کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۲:۲۵
کد خبر: ۱۲۵۳۷۸

کاهش قیمت نفت به‌دنبال نرمش امریکا

ایسنا| قیمت‌ نفت پس از اینکه امریکا اعلام کرد درخواست‌ها برای معافیت از تحریم‌ها علیه صادرات ایران را بررسی خواهد کرد، در معاملات روز چهارشنبه سقوط کرد. همین‌طور، شدت گرفتن تنش بین دو اقتصاد بزرگ جهان و تهدید امریکا برای اعمال تعرفه‌های بیشتر بر کالاهای چینی، نیز در کاهش قیمت نفت موثر بود.

به گزارش رویترز، بهای معاملات آتی نفت برنت 1.10 دلار یا 1.4درصد کاهش یافت و به 77.76دلار در هر بشکه رسید. بهای نفت امریکا با ۶۸ سنت یا 0.9درصد کاهش به 73.43 دلار رسید. هر دو قیمت پایه در معاملات روز سه‌شنبه پس از اینکه آمار نشان داد ذخایر نفت امریکا هفته گذشته بیش از حد کاهش پیدا کرده است، افزایش پیدا کرده بودند.

در حالی که واشنگتن پیش‌تر به کشورها اعلام کرده بود باید کلیه واردات نفت ایران را تا چهارم نوامبر متوقف کنند، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که واشنگتن درخواست‌های برخی کشورها برای معافیت از تحریم‌ها را که قرار است در نوامبر برای جلوگیری از صادرات نفت ایران به اجرا دربیایند، بررسی خواهد کرد. پمپئو گفت: کشورهای متعددی نزد امریکا آمده و خواستار معافیت از تحریم‌های نفتی ایران شدند. ما این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

هشدار ایران به هند درباره کاهش خرید نفت

تسنیم| به گزارش پایگاه خبری ان‌دی‌تی‌وی، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در هند هشدار داد اگر دهلی نو نفت کشورهای عربستان‌سعودی، امریکا و روسیه را جایگزین نفت خام ایران کند، تهران امتیازات ویژه‌یی که به هند ارائه می‌کند را لغو خواهد کرد. مسعود رضوانیان رهقی این اظهارات را در میزگردی که از سوی جبهه اقلیت‌های هند برگزار شده بود، بیان داشت. وی با بیان اینکه ایران به عنوان دارنده منابع عظیم انرژی، نزدیک‌ترین و امن‌ترین منبع تامین انرژی هند است گفت: ایران یک بازار باز برای تامین نیازهای هند همچون سوخت، اوره، و ال‌ان‌جی نیز محسوب می‌شود و تهران نیازهای هند را به خوبی می‌شناسد. سرپرست سفارت ایران در دهلی‌نو همچنین با انتقاد از رویکرد دولت هند در قبال ایران گفت، تهران هر زمان که مقدور بوده، تلاش کرده در زمینه‌های راهبردی نظیر انرژی و ارتباطات به هند یاری برساند، اما دهلی‌نو تعهدات خود در زمینه سرمایه‌گذاری در بندر چابهار را به‌طور کامل اجرا نکرده است. رضوانیان رهقی گفت: اگر حضور هند در بندر چابهار دارای اهمیت راهبردی است، دهلی‌نو باید هر چه زودتر اقدامات لازم را در مورد این بندر به انجام برساند.

فروش گاز؛ منبع تامین ۴۰درصد یارانه مردم

شانا|حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در امور گاز، درباره جایگاه صنعت گاز در کشور گفت: اکنون به‌طور میانگین بیش از ۴۰درصد از یارانه مردم از طریق فروش گاز تامین می‌شود، همچنین استفاده از گاز به جای سوخت‌های میان تقطیر که سبب افزایش حجم صادرات بنزین، گازوئیل و مازوت می‌شود و نیز کمک به کاهش آلودگی محیط‌زیست، همه بیانگر موقعیت راهبردی گاز در کشور است.

معاون وزیر نفت، تامین گاز مستمر، پایدار و ایمن را وظیفه اصلی این شرکت برشمرد. وی همچنین ماموریت دیگر شرکت ملی گاز را حضور فعال در فرصت‌های مناسب تجارت جهانی گاز دانست و گفت: باید تلاش کنیم با ایجاد فرصت‌های رقابتی، حضور فعالی در این بازار داشته باشیم. عراقی در ادامه به سال گذشته اشاره کرد که با وجود سرمای شدید در همه استان‌های کشور، گاز هیچ شهری قطع نشد و خدمت‌رسانی این شرکت به‌طور مستمر ادامه یافت. وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برنامه این شرکت به‌منظور خصوصی‌سازی گفت: گام نخست، برون‌سپاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی است، بطوری که مالکیت در اختیار دولت و اجرای کار برعهده بخش خصوصی باشد که این کار هم‌اکنون در شرکت ملی گاز در حال انجام است

ضرر میلیونی توتال به‌خاطر خروج از ایران

تسنیم|  پاتریک پویانه مدیرعامل شرکت توتال به شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام گفت: توتال به‌دلیل خروج از طرح توسعه فاز 11 میدان گازی پارس‌جنوبی در خلیج‌فارس 40 میلیون دلار متضرر شده است. مدیر شرکت توتال اخیرا اعلام کرد که به دلیل عدم امکان معافیت از تحریم‌های جدید دولت امریکا، از پروژه پارس‌جنوبی ایران خارج می‌شود.

وی بار دیگر تاکید کرد که راه دیگری جز خروج از این پروژه نداشته است. پویانه گفت: شما نمی‌توانید بدون دسترسی به سیستم مالی امریکا در 130 کشور جهان فعالیت داشته باشید. بنابراین در حقیقت ما قوانین امریکا را اجرا می‌کنیم و مجبور بودیم ایران را ترک کنیم. شرکتی مثل ما باید به قوانینی که در موردش به اجرا گذاشته می‌شود احترام بگذارد. بنابراین ما باید از ایران خارج می‌شدیم. اما من امیدوارم یک روز بتوانیم به ایران برگردیم. پویانه تصریح کرد: برای شرکتی در مقیاس توتال که سالانه 15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد، زیان 40 میلیون دلاری چندان قابل‌توجه نیست. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در اوایل ماه مه اعلام کرد که از توافق هسته‌یی با ایران خارج می‌شود و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به اجرا خواهد گذاشت.

 

ارسال نظر