چین و هند در پی مهار اوپک

۱۳۹۷/۰۴/۱۶ - ۰۱:۴۵:۴۸
کد خبر: ۱۲۵۰۵۸

ایسنا| تایمز ایندیا گزارش داد پس از آنکه ماه گذشته مذاکرات رسمی میان هند و چین آغاز شد، یک مقام هندی بیان کرد که زمان مناسب فرا رسیده است. رونق تولید نفت و گاز امریکا، اهرم بزرگ‌تری در برابر اوپک می‌دهد.

این دو کشور در ۱۷درصد از مصرف نفت جهان سهیم هستند و اگر قیمت‌های نفت در نتیجه اقدامات اوپک بالا بماند، از جمله اقتصادهایی خواهند بود که شدیدترین آسیب را متحمل می‌شوند.

به علاوه این کشورها در تلاش برای محدود کردن نفوذ اوپک در بازار نفت جهانی ممکن است تنها نباشند. طبق گزارش بلومبرگ، اروپا و ژاپن که پیش از این رغبتی به پروژه‌های ضد اوپک نشان نمی‌دادند، ممکن است به این کلوب ملحق شوند. دلیل تمایل آنها برای پیوستن به اتحاد ضد اوپک این است که برخلاف سیکل‌های قبلی قیمت نفت، اکنون گزینه‌هایی برای سوخت‌های فسیلی وجود دارد. برقی‌سازی عرصه‌یی است که ممکن است، اوپک را با یک کارتل خریداران نفت مواجه کند.

هند، چین و اروپا همگی نام‌های بزرگی در به‌کارگیری خودروهای برقی هستند. ژاپن در تولید باتری پیش‌روست. اگر این کشورها همفکری کنند، ممکن است بازارهای نفت را متلاطم کرده و اوپک را فلج کنند. البته این سناریویی است که به وقوع پیوستن آن بعید به نظر می‌رسد. به عنوان مثال در هند یک نظرسنجی نشان داده است که ۹۰درصد از رانندگان هندی تمایل دارند از خودروهای برقی استفاده کنند البته به شرطی که دولت زیرساخت شارژ را فراهم کرده، مالیات جاده‌ها را کاهش و یارانه‌ها را افزایش دهد.

چین نیز به نوبه خود در به‌کارگیری خودروهای برقی پیش‌روست. این کشور بیش از ۵۰درصد فروش جهانی خودروهای برقی در سال گذشته را به خود اختصاص داد. با این حال این امر به مدد یارانه‌های دولتی سخاوتمندانه برای سازندگان خودروهای برقی حاصل شد که تا سال ۲۰۲۰ به صفر کاهش پیدا خواهد کرد.

چین و هند با چالش‌هایی در به‌کارگیری خودرو برقی مواجه هستند. اروپا می‌تواند کمک کرده و سود هم ببرد. به خصوص که اروپا، چین، هند و ژاپن به اتفاق یکدیگر ۶۵درصد از خودروهای جهان را تولید می‌کنند و عمده این خودروها در اروپا تولید می‌شوند و این کشورها ۳۵درصد از نفت جهان را مصرف می‌کنند و مایلند که این میزان کاهش پیدا کند.

اگر این کشورها با یکدیگر متحد شوند، می‌توانند تغییر تدریجی یا سریع‌تری برای به‌کارگیری خودروهای برقی داشته باشند و همه ‌چیز به موافقت یا عدم موافقت اوپک با پایین نگهداشتن قیمت‌های نفت بستگی دارد.

 

 

ارسال نظر