کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۳۸:۴۲
کد خبر: ۱۲۷۰۸۰

داوری گازی میان ایران و ترکمنستان

ایسنا| مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه در زمستان سال ۱۳۹۵ ترکمنستان شیر گاز خود را بر خلاف قرارداد روی ایران بست، درمورد آخرین وضعیت اختلاف پیش آمده بین دو کشور توضیحاتی را  ارایه کرد.

حمیدرضا عراقی با بیان اینکه اختلاف پیش آمده به مرحله داوری رسیده است، اظهار کرد: طرف ایرانی و طرف ترکمنی هرکدام وکیل و داور انتخاب کرده‌اند و هر رایی که از سوی داوری داده شود برای دو طرف لازم‌الاجرا است.وی با تاکید بر اینکه در این داوری بحث محکومیت هیچ کشوری مطرح نیست، توضیح داد: بحث مقداری که ما طلب داریم و مقداری که آنها ادعا دارند و مقداری که آنها طلب دارند و مقداری که ما ادعا داریم است. در نهایت بر اساس دفاعیات هر دو کشور یک مبلغی تعیین شده و رای صادر می‌شود. بحث این است که در نهایت چقدر از ادعاهای ما و چقدر از ادعاهای آنان منطقی است.مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به این سوال که آیا تاریخی برای اعلام نتیجه از سوی داور تعیین شده است یا نه، پاسخ داد: مدارک ارایه شده است و زمان را داوری تعیین می‌کند اما معمولا به یک تا دو سال زمان نیاز دارد.بر اساس این گزارش، ترکمنستان طبق توافقی در سال ۱۹۹۷، به ایران گاز صادر کرده اما تقریبا هر سال در طول زمستان گاه و بی‌گاه قیمت‌های خود را افزایش داد. این کشور در سال ۲۰۰۶ صادرات به ایران را متوقف کرد و خواستار افزایش ۹ برابری قیمت شد و ایران برای مدت کوتاهی قیمت‌های بالاتر را پذیرفت. اقدامی که زمستان سال ۱۳۹۵ نیز توسط ترکمن‌ها صورت گرفت اما این‌بار با ایستادگی ایران رو به رو شدند و تعامل گازی دو کشور قطع شد. از آنجایی که قطع گاز جزو بندهای قرارداد بین ایران و ترکمنستان نبود شرکت ملی گاز ایران ضمن اینکه اقدام به آماده‌سازی مدارک لازم برای ارایه به داوری بین‌المللی کرد اعلام کرد ترجیح می‌دهد این اختلاف با مذاکره برطرف شود.

بستگی سرانه  مصرف برق با آب و هوا

پاون|عبدالصاحب ارجمند، مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال توزیع برق وزارت نیرو در خصوص آمارهای مطرح شده در برخی رسانه‌ها درباره مصرف سرانه برق خانگی برخی کشورها و مقایسه با وضعیت مصرف در ایران، اظهار داشت: سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و پخت و پز در کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای صنعتی فقط از طریق برق است و در ایران، برق و گاز با هم مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در ایران مصرف را فقط بر مبنای برق محاسبه کنیم و باید مجموع انرژی‌های مصرف شده خانگی همچون گاز را نیز به این معادله اضافه کنیم، این مصرف نسبت به کشورهای دیگر به‌شدت بالا خواهد رفت.مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال توزیع برق وزارت نیرو با اشاره به اینکه در مصرف سرانه شرایط آب و هوایی آن کشور نیز بسیار تعیین‌کننده است، عنوان داشت: کشورهای که در شمال جغرافیایی و مناطق سردسیر هستند، مصرف آنها برای مصارف گرمایشی بالاست و کشورهای دیگری که سمت خط استوا و مناطق خیلی گرم قرار دارند، مصرف سرانه آنها نیز برای استفاده بالای مصارف سرمایشی افزایش خواهد داشت؛ در اینجا باید گفت کشورهایی که بین این دو موقعیت جغرافیایی قرار دارند، طبیعتا مصرف متعادل‌تری دارند.وی با بیان اینکه مصرف سرانه برق در ایران سه هزار و 100 کیلووات ساعت در سال عنوان شده است، ادامه داد: همین مصرف سرانه برای استان‌های جنوبی ایران بالای 10 هزار کیلووات ساعت در سال بوده و بالا بودن مصرف به‌دلیل شرایط آب و هوایی است.

ارجمند افزود: مصرف سرانه برق امارات و برخی کشورهای جنوب خلیج فارس حدود 12 هزار کیلووات ساعت است که مصرف آنها با برخی استان‌های ایران برابری می‌کند.وی یادآور شد: با این وجود، مصرف سرانه‌ای که توسط آمارهای شورای جهانی انرژی (World Energy Council) مطرح شده، با آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) متفاوت بوده و این آژانس مصرف سرانه را کمتر عنوان کرده است؛ این تفاوت‌ها نیاز به بررسی بیشتر کارشناسی دارد.

افت 25 درصدی حجم آب سدهای تهران

باشگاه خبرنگاران| کاهش بی‌سابقه بارش‌ها در سال گذشته و در پی آن افت روان‌‌آب‌ها موجب شده است تا با وجود رشد 12 درصدی بارش‌ها در فصل بهار امسال، حجم ذخیره آب سدهای موجود در 6 حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به 23.40 میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش 15 درصدی پیدا کرده است.ورودی و خروجی آب از سدها نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند بطوری که ورودی به این سازه‌های آبی 33 درصد و خروجی از آنها نیز نسبت به سال گذشته 28 درصد افت داشته است و هم‌اکنون بطور میانگین 47 درصد مخازن سدهای یاد شده دارای منابع آبی است.در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) به 783 میلیون مترمکعب رسیده است و در شرایط فعلی 59 درصد مخازن این سدها خالی است.

بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که کاهش بی‌سابقه بارش‌ها در سال گذشته موجب شده تا حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش داشته باشد و ورودی آب به سدهای پنجگانه استان با یک میلیارد و 107 میلیون مترمکعب افت 32 درصدی را تجربه کنند.

 

ارسال نظر