کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۷۷۴

تکذیب ارتباط شوری کارون و گتوند

ایلنا| سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، با تاکید بر لزوم یکپارچگی در مدیریت آب کارون به عنوان نیاز حیاتی این روزها توضیحاتی ارائه کرد. بهروز مرادی با بیان اینکه آب رها شده توسط سد گتوند به فاصله مکانی اندکی توسط ایستگاه‌های هیدرومتری به لحاظ کیفیت مورد پایش دایم قرار می‌گیرد، اظهار داشت: «بر اساس داده‌های حاصل از این دستگاه‌ها، کیفیت آب عبوری از سطح مقطع این سد، به نسبت زمان‌های پیش از آبگیری سد، شاهد بهبود و پایداری است، به گونه‌یی که تقریبا تمام اراضی مشروب از سد گتوند، از جمله کشتزارهای گیاهان حساس به کیفیت آب، شاهد رشد و بعضا جهش در میزان تولید و افزایش شاخص عملکرد در واحد سطح بوده‌اند.»

 وی تصریح کرد: «میانگین میزان هدایت الکتریکی آب رها شده توسط سد گتوند طی ماه‌های گذشته در حد استانداردهای تکلیف شده بوده، حال آنکه همین شاخص که بیانگر میزان شوری و آلودگی آب است، در فاصله رها شدن از دریچه‌های این سد تا رسیدن به آبادان و خرمشهر، حدودا 12برابر شده و از مرز 10 هزار واحد گذر می‌کند.» سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به اینکه در نخستین اراضی کشاورزی که آب سد گتوند را دریافت می‌کنند، محصولات زراعی با حساسیت بالا به شوری آب کشت می‌شود، افزود: «شایسته است تا با پرهیز از پیش‌داوری، مبتنی بر داده‌های حقیقی و عینی به مشکلات ناشی از رودخانه کارون پرداخته شود تا عزم عمومی جهت بهبود شرایط، صرف امور نامرتبط با مشکل نشود.» بهروز مرادی با دعوت از منتقدان جهت بررسی اطلاعات واقعی و تمکین بر تصمیم دولت، ابراز امیدواری کرد تا تلاشی ملی جهت بهبود کیفیت آب رودخانه کارون از طریق پرداختن به مشکلات حقیقی این رودخانه صورت گیرد.

21میلیون کارت سوخت در دست مردم

شانا| الزامی شدن استفاده از کارت‌های سوخت شخصی به همراه راه‌اندازی نسل جدید کارتخوان‌ها، افزون بر آنکه مدیریت دقیق مصرف سوخت در کشور را به همراه دارد، درصد تخلف در جایگاه‌های عرضه سوخت را به صفر می‌رساند. محمدرضا موسوی‌خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره نسل جدید کارتخوان‌های عرضه سوخت گفت: نسل جدید کارتخوان‌ها از جمله طرح‌های مهم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است. از آنجا که سالانه ۲۰ میلیارد تومان برای نگهداشت سامانه قدیمی کارت‌خوان‌ها هزینه می‌کردیم و هزینه گزافی برای دولت محسوب می‌شد از پارسال به این فکر افتادیم که با یاری گرفتن از بخش خصوصی مورد تایید نظام جمهوری اسلامی، در شبکه هوشمند شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی فراخوانی اعلام کنیم تا با استفاده از امکانات بخش خصوصی، تجهیزات قدیمی کارتخوان‌ها را به گونه‌یی که هزینه‌یی بر دوش دولت تحمیل نشود، روزآمد کنیم. وی افزود: کارگروه‌های مختلفی برای بررسی این موضوع تشکیل شد که بر اساس آن، شبکه بانکی کشور به عنوان بهترین و امن‌ترین گزینه برای استفاده در این سامانه انتخاب شد، زیرا افزون بر قابل اعتماد بودن برای مردم، از محل تراکنش خودپردازها نیز درآمدبه دست می‌آوردند. موسوی‌خواه با اشاره به راه‌اندازی نخستین مجموعه کارت‌خوان‌های جدید سوخت در جایگاه آزادی اظهار کرد: برنامه جدیدی برای شبکه هوشمند جایگاه‌های سوخت تدوین شده است که مشکلات تجهیزات قدیم مانند حافظه بسیار محدود و هزینه فراوان را ندارد. موسوی‌خواه با اشاره به اطلاع‌رسانی‌هایی که در مدت اخیر در این باره انجام شده است، اظهار کرد: اکنون بیش از ۲۱ میلیون کارت سوخت در اختیار صاحبان خودروهاست، اما نمی‌دانیم چند نفر کارت خود را در اختیار دارند یا چند نفر آن را گم کرده‌اند. به همین سبب به زودی در یک فراخوان فرصتی را مشخص می‌کنیم که مردم بر اساس آن از کارت سوخت خود استفاده کنند.

 

ارسال نظر