کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۲۷

افزایش تولید نفت کویت

تسنیم| بخیط الرشیدی وزیر انرژی کویت گفت؛ کشورش بر اساس توافق میان اوپک و غیراوپکی‌ها برای افزایش یک میلیون بشکه‌یی نفت از روز یک‌شنبه تولید نفت خود را به میزان 85هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد. به گزارش رویترز، الرشیدی افزود: «کویت بر اساس توافق هفته گذشته تولید نفت خود را به 2.785 میلیون بشکه خواهد رساند که 85 هزار بشکه بیشتر از ماه مه ‌است. »

اوپک، روسیه و چند کشور دیگر تولید‌کننده نفت توافق کرده‌اند که از ماه جاری میلادی، تولید خود را حدود یک‌میلیون بشکه در روز افزایش دهند. عربستان قصد دارد تولید خود را در ماه جولای به 11 میلیون بشکه برساند و روسیه هم گفته تولید خود را بیش از 200 هزار بشکه افزایش خواهد داد.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا دیروز در توییتی اعلام کرد، ملک سلمان پادشاه عربستان با درخواست وی برای افزایش تولید نفت به میزان «شاید 2 میلیون بشکه» جهت جبران کاهش عرضه نفت ایران و ونزوئلا موافقت کرده است. مقامات سعودی اظهارنظری در این باره نکرده‌اند.

هزینه گزاف افزایش دما در تهران

باشگاه خبرنگاران جوان| غلامرضا خوش‌خلق مدیرعامل شرکت برق منطقه‌یی تهران با اشاره به اینکه ما‌به‌ازای افزایش هر یک درجه حرارت در کشور حدود 1500مگاوات و در حوزه تحت پوشش این شرکت حدود 150 تا 200 مگاوات افزایش مصرف برق خواهیم داشت، اعلام کرد: در ساعات مختلف شبانه‌روز، نوع مصرف برق، تعیین‌کننده میزان مصرف است، مهم این است که مردم بین ساعت 12 تا 16 بهینه مصرف کنند تا بتوانیم از تابستان به خوبی عبور کنیم.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه وضعیت نیروگاه‌های برق‌آبی چندان مناسب نیست، احتمال اینکه ما در بعضی از نقاط دچار مشکل شویم وجود دارد؛ ولی اگر مشترکان برق بهینه مصرف کنند به عنوان مثال حتی یک لامپ را هم خاموش کنند یا دمای سیستم سرمایشی محل کار یا سکونت خود را بین 24 تا 26 درجه تنظیم کنند، می‌توانیم به خوبی و بدون محدودیت از پیک بار (اوج مصرف برق) در تابستان عبور کنیم.

خوش‌خلق با تاکید بر رشد 6 درصدی سالانه مصرف برق کشور گفت: ایران از نظر مصرف برق رتبه 18 دنیا را دارد و 3 برابر متوسط مصرف برق در دنیا برق مصرف می‌شود.

نارضایتی اتیلنی‌ها از سامانه «نیما»

ایسنا|  عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به جلسه مدیرعاملان شرکت‌های پتروشیمی با معاون اول رییس‌جمهور و مسوولان وزارت نفت گفت: در این جلسه شرکت‌های پتروشیمی اعلام کردند اگر شرایط‌شان همانند قبل باشد و خوراک با تخفیف به آنها ارائه شود، حاضر هستند ارز خود را در سامانه «نیما» ارائه کنند، زیرا در این صورت ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان اختلاف بین قیمت خوراک و کالایی که صادر می‌کنند، خواهد بود. حمید حسینی از ناراضی بودن تولید‌کنندگان اتیلن در مورد ارائه ارز در سامانه «نیما» خبر داد و گفت: این واحدها اتان را تبدیل به اتیلن می‌کنند و ۴۰ تا ۵۰ دلار اختلاف قیمت دارند که بخشی از آن به دلیل حمل و نقل و بخشی هزینه تبدیل است. آنها انتقاد دارند که این تصمیم برای آنها سودآور نیست و سهام آنها افت می‌کند و اصرار دارند دولت به آنها کمک کند و شرایط را تحمیل نکند.

طبق مصوبه دولت به صادرکنندگان پتروشیمی 6 ماه فرصت داده شده که ارز حاصل از صادرات را به سامانه «نیما» وارد کنند که با توجه به میزان صادرات تاکنون 2میلیارد یورو به سامانه «نیما» وارد شده و 6 ماه فرصت برای واریز ۱۰میلیارد یورو به سامانه «نیما» است.

تنها 4درصد؛ ورودی سدهای سیستان‌وبلوچستان

پاون| حجم بارش‌های استان سیستان‌وبلوچستان از ابتدای سال آبی 97-96 تاکنون به 27 میلی‌متر رسیده است که در مقایسه با 94 میلی‌متر بارندگی سال گذشته، نزولات جوی این استان کاهش 72درصدی نسبت به سال پیش داشته و در مقایسه با مدت متوسط درازمدت هم افت 74درصدی را نشان می‌دهد.

بر این اساس سیستان‌وبلوچستان دومین استان کم‌بارش کشور در مقایسه با سال گذشته بوده و در قیاس با مدت متوسط درازمدت بدترین شرایط را در میان 31 استان کشور تجربه می‌کند. این روند موجب شده تا منطقه هوشک سراوان سیستان‌وبلوچستان هم با 3.3 میلی‌متر بارندگی، کم‌بارش‌ترین نقطه کشور باشد.

افت بارندگی‌های این منطقه موجب شده تا روان‌آب‌های استان هم با کاهش بسیار محسوسی روبه‌رو شده و به تبع آن سدهای استان نیز با کاهش بی‌سابقه ورودی آب به مخزن مواجه شوند. بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت سدهای هفت‌گانه استان سیستان‌وبلوچستان (چاه‌‌نیمه، چاه نیمه4، ماشکید علیا، زیردان، پیشین، خیرآباد، شی‌کلک) حکایت از افت 96درصدی آب ورودی به مخازن سدهای این استان دارد.

بر این اساس، از این حیث سدهای سیستان‌وبلوچستان نیز در کنار استان هرمزگان پایین‌ترین میزان ورودی آب را در کشور ثبت کرده‌اند.

 

ارسال نظر