کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۱۷۰

 مدیریت مصرف را جدی بگیرید

ایسنا| معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته امسال ۵۰۰۰ مگاوات کمبود تولید برق داریم که تنها با کمک مردم و مدیریت مصرف می‌توانیم شرایط پیش ‌رو را مدیریت کنیم. همایون حائری با بیان اینکه تابستان امسال شرایط بسیار سختی در حوزه برق و انرژی خواهیم داشت، اظهار کرد: تمام همکاران ما در وزارت نیرو و شرکت‌های زیرمجموعه در حالت آماده‌باش قرار دارند. وی با تاکید بر این مساله که وزارت نیرو برای گذر از خاموشی تمام راهکارهای لازم را اجرا خواهد کرد، گفت: تاکنون مشترکان همکاری خوبی در حوزه برق داشتند که نشان می‌دهد، فرهنگ مدیریت مصرف بین مشترکان به خوبی نهادینه شده است. براساس گفته‌های مسوولان برقی کشور در صورت عدم اصلاح الگوی مصرف در کشور و ادامه روند کنونی حداکثر نیاز مصرف کشور تا سال ۱۴۰۵ به حدود ۸۴ هزار مگاوات می‌رسد.

 334 شهر در معرض تنش آبی

پاون| معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بیان کرد: وضعیت منابع آبی شهرهای در معرض تنش، بهبود چندانی نیافته و کماکان 334شهر در معرض تنش آبی هستند. شاهین پاکروح اظهار کرد: از نظر جمعیتی بیشترین جمعیت ساکن در شهرهای کشور در حوزه خلیج فارس و دریای عمان و فلات مرکزی ساکن هستند یعنی حدود 72درصد از جمعیت شهری 61.5 میلیون نفری تحت پوشش شرکت‌های آبفا در قالب 247شهر در این دو حوزه زندگی می‌کنند. وی افزود: در فرآیند تحلیل تنش آبی تابستان سال 1397 وضعیت تامین و نیاز آب شرب دقیقا مورد بررسی قرار گرفت و ظرفیت تامین آب مورد نیاز با توجه به پیش‌بینی بارش، ظرفیت تامین موجود، سامانه‌های انتقال و توزیع آب و... تعیین شد که براساس این تحلیل‌ها عمده مشکلات مربوط به حوضه‌های آبریز خلیج فارس و دریای عمان، فلات مرکزی، مرزی شرقی و قره‌قوم است که متاسفانه براساس آمارهای موجود این مناطق درحال حاضر دارای بیشترین کاهش میزان بارندگی هستند.

 تولید روزانه 2400 تن گوگرد از فرآورش گاز ترش

شانا| مدیرعامل پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد با بیان اینکه گوگرد یکی از محصولات جانبی پالایشگاه خانگیران است که از فرآورش گاز ترش به دست می‌آید و طی فرآیندی در واحدهای بازیافت گوگرد با درجه خلوص ۹۹,۹۸درصد تولید می‌شود، اظهار کرد: پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد با تولید ۲هزار و ۴۰۰تن گوگرد در روز، قطب تولید گوگرد خاورمیانه محسوب می‌شود. سیدمجتبی منبتی در ادامه افزود: در سال‌های گذشته ۷۰درصد محصول گوگرد به صورت خام به کشورهای چین و هند صادر شده است با وجود این پس از رصد بازار جهانی و اخذ تصمیم‌های موثر بحث فروش گوگرد مذاب به بازار داخلی از پارسال مطرح و با آن موافقت شد. مدیرعامل پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد تصریح کرد: اکنون ۷۰درصد محصول گوگرد پالایشگاه در داخل کشور و ۳۰درصد به بازار جهانی صادر می‌شود و این موضوع تاثیر مثبتی در رشد شاخص‌های اقتصادی داشته است. منبتی در پایان بیان کرد: صنایع داخل کشور از محصول گوگرد این مجتمع به خوبی استقبال کرده‌اند.

 پارس جنوبی همچنان در مسیر رشد

ایلنا| مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی گفت: تا آخر سال جاری حفاری 22حلقه چاه‌ تکمیل به دست بهره‌بردار سپرده می‌شود. طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز ترش و ۷۵هزار بشکه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس درحال اجراست. ابوالقاسم رحمانی یادآور شد: فاز 14 دو خط 14A و 14B و14C و 14D دارد و وزارت نفت برنامه‌ریزی کرده که هر دو پروژه یکجا به بهره‌برداری برسد. وی درباره روند توسعه پروژه فاز 14 پارس جنوبی اظهار کرد: در این پروژه حفاری دو خط و دو سکو دست شرکت تاسیسات دریایی است و درحال حاضر کلیه تجهیزات را تهیه کرده و کاملا آماده است. رحمانی افزود: حفاری چاه‌ها را به طور کامل انجام داده‌ایم و فقط باید لوله‌های CRA نصب شود که تماما تامین شده است. تولید سالانه بیش از یک میلیون گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود.

 قیمت بنزین افزایش نخواهد یافت

ایسنا| یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: افزایش قیمت هیچ یک از حامل‌های انرژی در دستور کار کمیسیون انرژی وجود ندارد و دولت نیز اگر بخواهد چنین اقدامی انجام دهد ابتدا باید به مجلس بیاید تا در مجلس در این زمینه تصمیم‌گیری شود. علی بختیار با اشاره به شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت بنزین بیان کرد: افزایش قیمت بنزین و هیچ یک از حامل‌های انرژی در دستور کار کمیسیون انرژی وجود ندارد و افزایش قیمت بنزین که اخیرا حاشیه‌ساز شده و در رابطه با آن صحبت‌هایی می‌شود، صحت ندارد. در این زمینه هیچ لایحه‌یی از طرف دولت به کمیسیون نیامده و در کمیسیون نیز دستوری در رابطه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی وجود ندارد. وی در ادامه گفت: در بودجه امسال نیز افزایش قیمت حامل‌های انرژی به طور کامل از سوی کمیسیون حذف شد و کمیسیون تلفیق نیز افزایش قیمت‌ها را نپذیرفت.

 

ارسال نظر