آب خوزستان به حالت عادی بازگشت

۱۳۹۷/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۲۶
آب خوزستان به حالت عادی بازگشت

مردم خوزستان در چند روز گذشته سختی زیادی در تامین آب آشامیدنی خود کشیده است. مساله پس از گذشت چند روز از شوری و بوی نامطبوع آب شرب به مسمومیت در روستاهای رامهرمز سرایت کرد و بازار شایعات درباره صادرات آب سرشاخه‌های کارون به بصره عراق و کویت گرم شد. اما در میان هیاهوها، صدای تکذیب پیاپی مسوولان در میان اعتراضات مردم و نیز شایعات صادرات آب گم شد. با این حال با ترمیم خط لوله غدیر، غلظت ذرات یونیزه آب به میزان متعارف خود یعنی حدود 3هزار و 800 میکروموس نزدیک شد و مسوولان وعده داده‌اند از 15تیر ماه که خط لوله دوم غدیر به بهره‌برداری می‌رسد، این عدد را به 2هزار نزدیک کنند.

 فرسودگی لوله آب

مشکل از آنجا آغاز شد که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان خط لوله غدیر که آب رودخانه کرخه را به شهرهای خرمشهر و آبادان می‌برد دچار آسیب‌دیدگی شد. با ترمیم خط لوله مشکل پوسیدگی بخشی از خط لوله از جای دیگری سر باز کرد و دست‌اندرکاران به این نتیجه رسیدند که باید قسمتی از لوله را به طور کامل عوض کنند. اما شوری آب افزایش محسوسی داشت.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان شوری و سختی آب طی چند روز اخیر را به دلیل برداشت آب از بهمنشیر و کارون دانست و افزود: در این مدت میزان سختی و شوری آب این شهرستان به 12هزار میکروموس بر مترمکعب رسید.

در همین ارتباط صادق حقیقی‌پور، مدیرعامل شرکت آبفای استان خوزستان دو روز پیش اعلام کرد که با تلاش اکیپ‌های عملیاتی، آسیب‌دیدگی خط یک غدیر ترمیم شده و این خط با تمام ظرفیت در مدار قرار گرفته است. علیرضا خلیلی‌نیا، رییس امور آب و فاضلاب شهرستان آبادان نیز دیروز با اشاره به اینکه با وارد مدار شدن مجدد خط لوله غدیر درحال حاضر درجه غلظت ذرات یونیزه(EC) آب این شهرستان به 3هزار و 800 میکروموس رسیده است، گفت:«براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته با بهره‌برداری از خط دوم پروژه آبرسانی غدیر به شهرهای آبادان و خرمشهر در نیمه تیر ماه سال جاری و به تبع آن توقف برداشت آب از رودخانه‌های کم کیفیت منطقه ازجمله بهمنشیر برای آبرسانی مطمئنا EC آب آبادان نیز به میزان EC طرح غدیر خواهد رسید.»

در این راستا مهرداد قنواتی، سرپرست معاونت بهره‌برداری آبفای خوزستان یادآور شد:«با توجه به اینکه حدود 70درصد آب تصفیه‌‌خانه‌های این منطقه از طرح آبرسانی غدیر تامین می‌شود بنابراین همواره تلاش کرده‌ایم با مدیریت برداشت تامین و توزیع EC آب را کنترل کرده و روی عددی حدود 3تا 4هزار میکروموس نگه داشته شود. اما طی 10روز گذشته به دلیل مشکلات یاد شده EC آب به ‌شدت افزایش پیدا کرده و مشکلات متعددی را برای اهالی این مناطق پدید آورده است.

از طرفی پروژه خط لوله غدیر 2 نیز درحال اجراست که به گفته استاندار خوزستان، بهره‌برداری از آن تا 15تیر ماه صورت خواهد گرفت. به گزارش ایرنا، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در رابطه با طرح غدیر 2 بیان کرد:«هدف دولت خدمتگزار تامین آب شرب با کیفیت 600 میکروموس از آب رودخانه دز در مدت 3سال به 25شهر ازجمله آبادان، شادگان، خرمشهر، چوئبده و اروندکنار و یک هزار و 609 روستا در قالب طرح انتقال آب غدیر است. البته طرح پایدار آب در این استان به ‌خصوص برای شهرهای آبادان و خرمشهر درحال اجراست و پیش‌بینی می‌شود ظرف 3تا 4سال آینده آب شرب مورد نیاز کل شهرهای استان از رودخانه دز تامین شود که در این صورت میزان EC آب شهرهای استان به 600 میکروموس بر مترمکعب خواهد رسید که وضعیت بسیار ایده‌آلی است.»شریعتی که شنبه شب در برنامه تلویزیونی شبکه استانی خوزستان سخن می‌گفت، ‌اظهار کرد:«با تخصیص اعتبار لازم از سوی هیات دولت در سال 1396و در اولویت قرار دادن اجرای خط آبرسانی غدیر 2 به شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در مدت 10ماه حدود 100کیلومتر خط لوله اجرا شد.»

