کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۲۶

نیاز کشور

به درآمدهای ارزی پتروشیمی

ایلنا  ‌ جلسه دیدار اعضای انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با معاون اول رییس‌جمهور ظهر دیروز برگزار شد. اسحاق جهانگیری در این دیدار با بیان اینکه هم‌اکنون در شرایط جدیدی قرار داریم و دشمنان به دنبال اعمال فشارهایی بر اقتصاد کشور و به خصوص صنعت نفت، گاز و پتروشیمی هستند، تصریح کرد: انتظاری که از مدیران زبده و کارآمد کشور وجود دارد، این است که از همین نقطه که دشمن تلاش می‌کند به اقتصاد کشور آسیب وارد کند برای پیشرفت و توسعه استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در مقطع فعلی نیاز جدی داریم که ارز حاصل از فروش محصولات صنعت پتروشیمی به چرخه اقتصاد کشور وارد شود، افزود: دشمنان هدف‌گذاری کرده‌اند که به منابع ارزی ما آسیب وارد کنند و انتظار دولت از مدیران صنعت پتروشیمی این است که بیش از آنکه به منافع بنگاه‌های اقتصادی خود توجه کنند منافع ملی کشور را در نظر گیرند، چرا که منافع شخصی و صنفی در شرایطی می‌تواند مفید باشد که منافع ملی کشور تامین شده باشد. در این جلسه وزیر نفت و رییس کل بانک مرکزی نیز حضور داشتند.

بازگشت کارت‌های سوخت‌

شانا  سیدمحمدرضا موسوی‌خواه درباره نصب تجهیزات استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت و استفاده مردم از این کارت گفت: تجهیزات سامانه هوشمند سوخت روی جایگاه‌های عمر مفید خود را سپری کرده و قدیمی شده‌اند اما از آنجا که ارائه بنزین با کارت سوخت الزامی است ما موظف هستیم با وجود هزینه‌های گزاف میلیاردی، از این تجهیزات نگهداری کرده و قطعات مورد نیاز آنها را تامین کنیم.

وی ادامه داد: با تک نرخی شدن بنزین فرصتی فراهم شد تا تجهیزات کارت سوخت در جایگاه‌ها را تغییر دهیم. در این مدت کارشناسان فنی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بررسی‌های فراوانی درباره تجهیزات موجود در دنیا انجام دادند تا مناسب‌ترین قطعات قابل جایگزین را انتخاب کنیم، این بررسی‌ها مراحل نهایی خود را طی می‌کنند و منجر به امضای قرارداد و تفاهمنامه خواهند شد. پس از نصب تجهیزات جدید کارت سوخت، امکان استفاده همزمان کارت سوخت و کارت بانکی فراهم می‌شود.

 موسوی‌خواه با بیان اینکه همه جایگاه‌های عرضه سوخت موظف به عرضه بنزین با کارت سوخت هستند، گفت: اکنون بیش از ۲۱میلیون کارت سوخت در کشور وجود دارد. آن دسته از صاحبان خودرو که کارت سوخت آنان مفقود شده باشد می‌توانند درخواست کارت سوخت المثنی بدهند.

رهاسازی آب از سدها

به دریاچه ارومیه

پاون  مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه با اشاره به رهاسازی 440میلیون مترمکعب آب از سدها به دریاچه ارومیه گفت: بارش‌های مناسب چند روز اخیر و به‌تبع آن‌ رهاسازی‌ مناسب آب از سدهای این حوضه به سمت دریاچه موجب شده تا دریاچه ارومیه در شرایط تثبیت قرار بگیرد. سیدمرتضی موسوی با اشاره به رهاسازی 440میلیون مترمکعب آب از سدهای این حوضه آبریز به سمت دریاچه ارومیه است، گفت: این رهاسازی طی دو مرحله انجام شده و همچنان نیز روند رهاسازی آب سدها به سمت دریاچه ادامه داشته و قطع نشده است و امیدواریم این شرایط را با بارش‌های خوبی که در حوضه اتفاق افتاده بتوانیم، ادامه بدهیم.

موسوی با اشاره به اینکه میزان بارش‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تا ششم خردادماه به 391میلیمتر رسیده است، گفت: حجم بارش‌های امسال این حوضه نسبت به سال گذشته بهبود 44درصدی پیدا کرده است که در صورت ادامه این روند امیدواریم طی روزهای آینده رهاسازی آب بیشتری از سدهای بوکان، مهاباد و زولا به سمت دریاچه ارومیه داشته باشیم.

توتال در روسیه

باشگاه خبرنگاران   به‌گزارش راشاتودی و به نقل از مدیرعامل نواتک، لئونید میکلسون غول انرژی فرانسه، توتال ۱۰ درصد از سهام پروژه ال‌ان‌جی۲ نواتک روسیه را خریداری می‌کند. رییس‌جمهور فرانسه امانوئل ماکرون برای اجلاس اقتصادی سنت‌پترزبورگ از روسیه دیدن کرد و قرارداد توتال هم در طول این دیدار امضا شد.

توتال همین حالا هم ۲۰درصد از سهام نواتک را در اختیار دارد و در کنار سی‌ان‌پی‌سی چین و صندوق راه ابریشم، یکی از شرکای توسعه‌دهنده نخستین پروژه ال‌ان‌جی این شرکت در یمل است. میکلسون گفت: دومین قرارداد ال‌ان‌جی با توتال برای پروژه ال‌ان‌جی۲ قطب شمال در فصل اول ۲۰۱۹ نهایی می‌شود. وی اضافه کرد: این پروژه 5.25 میلیارد دلار ارزش خواهد داشت. تصمیمات نهایی سرمایه‌گذاری، در نیمه دوم ۲۰۱۹ صورت خواهند گرفت. مدیرعامل نواتک گفت: توتال این امتیاز را هم در اختیار خواهد داشت که سهام خود در پروژه را تا ۵ درصد افزایش دهد، اما شرکت روسی در نظر دارد که حداقل ۶۰ درصد سهام پروژه ال‌ان‌جی۲ قطب شمال را در اختیار داشته باشد.

 

ارسال نظر