27 درصد شهرنشینان گرفتار شدیدترین تنش آبی

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۴۱۶
27 درصد شهرنشینان گرفتار شدیدترین تنش آبی

گروه انرژی|

رضا اردکانیان، وزیر نیرو صبح دیروز در نشست خبری سخنگوی دولت که با حضور وی و وزیر اقتصاد برگزار شد، تصویری از وضعیت منابع آب در قیاس با جمعیت در ایران ارائه و تصریح کرد که 17میلیون نفر از جمعیت 62 میلیون نفری شهری ایران در معرض شدیدترین نوع تنش آبی قرار دارند. او در این نشست خبری از 4برنامه دولت با ارزش 1000میلیارد تومان برای اجرای 1195پروژه در جهت کاهش این تنش سخن گفت. همچنین اردکانیان به مشکلات آب کرمانشاه و خوزستان به‌ خصوص در خرمشهر و آبادان که به‌ خاطر شرایط مد آب و ورود آب شور از دریا ایجاد شده نیز اشاره داشت و وعده داد که این مشکل تا نیمه تیر ماه حل می‌شود. وزیر نیرو همچنین در این نشست خبری گفته است که اگر عزم ملی و جمعی داشته باشیم با تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی می‌پذیریم که موضوع آب ساده است و نباید آن را به بخش‌های مختلف تقسیم کرد.

وزیر نیرو دیروز در نشستی خبری که با حضور سخنگوی دولت و وزیر اقتصاد برگزار می‌شد با بیان اینکه خط قرمز وزارت نیرو تامین آب شرب مورد نیاز برای همه شهروندان است در تشریح انواع مختلف مواجهه با چالش آب عنوان کرد: وقتی در منطقه‌یی میزان آب شرب موجود با آب شرب مورد نیاز برابری کند، می‌گوییم در سطح تنش است.

اگر مصرف و تقاضا تا 10درصد اضافه بر منابع آب موجود باشد، منطقه را زرد رنگ می‌دانیم. اگر این رقم 10تا 20درصد باشد، آن منطقه نارنجی است و در صورتی که تقاضا بیش از 20درصد باشد، قرمز رنگ خواهد بود.

وزیر نیرو در ادامه و براساس همین گفته‌های خود بیان کرده است: براساس گزارشی که اول سال جاری ارائه شد از 1157شهر و جمعیت 62 میلیون نفر 334شهر با جمعیت 34میلیون نفر در وضعیت تنش آبی قرار دارند.(در این جمعیت میزان آب شرب بیشتر از آب شرب مورد نیاز نیست) از این جمعیت 34میلیون نفری 17میلیون نفر در وضعیت تنش آبی قرمز و 17میلیون نفر دیگر نیز در 2 وضعیت زرد و نارنجی قرار دارند.

 4 برنامه 10 هزار میلیارد ریالی برای آب

رضا اردکانیان در ادامه به اقداماتی که برای بهبود وضعیت انجام گرفته، پرداخت. او با اشاره به مصوبه اخیر دولت برای اختصاص 10هزارمیلیارد ریال اعتبار برای کاهش تنش آبی در مناطق بحرانی کشور گفت: این اعتبار در 4محور برای تامین آب شرب اضطراری، ارتقای کیفیت و کمک به طرح‌های تامین آب پایدار شهرها و روستاهای کشور اختصاص پیدا کرده است. وی به جزییات اجرای این برنامه اشاره کرد و افزود: برنامه نخست مربوط به اجرای 101پروژه در 164شهر با اعتباری بالغ بر 432میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های تامین آب شرب اضطراری خواهد بود.

وزیر نیرو ادامه داد: برنامه دوم این طرح اجرای 54 پروژه در 57 شهر برای بهبود کیفیت آب شرب با اختصاص اعتباری بالغ بر 80 میلیارد تومان خواهد بود. طرح سوم این برنامه نیز به موضوع آبرسانی روستایی و سیار در میان 5 تا 6 هزار روستای کشور با اعتباری بالغ بر 200میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است.

وزیر نیرو در ادامه گفت: تکمیل 40پروژه در 59 شهر با اختصاص 288میلیارد تومان از محل اعتبار مصوب شده از سوی دولت چهارمین برنامه‌یی است که برای کاهش تنش آبی در کشور در نظر گرفته شده است. وی افزود: بر این اساس در مجموع یک هزار و 195پروژه در 280شهر کشور و آبرسانی به بیش از 5 هزار روستای کشور برای کاهش تنش آبی در دستور کار قرار گرفته است.

 حل مشکل آب خوزستان تا نیمه تیر

درحالی که در روزهای اخیر معضل کیفیت آب در 2 استان به ویژه استان خوزستان، زندگی مردم را با سختی‌های زیادی مواجه کرده است، وزیر نیرو در صحبت‌های دیروز خود به این موضوع واکنش نشان داده و گفته است: در روزهای اخیر در آبادان و خرمشهر مشکل شوری آب داشتیم که به خاطر شرایط مد آب و ورود آب شور از دریا ایجاد شده بود و تمهیداتی برای توقف ورود آب شور در نظر گرفته شد. وی با بیان اینکه اکنون کیفیت آب به نسبت روزهای قبل به مراتب بهتر است، اظهار کرد: با تکمیل طرح دوم پروژه آبرسانی غدیر به آبادان و خرمشهر تا نیمه تیر ماه موضوع حل می‌شود و مردم آب با کیفیت خواهند داشت.

