کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۴:۳۹
کد خبر: ۱۲۶۷۴۶

شدت مصرف انرژی 3 برابر متوسط جهانی

پاون| محمودرضا حقی‌فام، سخنگوی صنعت برق کشور درباره گزارش شورای جهانی انرژی با موضوع مصرف سرانه برق خانگی برخی کشورها از جمله ایران، اظهار داشت: مقایسه مصرف سرانه انرژی بین کشورها بدون نگاه و توجه به سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP) اشتباه بوده و بر این اساس باید کشورمان از نظر مصرف سرانه انرژی را با کشوری که GDP سرانه نزدیک به ایران دارد مقایسه کرد البته عواملی مانند شرایط محیطی، پراکندگی جغرافیایی نیز در این مقایسه باید مد نظر قرار گیرد.

حقی‌فام عنوان داشت: در ایران خانوارها برای دریافت انرژی مصارف مختلف، هم‌زمان از برق و گاز بهره می‌برند، از این رو برای مقایسه میزان برق مصرفی به ازای هر مشترک با کشورهایی که فقط از انرژی الکتریکی بهره می‌برند باید مصرف گاز به ازای هر مشترک به معادل برق تبدیل شود و طبق محاسبات انجام گرفته بر اساس اطلاعات مراکز معتبر در کشور، اگر بخواهیم میزان گاز دریافتی به ازای هر مشترک را به برق معادل تبدیل کنیم، تقریبا معادل 10 هزار کیلووات ساعت مصرف معادل سرانه گاز مصرفی مشترک خواهد بود. وی با بیان اینکه در این حالت به ازای هر مشترک خانگی در ایران تقریبا 13 هزار کیلووات ساعت میزان مصرف سرانه خواهد بود، بیان داشت: این رقم بسیار قابل توجهی است و می‌شود آن را با کشورهای دیگر مقایسه کرد. از طرفی در حال حاضر شدت مصرف انرژی در کشورمان 3 برابر متوسط جهانی و 7 برابر کشورهای صنعتی است که خود نشان‌دهنده لزوم توجه به بهره‌وری در بخش مصرف است.

تامین آب تهران؛ در حالت سربه‌سر

ایسنا| مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران بیان کرد: وضعیت منابع آبی در شهر تهران در حالت سر به سر قرار دارد و اگر مشترکان میزان مصرف خود را افزایش ندهند، هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد. اما اگر میزان مصرف افزایش یابد، ممکن است در برخی مناطق با افت فشار روبرو شویم.

محمدرضا بختیاری با بیان اینکه در غرب تهران و شهرستان‌های اطراف استان وضعیت تامین آب در حالت زرد قرار دارد، اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع آبی در این مناطق با مشکل افت فشار آب مواجه هستیم که دلیل این مساله نیز افزایش حرارت دما است. وی افزود: در اطراف استان تهران مشکلی از نظر کیفیت آب وجود ندارد و تنها بحث بر سر کمیت است که امیدواریم این مساله نیز با مدیریت مصرف جبران شود. بختیاری در خصوص میزان مصرف آب در شهر تهران گفت: تاکنون ۳۸۷ میلیون مترمکعب آب در پایتخت مصرف شده که این میزان ۱۰ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.  وی خاطرنشان کرد: تا به امروز بیش از یک سوم از آب سال مصرف شده است. در حال حاضر درکلان‌شهر تهران با جمعیتی بالغ بر ۸. ۵ میلیون نفر ساکن و در حدود ۱. ۵ میلیون نفر جمعیت شناور، سالانه ۱۰۳۵ میلیون مترمکعب و متوسط در هر ثانیه ۳۵ هزار لیتر آب مصرف می‌شود.

کاهش 100 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران

تسنیم| نتایج تحقیقات جدید رویترز نشان می‌دهد میزان تولید نفت اوپک در ماه جولای به بالاترین رقم در سال 2018 رسیده، اما تولید نفت ایران و لیبی کاهش یافته است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه جولای روزانه 32.64 میلیون بشکه نفت تولید کرده که 70 هزار بشکه نسبت به ماه ژوئن افزایش نشان می‌دهد. این تحقیق نشان می‌دهد میزان پایبندی جمعی اوپک به توافق کاهش تولید از 116 درصد در ماه ژوئن به 111 درصد در ماه جولای کاهش یافته و این بدان معناست که هنوز اعضای اوپک جا برای افزایش تولید بیشتر دارند. پس از تصمیم اوپک، کویت و امارات تولید نفت خود را در ماه جولای به‌میزان 80 و 40 هزار بشکه در روز افزایش داده‌اند. ریاض هم تولید نفت خود را در ماه جولای 50 هزار بشکه نفت نسبت به ماه ژوئن افزایش داده است. بیشترین کاهش تولید در این ماه مربوط به ایران بوده که تولیدش 100 هزار بشکه در روز کاهش داشته است. میزان صادرات نفت ایران نیز به‌دلیل ترس مشتریان تهران از تحریم‌های امریکا کاهش داشته است.

 

ارسال نظر