کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۱۹۴

تکذیب بنزین دو نرخی از سوی وزیر نفت

شانا| دیروز وزیرنفت، مطرح شدن بحث دو نرخی شدن قیمت بنزین را شایعه دانست و گفت: فعلا درباره این موضوع چیزی در دولت تصویب نشده است. در روزهای آخر تیرماه، غلامرضا شرقی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به تسنیم گفته بود که دولت پیشنهاد دو نرخی شدن قیمت بنزین را به مجلس ارائه کرده است. اما بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در روز گذشته ارائه پیشنهاد دو نرخی شدن قیمت بنزین به مجلس را تکذیب کرد.

در این راستا علیرضا رجب‌پور، مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر تعطیلی و توقف عرضه بنزین در جایگاه‌های شهر تهران به دلیل دونرخی شدن بنزین را رد کرد و افزود: تعطیلی جایگاه‌ها به این دلیل صحت ندارد و فعلا برنامه‌یی برای دو نرخی شدن بنزین وجود ندارد و در صورت تغییرات، اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام خواهد شد.

رجب‌پور اظهار کرد: ازدحام موجود در برخی جایگاه‌ها مربوط به تعطیلات تابستانی و افزایش سفرهای برون‌شهری است و توزیع بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت بی‌وقفه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه افزایش مصرف بنزین در تابستان گرم امسال به‌ویژه ماه‌های مرداد و شهریور قابل پیش‌بینی بود، تاکید کرد: سوخت کافی در انبارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی وجود دارد و مردم به شایعات توجهی نکنند.

هدیه 30 هزار مگاواتی کویت به عراق

ایرنا| «محمد بوشهری» مشاور وزارت آب و برق کویت اعلام کرد: کشورش 17 ژنراتور تولید برق به عراق هدیه داده است تا برای مقابله با قطع برق در استان‌های جنوبی این کشور مورد استفاده قرار گیرد.

به نوشته پایگاه خبری «الخلیج الجدید»، این ژنراتورهای تولید برق قادر به تولید 30 هزار مگاوات برق هستند. براساس این گزارش، این مولدهای برق به دستور شیخ «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت به عراق هدیه داده شده است. عراق در سال‌های گذشته برق مورد نیاز خود برای استان‌های جنوبی این کشور را از ایران تامین می‌کرد اما به دلیل نیاز داخلی، ایران صادرات برق را به این کشور متوقف کرد. استان‌های جنوب و مرکز عراق در طول دو هفته اخیر در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و ضعف خدمات اولیه دولتی مانند برق و آب شرب سالم و معضل بیکاری شاهد تظاهرات مردمی است.

طبق اعلام وزارت برق عراق این کشور روزانه به 23 هزار مگاوات برق نیاز دارد که خود می‌تواند 15 هزار و 700 مگاوات آن را تولید کند.

تامین 30 درصد آب نیروگاه اصفهان از پساب

پاون| مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق اصفهان درباره اجرای پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهری جهت تامین آب مورد نیاز نیروگاه اصفهان خبر داد: عملیات اجرای پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهری محدوده نیروگاه، در داخل این نیروگاه کلید خورده و با به بهره‌برداری رسیدن این پروژه حدود ۳۰ درصد از آب مورد نیاز نیروگاه اصفهان از طریق تصفیه پساب شهری تامین خواهد شد و به یک تولید حداقلی، ولی ثابت و قابل اتکا دست پیدا خواهیم کرد. البته سرعت پیشرفت این پروژه نیز متناسب با تزریق نقدینگی است.

بهمن نیکی در زمینه مشکلات ناشی از قطع آب رودخانه زاینده رود و کمبود آب مورد نیاز واحدهای نیروگاه اصفهان اظهار داشت: طراحی واحدهای نیروگاه اصفهان بر اساس برج‌تر است و آب مصرفی واحدها از طریق ۴ حلقه چاه فلمن که در مجاورت رودخانه زاینده رود احداث شده بود، تامین می‌شد.

 وی افزود: طبیعی است که با قطع آب رودخانه زاینده رود و عدم تغذیه چاه‌های فلمن از طریق بستر رودخانه به تدریج آب دهی این چاه‌ها کاهش یافته و نهایتا به صفر برسد، لذا یکی از شریان‌های اصلی تولید برق در این نیروگاه، دچار چالش شدید شد.

نیکی در خصوص مشکلات ناشی از این اتفاق گفت: اصلی‌ترین دغدغه شرکت مدیریت تولید برق اصفهان تامین برق مطمئن و پایدار است که تحت تاثیر یک عامل بیرونی (قطع آب رودخانه زاینده رود) قرار گرفت و متاسفانه در حال حاضر شاهد کاهش تولید برق در نیروگاه اصفهان هستیم.

کم‌فروشی بنزین در استان البرز نداریم

ایسنا| مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه البرز در خصوص مباحث مطرح شده درباره کم‌فروشی بنزین و دستکاری پمپ‌های بنزین خاطرنشان کرد: شرکت پخش 4 بار در ماه با تیم‌های خود و یک بار در ماه به همراه تعزیرات و هر سه ما یک‌بار به همراه رسانه‌ها در جایگاه‌های توزیع حاضر و به بررسی پمپ‌ها می‌پردازد تا امکان سوءاستفاده به حداقل برسد. ضمن اینکه همه پمپ‌های توزیع سوخت دارای پلمب است که اگر دستکاری شود فرد متخلف با جریمه یک میلیون تومانی مواجه خواهد شد. ابراهیم توسلی در ادامه افزود: با توجه به نظارت دقیق و مداومی که در این بخش وجود دارد خیلی به ندرت این اتفاق رخ می‌دهد که آن هم ممکن است به خاطر از کالیبر خارج شدن پمپ باشد. وی در خصوص حجم بنزین عرضه شده در استان البرز، با توجه به شروع فصل تابستان و افزایش مسافرت‌ها اظهار کرد: در حال حاضر با وجود اینکه در فصل مسافرت قرار داریم و تقاضا برای بنزین به خصوص در استان البرز زیاد است، هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و جایگاه‌ها به خوبی کار توزیع سوخت را انجام می‌دهند.

 

ارسال نظر