اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۰۰:۵۸:۵۴
کد خبر: ۱۲۷۱۶۴

موج‌سواری روس‌ها بر نفت تحریمی ایران

شانا|نماینده ایران در هیئت عامل اوپک اعلام کرد: افزایش تولید نفت روسیه، با توافق جهانی کاهش تولید نفت مغایرت دارد و تحریم‌های ضد ایرانی امریکا را تقویت می‌کند. به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، حسین کاظم‌پور اردبیلی از عربستان و روسیه به دلیل افزایش تولید نفت انتقاد کرد و گفت: این کشورها توافق جهانی کاهش تولید نفت را نقض و به تلاش‌های امریکا برای وضع تحریم ضد ایران، کمک می‌کنند. وی همچنین به روسیه هشدار داد که افزایش تولید این کشور، اتحاد بلندمدت میان تولیدکنندگان نفت را به خطر می‌اندازد. نماینده ایران در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: روسیه، عربستان و دیگران تولید نفت خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهند تا صادرات نفت ایران را تحت‌تاثیر قرار دهند؛ آنها دست حمایت خود را به سوی دونالد ترامپ دراز می‌کنند و این رویکردی بسیار خصمانه در برابر ماست. کاظم‌پور اردبیلی اعلام کرد: انتقادهای او از روسیه، تنها به مسائل اوپک مربوط می‌شود و روابط گسترده‌تر میان روسیه و ایران را شامل نمی‌شود. نماینده ایران در هیئت عامل اوپک تصریح کرد: الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در یک کنفرانس تلفنی مربوط به کمیته فنی مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیر اوپک، اعلام کرده است که مسکو قصد دارد تولید روزانه نفت خود را ۱۷۰ هزار بشکه افزایش دهد. امارات نیز در کنفرانس تلفنی یاد شده اعلام کرد که تولید روزانه خود را ۱۶۰ هزار بشکه افزایش می‌دهد.

ادامه توسعه در پتروشیمی مسجدسلیمان

ایلنا| به همت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، تجهیزات فوق سنگین بزرگ‌ترین واحد اوره و آمونیاک در پتروشیمی مسجد سلیمان با موفقیت نصب شد. تجهیزات فوق سنگین بزرگ‌ترین واحد اوره و آمونیاک در پتروشیمی مسجد سلیمان استان خوزستان با مشخصات تاور آمونیاک R۳۴۰۱ به وزن ۵۶۰ تن و تاور T2001-Co2ABSORBER به وزن ۳۷۸ تن در روزهای چهاردهم و پانزدهم مردادماه نصب شد. این تجهیزات، مهم‌ترین بخش تجهیزات فرآیندی واحد آمونیاک پروژه شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان محسوب می‌شود و نصب آن از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بود که با استفاده از جرثقیل‌های فوق سنگین گروه تخصصی نوح (ع) از زیرمجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) لیفت و نصب شد. چند قطعه فوق سنگین دیگر در خردادماه و با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط قرارگاه در این مجتمع نصب شده بود و تجهیزات دیگری نیز در ماه‌های آینده و در مسیر تکمیل این مجتمع نصب خواهد شد. گفتنی است؛ مجتمع پتروشیمی مسجدسلیمان با ظرفیت تولید سالانه چهار میلیون تن کود اوره و آمونیاک به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای پتروشیمیایی جهان با سرمایه‌گذاری چین و بخش خصوصی در حال اجرا است.

صادرات گاز مصر به غزه

ایرنا| منابع خبری مصری و فلسطینی اعلام کردند قاهره برای نخستین بار به صورت رسمی اجازه صادرات گاز برای مصارف خانگی و پخت و پز را از طریق گذرگاه رفح به غزه داد. به گزارش تارنمای مصری « البوابه» مقام‌های مصری به صورت آزمایشی مجوز صادرات 250 تن گاز را به نوار غزه صادر کرده‌اند و پس از آن اقدامات لازم برای صادرات روزانه گاز برای مصارف خانگی به نوار غزه انجام خواهد شد. مقام‌های فلسطینی قیمت هرکیلو گاز مصری را 1.35دلار یعنی همان قیمتی که رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها می‌فروخت، اعلام کرده‌اند اما در عین حال گفته‌اند ممکن است قیمت آن بعدها تغییر کند. رژیم صهیونیستی دوهفته پیش گذرگاه کرم ابوسالم را بست و از آن زمان فقط اجازه عبور کامیون‌های حاوی مواد غذایی و پزشکی را می‌دهد .این رژیم از پنجشنبه گذشته مانع ورود هرگونه مشتقات نفتی و گاز از طریق به نوار غزه می‌شود. محاصره غزه از سال 1386 و پس از پیروزی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در انتخابات آغاز شد.

ضربه جنگ تعرفه‌ای به پتروشیمی امریکا

نیپنا| شرکت بین المللی مهندسی و ساخت و ساز Fluor به تازگی به مقامات امریکایی هشدار دادند: پروژه سه میلیارد و 800 میلیون دلاری تولید متانول لوئیزیانا در صورت اعمال تعرفه‌های ایالات متحده بر قطعات تجهیزات اساسی می‌تواند مدت چشمگیری به تعویق بیفتد یا بطور کامل لغو شود. به گزارش پلاتس، شرکت مهندسی Fluor آماده کلید زدن عملیات ساخت و ساز پروژه متانول لیک چارلز در لوئیزیانا است. مجتمع یادشده کک نفتی را به انرژی برای بازار داخلی تبدیل می‌کند و به تولید محصولات صنایع شیمیایی و پتروشیمی شامل متانول، هیدروژن، سولفوریک اسید و گازهای صنعتی می‌پردازد. این شرکت خواستار شده است که اجزای یکی از تجهیزات کلیدی برای مجتمع جدید که تنها در چین به تولید می‌رسد از لیست 16 میلیارد دلاری تعرفه‌های بالقوه‌ای که ایالات متحده ممکن است بر چین اعمال کند؛ خارج سازد. در نامه شرکت Fluor به لایتایزر در تاریخ 23 ژوئیه، کاتالینا کانان، مدیر جهانی انطباق تجارت (trade compliance) این شرکت، آمده است که تعرفه معین شده بر ماشین آلات مورد استفاده برای عملیات مایع سازی هوا یا گاز (liquefying air or gas) باید از لیست محصولات هدف تعرفه‌های جدید امریکا خارج شود.وی در این نامه خاطرنشان کرد: در غیر این صورت پروژه برای زمان قابل ملاحظه‌ای به تعویق می‌افتد و یا به دلیل افزایش هزینه‌ها و بی ثباتی بطور کلی لغو می‌شود.

 

ارسال نظر