کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۰۰۳

ایجاد زیرساخت‌های ارسال گاز به اروپا

ایسنا| مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره آخرین وضعیت خط لوله انتقال گاز نهم سراسری بیان کرد: خط نهم سراسری به طول یک‌هزار و ۷۵۰کیلومتر از عسلویه آغاز و تا مرز بازرگان ادامه خواهد یافت و علاوه بر افزایش پایداری شبکه گاز غرب کشور و صادرات گاز به عراق، شرایط را برای امکان صادرات گاز بیشتر به ترکیه و ایجاد زیرساخت‌های ارسال گاز به اروپا فراهم می‌کند. حسن منتظرتربتی با بیان اینکه هم‌ اکنون دو بخش از عملیات اجرایی این پروژه حدفاصل دهگلان-سقز به طول ۱۲۴ کیلومتر و سقز- میاندوآب به طول ۱۰۶ کیلومتر در حال اجراست، افزود: ۱۱ تاسیسات تقویت فشار گاز نیز روی این خط لوله تعریف شده و برای اجرای آن در مجموع 4میلیارد دلار هزینه خواهد شد. حدود ۲۳۰کیلومتر از این خط لوله که با هدف افزایش پایداری انتقال گاز شبکه غرب و شمال غرب کشور در حال اجراست تا پایان مهرماه به بهره‌برداری خواهد رسید و بخشی از گازهای تولیدی پارس جنوبی را از کریدور غرب کشور به استان‌های خوزستان، کردستان و آذربایجان‌غربی و شرقی می‌رساند. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه بخش مهندسی و طراحی گستره عسلویه تا بیدبلند نیز با ۸۰درصد پیشرفت در دست طراحی تفصیلی قرار دارد، اظهار کرد: حدود ۳۵۰کیلومتر این پروژه نیز مربوط به اهواز تا کوهدشت بوده که اسناد مناقصه EPC آماده شده است. مهندسی و طراحی مربوط به کوهدشت تا دهگلان نیز با ۹۰درصد پیشرفت در دست طراحی تفصیلی قرار دارد.

نجات آب شرب با انسداد چاه‌های غیرمجاز

ایلنا| جری طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌یی تهران در سومین نشست احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در سال جاری خبر داد: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 16دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف و 70دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های مجاز نصب شده است. مصطفی دهقان با اشاره به اینکه سیاست کنونی وزارت نیرو و به تبع آن شرکت آب منطقه‌یی تهران صیانت و نجات چاه‌های آب شرب است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها باید 3هزار حلقه چاه غیرمجاز در محدوده عملکرد این شرکت پر و مسلوب‌المنفعه شود که اولویت آن انسداد چاه‌های غیرمجاز در حریم چاه‌های تامین‌کننده آب شرب است. وی با بیان اینکه تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی وظیفه اصلی و تکلیف قانونی ماست، گفت: تا پایان سال جاری باید 3000 حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران پر و مسلوب‌المنفعه شود که بیشترین سهم مربوط به تهران بزرگ، شهریار و ورامین است. دهقان یادآور شد: با انسداد این تعداد چاه غیرمجاز ضمن نجات منابع تامین‌کننده آب شرب از برداشت غیرمجاز حدود 40میلیون مترمکعب آب زیرزمینی جلوگیری به عمل می‌آید.

تشنگی ایران در خرداد هم رفع نشد

تسنیم| از ابتدای سال آبی جاری تا ساعت 18:30 روز بیست و هشتم خردادماه میزان بارش‌های کشور به 166.6میلیمتر رسید. در حالی که مقدار بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته 226.1میلیمتر ثبت شده که مقایسه این دو رقم، نشان‌دهنده کاهش 26.3درصدی بارش‌ها در سال جاری است. از مجموع 166.6میلیمتر بارش ایران، 8.2میلیمتر در 28 روز ابتدایی خردادماه 97 باریده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل (اول تا بیست و هشتم خرداد 96) تنها 0.8میلیمتر بارش در ایران ثبت شده بود. رشد 10برابری بارش در خردادماه که پس از ثبت رکورد کم سابقه بارش 38.6میلیمتری در اردیبهشت ماه رخ داد نیز نتوانست کسری بارش‌های سال آبی جاری را به‌طور کامل جبران کند. همچنین میزان بارش‌های ایران در مدت مشابه در 49سال گذشته (درازمدت) به‌طور متوسط 236.6 میلیمتر بوده که در مقایسه با میزان بارش‌های سال جاری از کاهش 29.6درصدی بارش‌ها در سال آبی 97 ــ 96 حکایت دارد.

الزام صنایع به صرفه‌جویی برق

ایلنا| تفاهمنامه همکاری واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی با شرکت توزیع نیروی برق برای کنترل پیک مصرف برق به استان‌ها ابلاغ شد تا واحدهای صنعتی در خصوص برق صرفه‌جویی کنند. سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با شرکت توانیر و معاونت هماهنگی توزیع برق تفاهمنامه‌یی امضا کرده و این تفاهمنامه را به شرکت‌های صنعتی استانی ابلاغ کرده است تا واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها برای کنترل بار شبکه سراسری برق همکاری کرده و مصرف برق خود را در ساعات اوج کنترل کنند. جلوگیری از هرگونه خاموشی ناخواسته در شبکه سراسری برق و تداوم پایدار برق‌رسانی به مشترکان، کنترل و کاهش پیک شبکه سراسری برق، ایجاد ذخیره تولید مناسب هنگام پیک شبکه برق کشور، جلوگیری از توسعه غیرفنی و غیراقتصادی شبکه سراسری برق از مهم‌ترین اهداف این تفاهمنامه است. بر اساس این تفاهمنامه شرکت‌ها موظف شدند، نسبت به عقد تفاهمنامه با مشترکان مشمول متقاضی و ثبت تفاهمنامه در سامانه مدیریت پیک بار اقدام کنند. مشترکانی که نسبت به امضای توافقنامه اقدام کنند در اولویت پایانی قطع احتمالی برق قرار می‌گیرند.

 

ارسال نظر