 نقشه نامتوازن بارندگی

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت بارندگی‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: ما در 6 ماهه نخست سال آبی 97-96 که از مهر ماه گذشته شروع شد، دچار کم بارشی شدید بودیم به طوری که تا پایان اسفند فقط 100میلی‌متر بارندگی داشتیم اما خوشبختانه در فصل بهار به میزان قابل توجهی این کاهش جبران شد و امروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26درصد کم‌بارشی داریم.

وزیر نیرو اضافه کرد: البته در برخی استان‌ها میزان کم‌بارشی به مراتب بیشتر است به طوری که هرمزگان 70درصد، کرمان 58 درصد، سیستان و بلوچستان 73درصد و فارس 56 درصد کاهش بارندگی داشته‌اند. وی با بیان اینکه ما یک جامعه بدمصرف در منابع زیست محیطی هستیم، اظهار کرد: امروز شرایط بحرانی است با این حال نباید نقش رفتار مصرفی را در ایجاد بحران نادیده بگیریم.

اردکانیان در عین حال گفت: نگاهم به کم‌بارشی این است با وجود مشکلاتی که ایجاد می‌شود، یک فرصت هم وجود دارد و ما را موظف می‌کند که نگاهی به شیوه‌های مصرف داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: اگر تنها 10درصد بهره‌وری آب در بخش کشاورزی را بهبود بخشیم، مشکلی در تامین آب مورد نیاز نخواهیم داشت اما سخت‌ترین کار این است که به صرافت بیفتیم که به این مساله بپردازیم.

 اتحاد برای آب

وزیر نیرو با اشاره به تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی اظهار کرد: با این کار دیگر با خشکسالی مقابله نمی‌کنیم بلکه با کم آبی سازگار می‌شویم؛ یعنی می‌پذیریم که آب موضوع واحدی است و راه‌حل جمعی دارد. وی یادآور شد: در این راه همه باید مشارکت کنند به خصوص دستگاه‌هایی که ماهیت میان‌بخشی دارند؛ اگر روزی وزارت نیرو به اشتباه فکر کرده که به تنهایی متولی آب است، امروز هم باید هزینه آن را بدهد. اردکانیان ادامه داد: چه در کشورهای پرآب و چه کم آب این عرصه، عرصه چند انضباطه بوده و دارای وجوه فنی، اقتصادی، اجتماعی، تاریخی، فرهنگی و سیاسی است و اگر بی‌توجهی شود، وجه امنیتی هم خواهد داشت.

 هشدار درباره مصرف برق

وی در بخش ادامه این نشست خبری اظهار کرد: امسال سال ویژه‌یی است به طوری که کاهش بارش‌ها روی تولید برق هم اثرگذار است. سال گذشته 9هزار و 300مگاوات تولید برق‌آبی داشتیم، امسال حدود نزدیک به 4هزار و 500 مگاوات کاهش تولید برق آبی خواهیم داشت.

 وزیر نیرو افزود: اگر رشد معقول مصرف و برخی محدودیت‌ها از نظر فرسودگی تجهیزات را مدنظر داشته باشیم، رقمی معادل 5 هزار مگاوات کمبود تولید خواهیم داشت و اگر همین روابط مصرف را ادامه دهیم یعنی شروع خاموشی در کشور. وی گفت: ما این توان را داریم که از این مشکل عبور کنیم و تن به خاموشی ندهیم و برای آن هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

 انتقال خارجی آب روی میز نیست

به گزارش پایگاه اطلاعاتی وزارت نیرو، اردکانیان در بخش آخر نشست خبری سخنگوی دولت عنوان کرد: هیچ طرح و تصمیم و پروژه‌یی برای انتقال آب به هیچ کشوری نداریم. وزیر نیرو گفت: هم‌اکنون هیچ طرح و تصمیم و پروژه‌یی برای انتقال آب به هیچ کشوری نداریم و این موضوع مربوط به دهه 80 است.

وی یادآور شد: در آن مقطع زمانی اصلی‌ترین فرد مخالف اجرای این طرح، معاون وزیر نیرو در امور آب بود که امروز از بد حادثه برای دلالان، این فرد وزیر نیرو شده است و با اختیارات بیشتر فعلی‌اش به ‌شدت از وقوع این اتفاق جلوگیری خواهد کرد. اردکانیان تاکید کرد: این افراد هر روز در عرصه‌های مختلف آب شایعات جدیدی را برای رسیدن به منافع خود ایجاد خواهند کرد و همان‌گونه که لوله طرح آب غدیر را به عنوان مسیر انتقال آب به خارج از کشور معرفی، مردم را در این مناطق تحریک کردند.

 

ارسال نظر