دستور کار نشست اوپک تغییر نخواهد کرد

۱۳۹۷/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۲۷۴

گروه  انرژی   

 9 روز پیش وزیر نفت ایران طی نامه‌یی اعتراض خود را به تصمیم برخی کشورها در افزایش تولید نفت اعلام کرد و خواستار موضع‌گیری اعضای اوپک از تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران، مطابق با مفاد اساسنامه اوپک شد. بر اساس مشاهدات شرکت مشاوره کپلر، عربستان‌سعودی 300هزار بشکه افزایش صادرات در ماه مه ‌داشته است و زمزمه‌هایی از سوی برخی دیگر از کشورهای عربی عضو اوپک و روسیه درباره تمایل به افزایش عرضه نفت خام شنیده می‌شود. این در حالی است که با توجه به تحریم‌های امریکا علیه ایران، اقدام به افزایش صادرات این کشورها به معنای جایگزینی سهم ایران از بازار جهانی خواهد بود. با توجه به درز اخباری مبنی بر فشار امریکا بر عربستان برای وادار کردن این کشور به افزایش عرضه نفت برای تعدیل تلاطم ناشی از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران به نظر می‌رسد، اقدامات اخیر این کشور به معنای حرکت به سمت خواسته امریکا خواهد بود. دیروز اما رویترز گزارش داده است که احتمالا درخواست ایران برای مذاکره درباره تحریم‌های امریکا علیه ایران در نشست ماه آتی گروه تولیدکنندگان نفت را رد خواهد کرد. گزارش پیش‌رو به این موضوع پرداخته است. 11 خرداد وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در نامه‌یی خطاب به رییس اوپک خواستار اضافه شدن موضوع «حمایت کشورهای عضو اوپک از یکی از کشورهای عضو که تحت تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه و فراسرزمینی امریکا قرار گرفته» به نشست ماه ژوئن اوپک شد. اما تنها چند روز پس از ارسال این نامه، وزرای نفت و انرژی سه کشور عربستان، امارات و کویت گرد هم آمدند تا سیاست‌هایشان در فروش نفت را با هم هماهنگ کنند. چنین اقداماتی از سوی برخی اعضای عضو اوپک در حالی که سازمان اوپک اساسا برای هماهنگی سیاست‌های نفتی همه اعضا تشکیل شده است، نوعی موازی‌کاری بدون حضور برخی اعضا را به ذهن متبادر می‌کرد.

گمانه‌زنی‌ها درباره همدستی برخی کشورهای عربی عضو اوپک برای تضعیف جایگاه ایران در این سازمان زمانی قوت بیشتری گرفت که رویترز دیروز خبر رد درخواست ایران برای مذاکره بر سر تحریم‌های امریکا را به نقل از منابع آگاه منتشر کرد.  به گزارش رویترز بعد از دریافت درخواست ایران، احمد الکعبی نماینده امارات در اوپک پیگیر توصیه مشاور قانونی در این زمینه شده است. مشاور به درخواست ایران در مورد قرار گرفتن موضوع ایران در دستورکار نشست وزرا در ماه آتی پاسخ منفی داده و گفته این دستورکار قابل اصلاح نیست، چراکه نهایی شده است. خبری که البته موجب واکنش تلویحی نماینده ایران در اوپک نیز شده است.

از سوی دیگر در یکی، دو ماه اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش صادرات نفت عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی عضو اوپک شنیده شده است. به گزارش ایسنا، شرکت مشاوره کپلر اعلام کرده است که افزایش نفت خام عربستان سعودی را رویت کرده است. این شرکت که کشتی‌هایی که از بنادر عربستان سعودی خارج می‌شوند را رهگیری می‌کند، برآورد کرد عربستان سعودی صادراتش را در ماه مه به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است. این افزایش در اواسط ماه گذشته روی داد. همچنین مقامات نفتی عربستان‌سعودی روز جمعه اعلام کردند این کشور تولیدش را ماه میلادی گذشته بیش از ۱۰۰هزار بشکه در روز افزایش داده است.

