کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۷:۱۵
کد خبر: ۱۲۴۸۱۳

دنبال جیره‌بندی در اصفهان نیستیم

ایسنا| مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: به هیچ‌وجه دنبال جیره‌بندی آب در اصفهان نیستیم؛ چرا که معایب انجام این طرح بسیار بیشتر از محاسن آن است. هاشم امینی اظهار کرد: تاکید وزیر نیرو این است که به هیچ عنوان آب در هیچ جا جیره‌بندی نشود و به هر نحوی که شده تامین آب در استان‌ صورت گیرد. وی افزود: در استان اصفهان برای تامین آب قرار شده که از آب سد زاینده‌رود، حفر چاه و چاه‌های استیجاری استفاده شود و به هر نحوی که شده مانع از جیره‌بندی آب شویم. امینی با بیان اینکه در بحث توزیع نیز قرار شده به نحوی عمل شود که با کمترین میزان افت فشار روبه‌رو شویم، اظهار کرد: در برخی نقاط شاهد افت فشار و قطع آب بوده‌ایم که آن هم در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شده است. وی تصریح کرد: به لحاظ مشکلات فنی و خدماتی جیره‌بندی آب معایب زیادی را در بر دارد و به همین دلیل سیاست شرکت آب و فاضلاب اصفهان این است که به هیچ عنوان جیره‌بندی آب صورت نگیرد.

سرگردانی نفتکش‌های شرکت BP در سواحل چین

ایسنا| چهار ابرنفتکش چارتر شرکت BP که مجموعا حامل 8 میلیون بشکه نفت هستند، بیش از دو ماه است که در ساحل شرق چین نگه داشته شده‌اند. سرگردانی این نفتکش‌ها ممکن است، نشان‌دهنده ضعیف شدن تقاضا از سوی پالایشگاه‌های مستقل چینی باشد. شرکت BP یکی از نخستین شرکت‌های نفتی غربی است که فروش نفت خام به پالایشگاه‌های مستقل چین را آغاز کرد. این پالایشگاه‌های کوچک برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۵ سهمیه واردات نفت را از سوی دولت دریافت کردند. شرکت BP معمولا نفت را از غرب آفریقا به استان شاندونگ که محل فعالیت اکثر پالایشگاه‌های مستقل چین است، می‌برد. اما اکنون به دلیل قیمت‌های بالای نفت و مقررات مالیاتی جدیدی که چین در اول مارس معرفی کرد، تقاضا از سوی این پالایشگاه‌ها ضعیف شده است. پیش از این پالایشگاه‌های مذکور از روزنه‌های متعدد فرار مالیاتی در چین استفاده کرده بودند. اما چین اول مارس مقررات مالیاتی و مکانیسم‌های گزارش‌دهی جدیدی معرفی کرد تا با فرار مالیاتی پالایشگاه‌های مستقل مقابله کند. این مقررات مالیاتی جدید به حاشیه سود پالایشگاه‌های مستقل لطمه زده و ممکن است خرید نفت آنها را محدود کند و احتمالا بر رشد تقاضا در بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان تاثیر بگذارد.

کاهش تنش آبی در مازندران

ایرنا| مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی مازندران گفت که بارش‌های بهاری و کاهش تنش آبی نیاز به باروری ابرها در این خطه شمال کشور را برای سال زراعی جاری منتفی کرد.

محمدابراهیم یخکشی افزود: برای سال زراعی جاری طرح باروری ابرها به‌طور جدی در دستور کار قرار داشت، اما افزایش میزان بارندگی در بهار باعث شد تا مذاکرات با شرکت مجری به سمت اجرایی شدن پیش نرود و فعلا پرونده برای امسال بسته شده است. یخکشی ادامه داد: با وجود جبران بخشی از کمبود آب با بارش‌های بهاری، میزان بارندگی همچنان در مقایسه با سال گذشته 15درصد کمتر است. وی میزان کاهش روان آب و آب‌های سطحی در رودخانه‌های مازندران را هم طی سال زراعی جاری تاکنون (مهر 96 تا پایان بهار 97) حدود

40 درصد اعلام کرد. مدیرعامل آب منطقه‌یی مازندران گفت که میزان کاهش ذخایر منابع آبی در این استان در سال جاری در مقایسه با سال گذشته نیز به حدود 30 درصد رسید. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی مازندران ثمرات بارش باران بهاری را در مازندران فروکش کردن تنش آبی در مزارع برنجکاری این خطه شمال کشور دانست و گفت که سطح زیرکشت شالیزارهای جامانده از زراعت با این‌بارش‌ها از حدود 20 هزار هکتار پیش‌بینی شده به 6 هزار هکتار کاهش یافت. وی افزود: برای نگهداشت وضعیت موجود کشت و کار برنج، آب سد شهید رجایی در ساری و گلورد در نکا روی کشاورزان باز شد تا آنها بتوانند حق‌آبه خود را داشته باشند.

دیدار NPC با بهارستانی‌ها

نیپنا| رضا نوروززاده معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دیدار با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تشریح شرایط کنونی و چشم‌انداز آینده صنعت اظهار کرد: امروز فرصتی مناسب برای گفت‌وگو و رایزنی مدیران با نمایندگان عضو کمیسیون صنعت است و امید است که درپایان به یک همگرایی و جمع‌بندی مطلوب برسیم. وی تصریح کرد: باید با درایت و تدبیر مدیران و نمایندگان در شرایط جدید به وجود آمده حاشیه امنی برای تولید‌کنندگان محصولات پتروشیمی ایجاد کنیم و همزمان روند توسعه و هدف‌های اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم. بر پایه این گزارش در ادامه این نشست علی محمد بساق‌زاده مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ارائه گزارشی آخرین وضعیت تولید محصولات مختلف و نیز روند توسعه طرح‌ها را تشریح کرد و گفت: 57 مجتمع تولیدی با ظرفیت 72 میلیون تن در حال فعالیت هستند و 63 طرح با ظرفیت 72میلیون تن نیز در حال ساختند

و43 طرح نیز باظرفیت 97 میلیون تن ظرفیت در مجموع با 105 میلیارد دلار برآورد سرمایه‌گذاری برای توسعه برنامه‌ریزی شده است. عضو هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: امسال پتروشیمی‌های کاوه، مرجان، نیروگاه فاز نخست دماوند، متانول بوشهر و نیز پتروشیمی ابن سینا وارد مدار تولید می‌شوند و باید تاکید کرد که چندین طرح نیز مراحل پایانی ساخت را طی می‌کنند.

 

ارسال نظر