منبع گاز جهان» را از شرکت توتال فرانسه بعد از خروج از ایران از ترس تحریم‌های امریکا علیه این کشور از آن خود کرد.

بلومبرگ نوشت که این شرکت چینی که در سال ۲۰۱۶ به همراه توتال و پتروپارس ایران به کنسرسیوم پروژه توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس پیوسته بود، سهام خود را در این پروژه از ۳۰ درصد فعلی افزایش خواهد داد. توتال ابتدا قرار بود مالک ۵۰.۱ درصد پروژه توسعه میادین گازی ایران باشد.

بلومبرگ با نقل صبحت‌های مقام وزارت نفت نوشته بود که «اکنون CNPC به یکی از شرکای اجرایی در این پروژه تبدیل خواهد شد». تماس‌های این خبرگزاری با شرکت‌ چینی نیز بی‌پاسخ مانده بود. البته این خبرگزاری به درستی اشاره کرد که بر اساس داده‌های خبرگزاری رسمی وزارت نفت، شرایط قرارداد هنوز به صورت رسمی تغییر نکرده است.

وزارت نفت بعدتر خبر خود را اصلاح و اعلام کرد که خروج توتال از فاز 11 پارس جنوبی هنوز قطعی نشده و تغییری در ترکیب سهامداران این طرح رخ نداده است. محمد مصطفوی مدیر سرمایه‌گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت در مصاحبه‌ای تکمیلی، اظهارات قبلی خود را درباره طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی اصلاح کرد و با یادآوری سهم 50,1 درصدی توتال، 30 درصدی شرکت ملی نفت چین (CNPC) و 19.9 درصدی پتروپارس ایران، گفت: در صورت تغییر مفاد قرارداد، اطلاع‌رسانی لازم انجام می‌شود.

همینطور، شجا‌ع‌الدین بازرگان، معاون وزیر در امور حقوقی و مجلس وزارت نفت نیز در اظهارنظری در این باره گفت: توتال بطور رسمی از قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج نشده است و اگر این شرکت از قرارداد خارج شود از طریق وزارت نفت اعلام می‌شود.

بازرگانی گفت: از آن‌جا که CNPC‌ یکی از سه شرکت مشارکت کننده در کنسرسیوم فرانسوی-چینی- ایرانی توتال، سی‌ان‌پی‌سی و پتروپارس است. از همین رو اگر توتال از قرارداد خارج شود، شرکت چینی جایگزین آن در قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی می‌شود.

 

ارسال نظر