افزایش تولید نفت خام از سوی عربستان در حالی اتفاق افتاد که دو سال پیش، اعضای اوپک و کشورهای غیراوپک به سرکردگی روسیه به توافقی مبنی بر کاهش تولید نفت خام به میزان 1.8میلیون بشکه در روز رسیدند. اما در ماه‌های اخیر کاهش تولید ونزوئلا که از اعضای اوپک است و پایبندی بیش از حد سایر اعضای این گروه به توافق کاهش تولید باعث شده که اوپک حدود ۷۰۰هزار بشکه در روز کمتر از سقف هدف‌گذاری شده نفت تولید کند. همزمان با این رویداد، خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های امریکا عیله ایران این نگرانی را در بازار نفت دامن زده است که فروش نفت ایران احتمالا با مشکلات زیادی مواجه شده و کاهش چشمگیری بیابد.

به گزارش ایسنا، عربستان‌سعودی و برخی تولیدکنندگان خلیج‌فارس اخیرا از ایده افزایش تولید به میزان ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار بشکه در روز حمایت کرده‌اند. عمده این افزایش از سوی عربستان‌سعودی باید انجام شود که ظرفیت شناور بیشتری دارد و قادر است به سرعت تولید میادین غیرفعال خود را افزایش دهد. افزایش صادرات نفت عربستان در حالی صورت می‌گیرد که نماینده ایران در اوپک از تلاش امریکا برای وادار کردن عربستان به افزایش تولید خبر داده است.

روند اتفاقات رخ داده ایران را واداشته است تا از طریق نماینده خود در اوپک واکنش نشان بدهد. حسین کاظم‌پوراردبیلی نماینده ایران در هیات عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دیروز در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد: درخواست امریکا از عربستان برای افزایش تولید نفت با هدف جبران افت تولید ایران بهت‌آور است و اوپک از این درخواست پیروی نمی‌کند.

حسین‌پور افزود: این بهت‌آور است که شاهد ارسال دستورالعمل از واشنگتن برای عربستان باشیم که تلاش کند، کمبود صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌های غیرقانونی آنها ضد جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا را جبران کند. در این بین روسیه نیز ایده افزایش تولید به میزان حداکثر ۸۰۰هزار بشکه در روز را مطرح کرده است. این کشور برخلاف عربستان‌سعودی و بسیاری از اعضای اوپک صنعت نفت غیردولتی بزرگی دارد که موافق محدودیت‌های تولید نیست.

 حمایت روسیه از رفع تدریجی کاهش تولید

به گزارش شانا، وزیر انرژی روسیه روز گذشته از تمایل این کشور برای رفع تدریجی توافق جهانی کاهش تولید نفت خبر داد. الکساندر نواک به رویترز گفته است؛ این تقاضای نفت است که باید چگونگی تنظیم توافق جهانی کاهش تولید نفت را از سوی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک مشخص کند و باید به احتمال اصلاح (توافق) کاهش تولید با توجه به تقاضا بیندیشیم.

به گزارش ایسنا، ونزوئلا نیز از همتایان اوپک خود خواستار حمایت در برابر تاثیرات تحریم‌های امریکا شد که صنعت نفت این کشور را در منگنه قرار داده است.

منابع آگاه در اوپک به پلاتس گفتند: مانوئل کودو وزیر نفت ونزوئلا در نامه‌یی که به ۱۳کشور دیگر عضو اوپک ارسال کرد، بیان کرده است: اوپک باید در نشست ۲۲ ژوئن تشدید کم سابقه تحریم‌های امریکا را بررسی کند و ونزوئل خواستار همبستگی و حمایت اعضای اوپک است.

نامه وزیر نفت ونزوئلا به اعضای اوپک نیز مشابه نامه‌یی است که به تازگی بیژن زنگنه به اوپک ارسال و اعتراض کرد که برخی اعضا سرگرم مذاکره درباره افزایش تولید خود به زیان سایرین هستند.

 

ارسال نظر