نامه نماینده ایران در اوپک به ترامپ

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۳:۴۳
کد خبر: ۱۲۵۶۱۷

حسین کاظم‌پور‌اردبیلی نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک در ایمیلی از دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده خواست تا به جای توسل به ذخایر راهبردی نفت امریکا، SPR، برای کاهش بهای نفت به تحریم صادرات نفتی ایران پایان دهد. نماینده ایران در اوپک در ایمیل خود به دونالد ترامپ نوشت: «آقای رییس‌جمهور، توصیه من به شما این است که برای کاهش قیمت‌ها از ذخایر راهبردی نفت امریکا استفاده نکرده و در عوض دست از تحریم نفت ایران ‌بردارید.»

به گزارش رویترز و به نقل از منابع مطلع، با افزایش فشارهای سیاسی و نزدیک شدن به انتخابات کنگره در ماه نوامبر، دولت ترامپ در نظر دارد تا به ذخایر راهبردی نفت امریکا متوسل شود. ترامپ همچنین درصدد است تا پس از خروج از توافق هسته‌یی با ایران جلو صادرات نفت این کشور را نیز بگیرد.

کاظم‌پور در ادامه نوشت: «آقای رییس‌جمهور، همان‌طور که پیش‌بینی کرده بودم، چون ظرفیت لازم برای جبران خلأ حاصل از صادرات نفت ایران وجود ندارد، می‌خواهید به ذخایر راهبردی نفت امریکا متوسل شوید. اما این اقدام پیامدهای بی‌شماری خواهد داشت.» ترامپ عربستان سعودی و برخی دیگر از اعضای اوپک را برای جبران خلأ حاصل از تحریم صادرات نفتی ایران به دست امریکا تحت فشار قرار داده است. ایران روزانه 2.5میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و براساس تخمین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اجرایی شدن تحریم‌های امریکا در چهارم نوامبر این مقدار به نصف خواهد رسید. این خبرگزاری به نقل از نماینده ایران در اوپک افزود: «عربستان سعودی، امارات متحده عربی و روسیه ادعا کردند که می‌توانند خلأ 2.5میلیون بشکه‌یی را در روز جبران کنند. این یک اشتباه محاسباتی بوده است آقای رییس‌جمهور! شما به دام آنها افتاده‌اید و قیمت نفت بالا خواهد رفت.» به گزارش بلومبرگ، این نخستین‌بار نیست که این مقام ایرانی به سیاست‌های ترامپ واکنش نشان داده است. کاظم‌پور اوایل ماه جاری گفته بود که توییت‌های ترامپ در انتقاد به اوپک، بهای هر بشکه نفت را ۱۰ دلار افزایش داده است. کاظم‌پور همچنین در نامه خود نوشت: «اگر ما در ایران تنها یک ماه صادرات نفت‌مان را متوقف می‌کردیم تا نشان دهیم که می‌توانیم چه بلایی بر سر اقتصاد دنیا بیاوریم، در تصمیم خود تجدیدنظر می‌کردید. اما ما یک کشور متمدن و یک دولت مسوول هستیم. »

 

ارسال نظر