وی افزود: برای اجرای این خط تاکنون بیش از 9هزارمیلیارد ریال هزینه شده و کارهای اجرایی آن در مراحل پایانی است.

صابر علیدادی، معاون آبرسانی آب و برق خوزستان هم از فعالیت شبانه‌روزی 17 اکیپ برای تکمیل خط غدیر دوم برای شهرستان‌های آبادان و خرمشهر خبر داد و افزود:«طبق پیش‌بینی انجام شده، قرار بود این خط تا پایان شهریور ماه به اتمام برسد که با اختصاص اعتبار مورد نیاز و حمایت استاندار خوزستان این طرح تا 15تیر ماه تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.»

وی با تاکید بر اینکه از نیمه تیر ماه EC آب آبادان به دو هزار و 300 میکروموس خواهد رسید، گفت: « طی روزهای اخیر به دلیل آسیب‌دیدگی، خط انتقال آب از رودخانه کرخه به شهرهای خرمشهر و آبادان قطع شده بود و در پی این اتفاق، کیفیت آب منطقه نیز به دلیل برداشت از رودخانه بهمنشیر نامطلوب شده و EC آب افزایش یافته بود که از روز گذشته با ترمیم خط غدیر و استفاده مجدد از منابع آبی این پروژه برای آبرسانی به آبادان EC  آب نیز به شرایط مطلوب‌تری بازگشته است.»

اما برای تامین آب شرب مردم خوزستان علیرضا خلیلی‌نیا، رییس امور آب و فاضلاب شهرستان آبادان با اشاره به اینکه طی 10روز اخیر حدود 400هزار لیتر آب معدنی بسته‌بندی و پاکتی در مناطق یاد شده توزیع شده است، گفت: «هم‌اکنون 16تانکر درحال آبرسانی سیار به شهرهای آبادان و خرمشهر و 40تانکر نیز درحال آبرسانی سیار به روستاهای این دو منطقه هستند تا مشکل آب آبادان و خرمشهر برطرف شود.»

خلیلی‌نیا تاکید کرد:«56 تانکر یاد شده در ابعاد 16هزار، 32هزار و 40هزار لیتر در 3نوبت به طور متوسط 3هزار مترمکعب یا حدود 3میلیون لیتر آبرسانی سیار در شبانه‌روز داشته‌اند.»

برای کاهش شوری آب نیز استاندار خوزستان، سیاست‌ها و مطالعات آبرسانی وزارت نیرو در این استان را متمرکز در انتقال آب از طریق رودخانه‌های استان اعلام و بیان کرد:«در بحث پدافند غیرعامل به فکر ایجاد آب شیرین‌کن در استان هستیم».

وی افزود:«هم‌اکنون نیز در خرمشهر و آبادان واحدهای آب شیرین‌کن فعال هستند ضمن اینکه سرمایه‌گذارانی از هلند و اتریش بازدیدهایی برای اجرای طرح‌های آب شیرین‌کن از استان انجام دادند».

شریعتی درباره برخی خبرهای مطرح شده در فضای مجازی درخصوص انتقال آب به کویت و بصره عراق اظهار کرد:«به هیچ کشوری آب نمی‌دهیم و خودمان آب را نیاز داریم و زمینه برای مصرف آن را داریم.»

  مسمومیت بر اثر آب آلوده

در روستاهای رامهرمز 210 نفر بر اثر نوشیدن آب آلوده مسموم شدند. مدیرعامل شرکت آبفای روستایی خوزستان در اینباره گفت: مسمومیت گزارش شده در روستاهای رامهرمز ناشی از استفاده مردم منطقه از آب‌های خارج از شبکه توزیع آب شرب است و درحال حاضر آب شرب سالم در شبکه روستاهای شهرستان رامهرمز جاری‌ است.

به گزارش پاون، درویش‌علی کریمی با بیان اینکه منشأ آلودگی هنوز کاملا مشسخص نیست، ادامه داد: با آزمایش‌های صورت گرفته در آزمایشگاه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان به این نتیجه رسیدیم که مشکل از شبکه آب‌رسانی نبوده و در این باره نیز مرکز بهداشت استان هم صحه گذاشته‌اند و در خبری اعلام کردند که مسمومیت مردم از غیر آب شرب بوده و نظریه قطعی برای مسمومیت روستاییان منطقه احتمالا تا عصر امروز آماده و اعلام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان تصریح کرد: شرایط هم‌اکنون در روستاها بسیار عادی است و هیچگونه مراجعه مردمی از بابت مسمومیت به درمانگاه‌ها نیست و درحال حاضر فقط دو نفر در این خصوص بستری هستند که آن هم به جهت مراقبت بیشتر این عزیزان صورت گرفته است.

 

ارسال نظر