تولید بیشتر بنزین یورو 4 دلیل کمبود بنزین سوپر

۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۱:۲۵
کد خبر: ۱۲۶۵۸۵

خانه‌ملت|

اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به طرح مباحثی همچون کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت، گفت: کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌ها وجود دارد، این کمبود برای ایام تابستان تا اندازه‌یی محتمل بود، چراکه در شرایط کنونی پالایشگاه‌های کشور بنزین یورو 4 را برای کلان‌شهرها با اکتان 91 و 92 تولید می‌کنند.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی چهارشنبه گذشته اعلام کرده بود که تولید بنزین سوپر در پالایشگاه‌های کشور در پی محدودیت انتقال فرآورده‌های تولیدی به علت افزایش مصرف بی‌رویه سوخت در تعطیلات تابستان به‌طور موقت محدود شده است.

قره‌خانی با بیان اینکه با پیشی گرفتن مصرف از تولید، باید مدیریت لازم در این بخش صورت پذیرد، افزود: زمانی که میزان مصرف در کشور افزایش می‌یابد بنزین یورو 4 تولید می‌شود و با کاهش مصرف بنزین یورو 4، تولید بیشتر بنزین سوپر در دست اقدام قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مصرف بنزین سوپر بالا نبوده و شاید روزانه حدود 3 میلیون بشکه در روز بنزین سوپر تولید شود، ادامه داد: وزارت نفت برای اینکه به عامه متقاضیان در جایگاه‌های سوخت پاسخگو باشد به صورت موقت جابه‌جایی را در تولید بنزین انجام می‌دهد.

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بنزین یورو 4 نیز مشکلی برای خودروها ایجاد نمی‌کند، یادآور شد: اگر مصرف بنزین در کشور کاهش یابد جابه‌جایی در تولید بنزین سوپر صورت می‌گیرد.

قره‌خانی با اشاره به اینکه مصرف بنزین در کشور شناور است، افزود: مصرف بنزین از حدود 80 تا 90 میلیون لیتر کمتر نیست و گاهی بیش از این می‌شود، لذا مردم باید در مصرف سرمایه ملی صرفه جویی کنند.

وی ادامه داد: اکنون که دشمن به طریقی نظام و دستاوردهای انقلاب را نشانه گرفته و ابزار آن نفت، بنزین و اقتصاد است، لذا مردم باید کمک‌های لازم برای مقابله با آن را انجام دهند. وی تصریح کرد: اگر 5 تا 10 میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش یابد و 10درصد صرفه‌جویی انجام شود مشکلات رفع می‌شود و در آینده شاهد سهمیه‌بندی و دو نرخی کردن نخواهیم بود و این موضوع همت مردم را می‌طلبد.

روز شنبه نیز، جلال میرزایی، عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس در توضیح کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌ها بیان کرد: با توجه به افزایش مصرف بنزین، پالایشگاه شازند اراک که بنزین سوپر تولید می‌کرد، اولویت خود را بر تولید و تامین بنزین یورو 4 قرار داده بود؛ زیرا مولفه‌های تولید بنزین یورو4 با سوپر برابر است. همچنین جلالی عنوان کرد که پالایشگاه شازند اراک در حال تعمیر (اورهال) قرار دارد و «در چند روز آینده با عرضه 3.5 میلیون لیتر بنزین سوپر» مشکل کمبود رفع می‌شود.

میانگین مصرف روزانه بنزین کشور با ثبت رکوردی جدید در تیرماه امسال به 91میلیون و 700 هزار لیتر رسید که در مقایسه با ماه مشابه در سال 1396 رشد بیشتر از 8 درصدی را ثبت کرد. بیشترین مصرف بنزین کل کشور در سی و یکم تیرماه رکورد بی‌سابقه 121میلیون و 800 هزار لیتر را شکست.

 

 

ارسال نظر