کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۰۳:۰۳:۵۰
کد خبر: ۱۲۳۱۸۹

  سرمایه؛ تنها مشکل توسعه نفتی

ایلنا| مدیرعامل تاسیسات دریایی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل شرکت تاسیسات دریایی برای اجرای پروژه‌ها تامین سرمایه است، اظهار داشت: ما در زمینه اجرا مشکلی نداریم و خروج احتمالی شرکت‌های خارجی از پروژه‌ها خللی در برنامه‌ها ایجاد نمی‌کند.

ابوالقاسم رحمانی افزود: کمکی که ما نیاز داریم از شرکت‌های خارجی دریافت کنیم روی P&E‌ها است. در زمینه اجرا مشکلی نداریم و طی سال‌های گذشته ظرفیت بالایی در زمینه انجام پروژه‌ها در کشور ایجاد شده است. مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی تصریح کرد: آنچه اکنون برای ما اهمیت دارد این است که بتوانیم از حضور شرکت‌های خارجی برای تامین سرمایه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون نیاز به تجهیزات خاصی احساس نمی‌شود و همه را قبلا تهیه کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: ما برای همکاری در پروژه‌ها بیشتر دنبال شرکت‌های اروپایی هستیم البته چینی‌ها هم خیلی مراجعه می‌کنند. رحمانی یادآور شد: در هر صورت با خروج امریکا از برجام باید زمان بگذرد و ببینیم که آیا اروپا جرات می‌کند از زیر سایه امریکا خارج شود یا خیر.

  خودرو برقی چشم‌انداز وزارت نیرو

ایسنا| معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر با بیان اینکه طبق سیاست‌گذاری‌های سازمان‌های بین‌المللی تا سال ۲۰۵۰ الزاما باید ۷۰درصد خودروهای دنیا برقی شوند، بیان کرد: طبق سیاست وزارت نیرو نیز باید تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰درصد خودروها و موتورسیکلت‌ها به سمت برقی شدن بروند که البته برقی کردن موتورسیکلت‌ها در اولویت است چراکه موتورسیکلت‌ها چهار برابر خودروهای معمولی آلودگی ایجاد می‌کنند. سیدزمان حسینی با اشاره به سیاست دولت برای توسعه خودروها و موتورسیکلت‌های برقی، عنوان کرد: در مجلس در حال برنامه‌ریزی و پیگیری هستند تا هر سال ۱۰درصد موتورسیکلت‌های معمولی کاهش پیدا کند و به موتورسیکلت برقی تبدیل شود که در این شرایط ما برای تامین برق هیچ مشکلی نداریم. وی با بیان اینکه هر یک موتورسیکلت به اندازه چهار خودرو معمولی در محیط آلودگی ایجاد می‌کند، گفت: با توجه به شرایط فعلی، در آینده برق جایگزین بنزین در ایران خواهد شد، لذا وزارت نیرو در حال فراهم کردن شرایطی است تا در زمان‌های غیرپیک با نصب تجهیزات موردنیاز، خودروهای برقی را در مکان‌های موردنظر شارژ کند همچنین به دنبال ایجاد شرایط ارتباط مناسب تولید باتری و خودرو برقی در ایران است.

  ظرفیت 575 مگاواتی تجدیدپذیرها

پاون| از تیرماه سال 1388 تا ابتدای خردادماه سال 97، دو میلیارد و 72 میلیون کیلووات ساعت از منابع تجدیدپذیر انرژی تولید شده که این میزان تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر توانسته از انتشار حدود یک میلیون و 430 هزار تن گاز گلخانه‌یی بکاهد.

همچنین این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده 588 میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در کشور که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاسته شود. گفتنی است این حجم از تولید انرژی‌های نو باعث صرفه‌جویی 456 میلیون لیتری مصرف آب در سال‌های اخیر شده است. بیشترین ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو ایران مربوط به نیروگاه‌های بادی است. براساس این گزارش هم‌اکنون 550 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درون کشور در حال احداث است و ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو کشور نیز به 575 مگاوات رسیده است. همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر موجب اشتغال 47 هزار و 321 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده است. بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش حکایت از آن دارد که در حال حاضر 45درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از نوع بادی، 35درصد از نوع خورشیدی، 16درصد از نوع برق‌آبی کوچک، 2درصد از نوع بازیافت حرارت و 2درصد نیز از نوع زیست توده است.

  تعویض یک‌سوم کابل‌های فرسوده تهران

ایسنا| مدیرعامل برق منطقه‌یی استان تهران از تعویض ۵۰۰ کیلومتر کابل فرسوده در استان تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۵۰۰ کیلومتر کابل فرسوده قدیمی در تهران وجود دارد که برنامه‌ریزی‌های متعددی برای تعویض این کابل‌ها صورت گرفته است.

غلامرضا خوش‌خلق با بیان اینکه سال گذشته

۲۵۰ کیلومتر از کابل‌های فرسوده و قدیمی به کابل‌های دفنی تغییر یافت، اظهار کرد: امسال نیز ۲۵۰ کیلومتر کابل جدید احداث شده است. وی با اشاره به برنامه‌های درنظر گرفته شده برای ایجاد کابل‌های جدید گفت: حدودا بین دو تا سه سال زمان می‌برد تا بتوانیم کابل‌های فرسوده را جایگزین کنیم.

مدیرعامل برق منطقه‌یی استان تهران با بیان اینکه ایجاد تونل بهترین حالت برای نگهداری کابل‌هاست، ادامه داد: باتوجه به اینکه هزینه احداث تونل زیاد است برای اجرای این طرح کمی تاخیر داشته‌ایم، اما به‌طور کلی احداث تونل از دفن کابل موثرتر است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۳۰ کیلومتر تونل احداث کرده‌ایم، عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌های متعددی را برای جایگزینی کابل‌های فرسوده درنظر داریم که امیدواریم به خوبی وارد مرحله اجرا شود.

مسوولان برقی بر این باورند که باتوجه به مشکل کمبود زمین و همچنین از منظر مبلمان شهری، عملا دیگر نمی‌توان شبکه‌های جدید را به‌صورت هوایی احداث کرد و شبکه‌های جدید برق در تهران به‌صورت کابل زیرزمینی اجرا می‌شود و باید نوسازی کابل‌های زیرسطحی شبکه برق و پست‌های توزیع برق نیز هر چه سریع‌تر در سطح شهر تهران صورت گیرد و این امر مستلزم مساعدت و یاری مدیریت شهری است.

 

 

ارسال نظر