کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۰۰:۲۶:۳۱
کد خبر: ۱۲۶۰۳۰

ارجحیت نیاز داخلی به صادرات برق

ایسنا| سخنگوی صنعت برق گفت: صحبت‌هایی که اخیرا در خصوص توقف صادرات برق به عراق از سوی ایران مطرح می‌شود، پایه و اساس درستی ندارد و علت اصلی این مساله تنها نیاز کشور در زمان پیک است.

محمودرضا حقی‌ فام، با بیان اینکه در زمان پیک به دلیل افزایش مصرف داخل، برنامه‌ریزی برای صادرات صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: در حال حاضر ایران با کشورهای متفاوتی ارتباطات برقی دارد و این مزیت منطقه‌یی ما است که می‌توانیم به عنوان هاب انرژی در منطقه عمل کنیم. وی افزود: در حال حاضر شرایط فعلی کشور اجازه نمی‌دهد که به هیچ کشوری صادرات برق داشته باشیم و مسائلی که گفته می‌شود از یک کشور برق را می‌گرفتیم و به کشور عراق صادر می‌کردیم، به هیچ عنوان صحت ندارد و باید صراحتا اعلام کرد که شرایط پیش آمده موجب شده به شایعات اخیر دامن زده شود. سخنگوی صنعت برق با اشاره به برنامه تبادل برق در ایران گفت: در دنیا این مساله رواج دارد که یک کشور در زمان نیاز، برق را وارد و در زمان دیگری برق را صادر کند. در ایران نیز این مساله با کشورهای همسایه در حال رخ دادن است و اکنون که کشور نیازمند برق است، از کشورهای ارمنستان، ترکمنستان، آذربایجان تقاضای برق کرده‌ایم.

کاهش تلفات برق در صورت سرمایه‌گذاری

ایرنا| مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو گفت: با اختصاص سالانه 1500 میلیارد تومان اعتبار، میزان تلفات در شبکه توزیع برق طی پنج سال از حدود 11 درصد فعلی به هشت درصد کاهش می‌یابد.

عبدالصاحب ارجمند افزود: با اعتبار سالانه 750 میلیارد تومان، می‌توانیم تلفات شبکه توزیع برق را در طول 10 سال به هشت درصد برسانیم.

وی ادامه داد: طرحی با عنوان «طرح کاهش جهادی تلفات» از سال 1393 کلید خورد و توانست تلفات برق را ظرف 2 سال از 16 درصد به 11 درصد کاهش دهد. ارجمند تلفات در شبکه انتقال برق را 3 درصد ذکر کرد و گفت: تلفات برق در این بخش به اندازه میانگین جهانی است اما در شبکه توزیع، باید با به روز کردن تجهیزاتی مانند ترانس‌ها و کابل‌ها، تلفات را به حداقل ممکن برسانیم. وی با بیان اینکه هر یک درصد کاهش تلفات، میلیاردها تومان برای کشور و صنعت برق سود دارد، گفت: 670 هزار دستگاه ترانس در شبکه توزیع وجود دارد که باید جای خود را به ترانس‌های با بهره وری بالا بدهند و کابل‌های پرظرفیت باید جایگزین کابل‌های کنونی شود.

همکاری صنایع برای کاهش مصرف برق خوزستان

پاون| مدیرعامل شرکت برق منطقه‌یی خوزستان گفت: با اجرای برنامه‌های کاهش مصرف برق در ایام پیک بار امسال، استان خوزستان توانست به میزان 370 مگاوات از تغییر ساعات اداری و همکاری صنایع، برق مصرفی خود را کاهش دهد.

محمود دشت‌بزرگ، با ارائه گزارشی از عملکرد چهارماه نخست سال جاری شرکت برق منطقه‌یی خوزستان، اظهار داشت: برای ایام پیک امسال برنامه‌هایی برای پاسخگویی بار مدنظر قرار گرفت و به اجرا درآمد.

وی ادامه داد: در این باره با 6 صنعت خوزستان توافقنامه‌یی برای کاهش مصرف به میزان 161 مگاوات به‌عمل آمد که بطور متوسط تاکنون به میزان 170 مگاوات کاهش پیک بار داشتیم.

دشت‌بزرگ با اشاره به اجرای طرح کاهش ساعات کار ادارات استان با هدف مدیریت مصرف در ساعات اوج بار، عنوان کرد: از تاریخ 19 خردادماه ساعات کار ادارات از ساعت 6:30 تا 12:30 تعیین شد و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته روی برخی فیدرهای اداری، بطور میانگین 40 تا 60 درصد بار این فیدرها کاهش داشته که نتیجه آن کاهش 200 مگاواتی در ساعات پیک بار ظهر است.

 

افزایش 16 درصدی گاز در شبکه سراسری

شانا| مجتمع گازی پارس جنوبی از ابتدای امسال تا پایان خردادماه، بیش از ۳۹ میلیارد مترمکعب گاز شیرین‌سازی شده را به شبکه سراسری انتقال گاز طبیعی کشور تحویل داد.

هادی هاشم‌زاده فرهنگ مدیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی با اعلام این خبر گفت: این مقدار نسبت به زمان مشابه پارسال بیش از ۱۶ درصد افزایش داشته است، همچنین در این مدت، ۵۴۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به عنوان خوراک به پتروشیمی پارس تحویل داده شده است.

وی با اشاره به تزریق گاز ترش به خط سراسری پنجم انتقال گاز اظهار کرد: در سه ماه نخست امسال، ۴ میلیارد مترمکعب گاز ترش به خط سراسری پنجم تزریق شده است.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی درباره دیگر محصولات تولیدشده در این مجتمع گازی اظهار کرد: ۵۵ میلیون و ۱۷ هزار و ۴۰۸ بشکه میعانات گازی، ۲۰۲ هزار و ۵۲۷ تن گوگرد دانه‌بندی شده، ۷۹۲ هزار و ۳۵۶ تن اتان، ۵۱۹ هزار و ۴۶۷ تن پروپان و ۲۸۷ هزار و ۲۵۶ تن بوتان در سه ماه نخست امسال در مجتمع گاز پارس جنوبی تولید شده است. فرهنگ، مجتمع گاز پارس‌جنوبی را یک مجموعه راهبردی در صنعت نفت و گاز عنوان کرد و افزود: مجتمع گاز پارس جنوبی پارسال بیش از ۷۰ درصد از سهم تولید گاز کشور را به‌عهده داشته است که این رقم امسال افزایش می‌یابد.

 

ارسال نظر