کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۳:۵۱
کد خبر: ۱۲۵۶۱۸

احتمال افزایش تولید نفت روسیه

تسنیم| به گزارش رویترز، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفت اگر کمبود عرضه به بازار جهانی نفت لطمه بزند، روسیه و دیگر تولید‌کنندگان مهم نفت ممکن است تولید نفت را باز هم افزایش دهند.

کاهش احتمالی صادرات نفت ایران در سال جاری میلادی به دلیل تحریم‌های امریکا و همچنین کاهش تولید نفت در ونزوئلا، لیبی، کانادا و دریای شمال موجب شده تا قیمت نفت در هفته‌های اخیر افزایش یابد.

اوپک و متحدانش از جمله روسیه در ماه ژوئن توافق کردند که تولید خود را مجموعا یک میلیون بشکه افزایش دهند که سهم روسیه از این افزایش 200 هزار بشکه است.

نواک گفت: اگر ما به بیش از یک میلیون بشکه نفت نیاز داشته باشیم، من این احتمال را رد نمی‌کنم که بتوانیم به صورت فوری آن را مورد بحث قرار دهیم و یک تصمیم فوری بگیریم. وی افزود: کشورهای مهم تولید‌کننده نفت ممکن است دور هم جمع شوند و وضعیت بازار را از طریق کنفرانس تلفنی مورد بحث قرار دهند.

وی همچنین گفت، روسیه ممکن است در صورت نیاز، تولید خود را بیش از 200 هزار بشکه افزایش دهد.

کاهش واردات نفت کره‌جنوبی از ایران

ایسنا| به گزارش رویترز، واردات نفت خام کره‌جنوبی از ایران در ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40.3درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان از ژانویه سال ۲۰۱۵ تاکنون رسید.

آمار گمرکی نشان می‌دهد کره‌جنوبی که یکی از مشتریان آسیایی بزرگ نفت ایران است، ۶۸۶ هزار و ۸۴۹ تن یا معادل ۱۶۷ هزار و ۸۲۰ بشکه در روز نفت ایران را در ژوئن وارد کرد که در مقایسه با 1.15 میلیون تن در ژوئن سال ۲۰۱۵، به میزان 40.3درصد کاهش داشت. همچنین در مقایسه با میزان واردات در ماه مه، 9.5درصد کاهش نشان داد.

در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، خرید نفت کره جنوبی از ایران 33.9درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به 6.13 میلیون تن یا معادل ۲۴۸ هزار و ۳۶۷ بشکه در روز رسید.

این کاهش در آستانه بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران روی داده است. با این حال سئول سرگرم مذاکره با واشنگتن برای دریافت معافیت از تحریم‌ها و ادامه واردات نفت از ایران است. منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که در ماه آگوست واردات نفت کره‌جنوبی از ایران ممکن است برای نخستین‌بار در 6سال گذشته به صفر برسد.

تشکیل کمیته راهبردی گاز ایران و عمان

شانا| مهران امیرمعینی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، درباره تازه‌ترین تحولات مذاکرات ایران و عمان برای صادرات گاز به این کشور اظهار کرد: پس از نهایی شدن چارچوب همکاری بین ۲ کشور و امضای آن از سوی وزیران نفت ایران و عمان، فراخوان برای انتخاب پیمانکار داده می‌شود.

وی با بیان اینکه مذاکره بر سر مسائل حقوقی این قرارداد نیز ادامه دارد، تاکید کرد: البته باید به این نکته توجه داشت که مسائل حقوقی پیچیدگی خاص خود را دارد و زمان‌بر است. امیرمعینی به سفر هیات عمانی به ایران در اواخر اردیبهشت ماه اشاره کرد و افزود: در این سفر درباره بخشی از چارچوب همکاری میان ۲ کشور بحث شد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران پیش‌تر در این مورد گفته بود: پروژه صادرات گاز ایران به عمان قرار است با همکاری ۲ کشور انجام شود. گاز تحویلی در صحار خواهد بود و در کارخانه ال‌ان‌جی عمان به شکل ال‌ان‌جی تحویل ایران می‌شود که به نوعی سوآپ گاز است. باید گفت که بازاریابی آن نیز ازسوی شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود. در این زمینه هر کشور دارای قوانین خودش است، بنابراین پروژه پیچیده می‌شود. در این زمینه بحث‌های فراوانی شده و حل کامل آن به زمان نیاز دارد.

بیانیه اوپک؛ ملاک سهمیه تولید

ایسنا| رییس کمیته قراردادهای نفتی ایران گفت: ملاک سهمیه تولید هر کشور بیانیه سازمان اوپک است این بیانیه در اجلاس اوپک به تصویب همه اعضا رسیده و به تمام شرکت‌های نفتی و تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان اطلاع‌رسانی شده است.

علی ادیانی با اشاره به اظهارات وزیر انرژی عربستان مبنی بر اینکه نظارت مشترک وزیران اوپک و غیراوپک دیگر پایبندی کشورها را نسبت به سهمیه تولید رصد نمی‌کند بلکه توافق کنونی بنا را بر سقف تولید جمعی می‌گذارد گفت: این نظر شخصی ایشان است و نظر اوپک نیست. آنچه در بیانیه اعضای اوپک بود و در سایت سازمان اوپک وجود دارد مبنای عمل است و به تمام شرکت‌های نفتی و تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نفت اطلاع داده شده است. مبنای عملکرد بیانیه‌یی است که سازمان اوپک اعلام کرده است.

وی در ادامه گفت: مصوب اعضای اوپک این بود که اجماع 2016 را تایید کرد؛ اتفاقی که افتاد این بود که از سال 2016 تاکنون حدود یک میلیون 800 هزار بشکه کاهش تولید نسبت به سقف مصوب 2016 داشته‌ایم که یک میلیون و 200 هزار بشکه مربوطه به تولید اعضای اوپک بوده و 600 هزار بشکه مربوطه با کاهش اعضای غیراوپک بوده است.

 

ارسال نظر